Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker det var en tråd om inkasso her her om dagen men jeg finner ikke igjen tråden...

Hva er reglene når ett krav er 8 år gammelt? skal det ikke være slettet da selvom kravet ikke er betalt????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på 8 år er kravet forfallt. Det er 6 år på firma og 4 år på privat hvis jeg ikke husker helt feil. På åtte år så hadde jeg tatt det helt med ro, men hvis jeg var deg hadde jeg funnet fram loven og sendt den i retur.

Lykke til

Skrevet

Jeg finner desverre ikke loven om inkasso hvor det står at det er maks 6 år. Noen som har en nettadresse på hvor det står???? Eller noen som jobber i inkassobyrå som kan kaste litt lys over saken???

Skrevet

ja, er det noen som vet om dette? sambo har endel gjeld fra 2001 som har vært i inkasso siden da....

Skrevet

jeg har sendt privat melding til en her inne som jobber i inkassobyrå.. hvis huin svarer så skal jeg gi deg beskjed oxo :)

Skrevet

tusen hjertlig takk:) send gjerne en PM:)

Skrevet

tusen hjertlig takk:) send gjerne en PM:)

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Et krav er foreldet etter 4 år. Da skal ikke anmerkningen brukes lenger heller.

Skrevet

Hva med å betale kravene man har på seg????!!!

Jeg er sjokkert over at det går an å spekulere i hvordan man skal snike seg unna ved å vente på at et krav forfaller!

Skrevet

Ett krav blir ikke automatisk foreldet etter 4 år. Vil tro de fleste inkassoselskapene holder sakene oppe å gå til de har fått oppgjør, men de sakene som kan bli foreldet er de sakene som blir hengende hos kreditor/selger o.l og ikke blir sendt videre til inkasso før det er for sent.

Skrevet

jeg jobber med inkasso, og kravet ditt blir nok ikke glemt om du ikke betaler hos inkassobyråene. Du er ung (altså under 60) - anser selskapene deg som betalingsdyktig i fremtiden.(avhengig hva grunnen til at du ikke klarer betale)

Er det ikke noe å hente hos vedkommende, blir saken som oftest lagt til overvåk- altså du blir "overvåket" skulle du arve penger, vinne i lotto, få deg jobb- vil de kunne "åpne saken" igjen å kreve penger.

Det beste er faktisk å ha en åpen dialog med inkassoselskapet- de er ikke så "bad guys" som alle skal ha det til.

Skrevet

Det er ikke jeg som har inkasso på meg det er min samboer som har det fra tidligere forhold hvor alt stod på han og xen betalte ikke hennes del av tingene og det får han slite med nå....

han går arbeidsledig og jeg jobber i barnehage så vi har ikke mer enn 17000kr til sammen i mnd. pluss at jeg har en del forbrukslån og han har inkasso fra før som han har avbetalingsplan på. vi klarer såvidt å overleve sånn som ting er nå. og så skal vi begynne å betale enda mer? det er ikke rart at jeg begynner å komme i en deprisjon i svangerskapet................................

Skrevet

Det er nok ingen vei utenom å betale. Etter 4 år blir saken foreldet, dvs at betalingsanmerkningen på saken blir borte. Men man har fortsatt inkassosaker i sitt navn, og det er ikke positivt. Min samboer hadde 300 000 i inkasso og bet.anm når vi ble sammen, nå er det nede på 170 000 etter 1 år takket være god kontakt med inkassobyråene (sletting av renter ved fullt kontaktoppgjør for eksempel).

Nå skal vi ha barn og klarer ikke å betale ned sååå fort, jeg er og student og har kun 8300 inn i mnd. Men om noen år så er inkassoen borte :) :)

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

"Sletting av renter ved fullt kontaktoppgjør", hva vil det si?

Skrevet

Hvis man har gamle saker på seg, og ikke har betalt så er inkassobyråene veldig villige til å få igjen noe, men ikke alt. De tar hovedstolen, altså det man skyldte orginalt, og omkostningene. Men rentene kan slettes. Vår erfaring er at inkassobyråene er veldig villig til dette.

Vi kontaktet hvert inkassobyrå og fikk en oversikt over alle sakene, og hvor mye renter hver av dem hadde på seg. For eksempel hvis en sak har en hovedstol på 2200 kr så kan omkostningene være på 2800 og rentene på 2300. Dette er bare et eksempel jeg kom på i farten.

Så det vi gjorde var å ha en betalingsavtale på 200 kr i mnd, som vi betalte, også sparte vi opp litt kapital ved siden av. Når vi hadde 5000 kr så hadde vi nok til et kontantoppgjør. Da sendte vi mail eller ringte inkassobyrået og sa at vi ønsket å gjøre opp hele saken med det samme, mot at de slettet rentene. Så fikk vi KID nr og kontonr. Og når vi fikk feriepenger osv så hadde vi jo noe å forhandle med plutselig. Vi har fått slettet rentene på alle sakene så langt, men kan jo aldri garantere noe. Tror det har litt med hvor lenge man har latt være å betale og hvor mye inkasso man har i navnet sitt.

Men det må sies at inkassobyråene har datasystemer, og mange ganger (spesielt fra Aktiv Kapital) har vi mottatt en giro etterpå med beskjed om at rentene må betales. Det er bare fordi de ikke har fått det inn i system enda, bare å ringe de da og forklare, så kan den giroen kastes.. :) Får man avtalen på mail, så har man et bevis. Så vi foretrekkes å kontakte per mail.

(Og er det saker fra Telenor, så kan bare halve rentene slettes. Dumme Telenor!! Hehe).

Håper dette hjalp noen, det ble veldig langt. Det er min samboer som har denne inkassoen på seg, men jeg har blitt økonomen i familien. Så har god oversikt over dette. Dessverre får jeg vel si ;)

Skrevet

Syns dette er så spennende tema jeg, er det ingen som vil diskutere? Det er kanskje feil plass å gjøre det på, men temaet penger og jus er det lite aktivitet på ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...