EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 (har lagt det samme innlegget ut på Anonymdebatten tilfelle noen synes det er enklere å "stå fram" med erfaringer anonymt...) Huff, oppdaget i går kveld at jeg har fått en rar kul/utposning/greie i underlivet - en på størrelse med en ert, en mindre på størrelse med en liten perle (disse to sitter på en måte på "kanten" av den ene kjønnsleppa), og så en kul som på en måte ligger "innover" mot skjedeinngangen. Erten og perla er blåaktig, derfor tenker jeg åreknute, men den "innoverkulen" en vanlig --- hva skal man si, vanlig underlivfarget. Jeg får lett en skikkelig ubehagelig tyngdefølelse i underlivet når jeg står oppreist, selv i korte perioder - og nå har det også blitt litt ømt å ha sex, noe som aldri har vært noe problem tidligere. Det var derfor jeg tok en kikk, med speil og full pakke, for å finne ut hva dette ubehaget kunne komme av. Er det sannsynlig at dette er relatert til disse kulegreiene? Er 26+et-eller-annet uker gravid og er derfor relativt hoven og rar nedentil i utgangspunktet, men det i seg selv uroer meg ikke. Det var jeg også forrige svangerskap, men gikk kjapt tilbake til normalen etter fødsel. Men slike åreknuter/kuler - det har jeg ingen kunnskap om eller erfaring med. Går også dette tilbake etter at graviditeten er over? Kan jeg forvente at de forverres framover? Hva med fødsel? Kan de "poppe ut" enda mer på grunn av pressing og trykk og slikt da? Hva med sexlivet på kort og lang sikt? Skal selvfølgelig ta opp dette med legen på neste kontroll, men bare lurer på om noen av dere har erfaring å dele på dette området. Æsj :-( Vil ikke ha dette her!
milva76 Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 åreknuter i underlivet kalles vulva varicer. jeg har også fått dette. har ventet at det skulle komme. har åreknuter over hele bena og opp til toppen av lårene. jordmor og legen har derfor sagt at jeg kom til å få varicer og hemoroider. fikk den første store varicen denne uka. har ligget med pute under rumpa denne uka, og varicen har trukket seg tilbake! trykket i underlivet var uutholdelig, så er lykkelig for at puta hjalp.
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2009 Lurt med pute, det skal jeg huske til senere. Det trykket og tyngden er skikkelig ubehagelig ja, håper jeg ikke blir veldig plaget... Hvor langt på vei er du? Har legen eller jordmoren sagt noe om hva du kan forvente deg framover da? Kan dette skape komplikasjoner ved fødsel? Går det tilbake når svangerskapet er over?
Vimsetrollet Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 Jeg hadde åreknuter i forrige svangerskap. Jeg følte meg skikkelig stygg og ekkelt og orket ikke en gang ha sex (stakkars samboer, skjønte sikkert ingenting, jeg greide ikke en gang snakke om disse ekkelhetene). Åreknutene gikk tilbake ganske raskt etter fødsel, og det var utrolig deilig å føle seg normal igjen..!
milva76 Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 er 29 uker på vei. jordmor har sagt at jeg må regne med at det fortsetter ut svangerskapet, men at det vil gi seg etterpå.
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2009 Utrolig betryggende å høre at det går tilbake etter svangerskapet! Jeg hartenkt en del på fødselen - vet jo at de som er plaget med hemorroider (som jo også er åreknuter, bare i endetarmen) kan få større, hissigere, flere etc på grunn av trykket under fødselen. Det er jeg MINIMALT interessert i for å si det sånn, særlig fordi dette påvirker sexlivet mitt! Hadde det vært "bare" kosmetisk hadde det vært en ting, men når sexlivet involveres, og når det er ekkelt, "tungt" og hovent sånn til vanlig i tillegg... Usj. Fader også at legen min har tre uker ferie nå, trenger litt klare svar her kjenner jeg!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 13. juni 2009 #7 Skrevet 13. juni 2009 Kremt....Unnskyld meg,men åååh så bra at vi er flere...No offence Jeg har lurt på og irritert meg over og fundert på hva det her er for noe. Har også en "dings", som en liten hemmoride der nede.... Har vist den til sambo,han syns jo ingenting med meg er ekkelt,snille mannen.... Har vært bekymret for at den skal bli der for alltid, men blir optimistisk når flere av dere sier den kan forsvinne. Krysser fingrene for det! Og heia BiM hvor vi kan dele slike problemer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå