Gå til innhold

Dere som trener..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke gravid enda, er i første pp og venter i spenning. Da jeg gikk gravid sist var jeg fryktelig lat, så denne gangen tenkte jeg at jeg skulle fortsette med trening og sunt kosthold. Har begynt på SATS og trener der 2-3 ganger i uka.

Hvordan er det med trening når man er gravid? Jeg vet at man kan fortsette å trene og at dette anbefales, men hva kan man IKKE gjøre?

For det meste er det egentrening i treningsstudio på meg. Man skal jo ikke løfte tungt, men hvordan fungerer det med styrkeapparater, tredemølle, stepmaskin osv? Bør man gå rask istedet for å jogge feks?

Noen som vil dele sin erfaring med meg?

Har dere fått treningsveiledning på treningssenteret, og synes dere isåfall at de hadde peiling på trening i svangerskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg trener også på Sats, men gruppetimer. Er i dag 7+4 og trener som før. Dvs. høypuls med og uten hopp, step, step/styrke. mage/rygg, stramopp, spinning. Har tenkt at dette begrenser seg selv(fikk også det bekreftet av lege i går). Mulig å gå over til yoga/pilates etterhvert som magen blir for stor, men så lenge jeg kan vil jeg fortsette som vanlig.

Lykke til!

Skrevet

Trener du fortsatt mage altså? Noen som sa til meg at man ikke kunne ta situps. At man ikke kan trene magen lengre ut i svangerskapet skjønner jeg jo, men det tar jo tid før magen blir så stor :)

Skrevet

Jeg trener mage ja, og ble anbefalt å gjøre det så lenge jeg kan. Det synes jo ikke enda og er derfor ingen hindring. Etterhvert når magen blir stor er det anbefalt å ta øvelser som planken eller å stå på alle fire og trekke inn magen istedet. Da er jo situps vanskelig og upraktisk. Man kan visst trene magen helt til musklene deler seg, og det jo kjempelenge til :)

Hvis du er i tvil, spør om å få time hos en treningsveileder som har peiling på graviditet og trening. Kanskje noen som har barn selv?

Skrevet

Man kan godt trene vekter, men kanskje gå litt ned i vekt, og ikke pushe seg. og heller ta flere repetisjoner... Tren for å opprettholde muskulaturen, det er jo ikke heldig å være svak som ei pingle etter fødselen da man skal begynne å bære på barnet! Og etter 1.Trimester skal man ikke gjøre øvelser ved å ligge på ryggen da det ligger en stor blodåre i ryggen som kan føre til at du blir veldig svimmel. Bruk helst apparater da disse oftere er tryggere enn fri vekter. Du kan veldig gjerne få en time hos treningsveileder! De kan sette opp et program til deg og endre det når magen blir større! Men spør etter en som har erfaring med graviditet, enten en som har jobbet lenge eller ei som har vært gravid selv! Bestill tidlig. De flinkeste har ofte lengre venteliste :)

Det viktigste er å lytte på kroppen sin. Du kan godt puste og pese litt, men med en gang noe føles ubehagelig stopper du eller senker farten/minsker vekten.

lykke til!

Skrevet

hei,hei=)

trener 2-3 ganger i uka..for d meste sal timer(jazzcercice,body pump,pilates ol)+ har stepp maskin hjemme..

fikk beskjed om å trene akkurat som før,best med en intensitet dr du ikke kan føre en samtale...altså ganske hard trening..

føles noe vondt da skal du stoppe,el er d bare positivt å trene.

fikk også beskjed at d ikke var vits å trene di rette magemusklene(vanlig situps)for di vil skille sg.men heller trene extra på di skrå side musklene..da ville magen gå mye fortere tilbake.men ikke sikker dette stemmer altså.som regel får vi jo så mye forskjellige svar å meninger=)

tror uansett vi har mye igjen ved å holde oss i form.har ett par venninner som ikke brydde sg noe om sånn når di gikk gravid...angrer ganske mye på d=)

lykke til =)

Skrevet

Magemusklene skal strekke seg nå, så hvis man trener de så vil det visstnok ta lenger tid å komme seg tilbake til normalt etter svangerskapet, leste jeg. Det er vel kanskje for at man da jobber for å stramme de, når de egentlig skal strekke seg.

Skrevet

Jeg har trent jazzercise i mange år og har fortsett med dette etter at jeg ble gravid (er nå snart 18 uker). Merket faktisk selv ganske fort at jeg måtte skru ned intesnisteten og ha lettere vekter. Da musklene faktisk blir svakere under graviditeten. Jeg ble også anbefalt å være foriktig med hopp hvor begge beina er over bakken samtidig, da leddene er mer fleksible og en kan letter få skader hvis en havner skeivt ned igjen.. Ang, trening av magemsukler fikk jeg beskjed om at etter 12-13 uke burde jeg ikke trene de rette magemusklene da de begynner å skille seg etter dette og mye trening av de kan "hindre" dette. men de skrå er det bare bra å trene, da du trenegr disse når babyen skal presses ut!! ellers så er som nevnt her planken en veldig fin øvelse leste også et stde at det å sykle med beina (ligge på ryggen med albuene i golvet og sykle) var fint!

Jeg tror du må kjenne etetr selv hva som er behaglig og ikke og snakk med treningsveildere der du trener - de skal ha peileing på dette!! Det er i allefall lurt å holde seg i form selv om man er gravid:-)

Skrevet

Heisann. Jeg er fysioterapeut, og lager ofte treningsopplegg for gravide med og uten bekkenløsning. Det er kjempeflott at du trener. Vi som er gravide, har ekstra behov for god styrke i "korsettmuskulaturen", dvs mage, rygg og bekkenbunn, for å forebygge ryggplager når magen blir tung, og siden når vi går rundt og løfter på nurket :)

I 1.trimester skal du ikke trene med ekstrem intensitet. Dette er ikke pga spiren, men pga din allmenntilstand. Spiren ligger godt beskyttet i livmora, som enda ligger gjemt nede i bekkenet. Styrke og alminnelig utholdenhet er bare positivt.

Det finnes ikke trening man ikke kan utføre pga fosteret. Lytt til din egen kropp, ikke press deg utover hva kvalme og ømme bryster tillater. Fremfor alt - ha det GØY med treningen, slik at du får ladet opp og samlet overskudd.

Lykke til !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...