lupinella Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Jeg var på ultralyd i uke 17 og fikk denne beskjeden som en del av oppsummeringen. Skjønte ikke helt problemet der og da, men siden ble jeg fortalt at det kunne bety keisersnitt. Er det noen som har fått denne beskjeden og fødet normalt? Er det normalt at morkaka kan flytte litt på seg senere i svangerskapet, og at jeg ikke trenger å engste meg for mye?
Gjest Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Jeg har hatt dette og leste meg da litt opp på det. Husker ikke nøyaktige tall, men mener det var så få som 5-10% av de som hadde forliggende morkake til ordinær UL som fortsatt hadde dette rundt uke 32 (når du må inn til ny UL for å sjekke om den har flyttet seg). Den flyttet seg altså oppover og bort fra åpningen i de aller fleste tilfellene :-) Og da kan man føde som normalt. Flytter den seg ikke, eller fortsatt er for nær åpningen, så må du ha KS. Grunnen til at den flytter seg er jo at livmoren vokser og da trekker med seg morkaken oppover. Foreløpig bør du være litt ekstra forsiktig med å belaste kroppen din og unngå de mest viltre rundene i høyet for å si det slik ;-) Lev som litt mer forsiktig enn normalt for å unngå blødninger, men ikke vær engstelig heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå