Gå til innhold

Så dårlig råd.. Trenger litt tips!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, vi har så utrolig dårlig råd.... Snart 2- barnsforeldre, men vi studerer begge fortsatt, og nå i sommermånedene er det ekstra trangt fordi vi ikke får studielån! Nå får jeg sikkert masse reaksjoner på "hvorfor vi får barn når vi ikke har råd til det".. Vel- på en måte gikk ting litt galt for oss når det gjelder studiene og det ble en del utsettelser:( Men nå sitter vi med 2 SOLIDE utdanninger om et år, med utsikter til fast jobb begge to, og sammenlagt startlønn på nesten 700 000. Men det er om ett år! Vi sitter her og vrir hodene våre for å finne ut hva vi kan gjøre. Jeg skal være hjemme med babyen fra oktober av, samt ta de siste fagene mine. Så for min del har jeg ikke så mye mulighet til å jobbe.

Nå er jeg bare superstressa fordi jeg ikke har fått handlet inn NOE til babyen som kommer.. Ikke nye klær, ikke koselige små bamser eller tepper.. Ingenting! Og det gjør meg så utrolig trist.. Forberedelsene er en så stor del av det å bli mamma, jeg koste meg skikkelig sist.

Akkurat nå har vi 4000 kr å klare oss på fram til midten av juli...... DET blir ikke mye sommerferie av det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ikke penger for å ha deilig sommerferie, faktisk.. Strandturer, turer i skogen med blåbæreplukking, besøke venner i nærheten, sende barnet en tur til besteforeldre..

Ellers så er ikke 4000 mye, det har du helt rett i. Har du noen venninner som er ferdig med småbarn eller et småbarn i hvert fall som du kan låne utstyr og klær av? De trenger jo ikke akkurat så mye nytt de små heldigvis.. Jeg synes det er superkoselig å se min lille snuppe i klær som jeg kjenner igjen fra da tantisen var på samme alder! Tyggemerkene på sengen etter flere generasjoners bruk synes jeg er supert. Du får nok sikkert litt nytt når barnet blir født, da.. Klart det er moro å handle, men barnet får det like godt selv om det er storebror sine brukte klær.. Vi kommer ikke til å handle mye til minsten heller, fordi vi ikke trenger det. Handler faktisk aldri klær bare fordi den var så søt. Det må være noe hun trenger.

Dessuten synes jeg du kan unne deg å kjøpe en liten ting.. sånn at du får følelsen, selv om dere har lite penger;)

Ellers så er det å bruke bilen minst mulig, spise av det dere har i skapene og frysen. Planlegg hvilke middager dere skal ha, slik at dere slipper å kaste mat. Bruk restene. Kjøp lite godis, det er DYRT!! Lag isbiter å ha i frysen, så blir det mer stas med vann å drikke med en gang..

Skrevet

Får du ikke engangsstønad?

4000 i en mnd er jo ingenting....

Har i grunn ingen tips, men har du ikke en del fra første babyen da?

Her i huset hadde vi god råd da vi fikk barn, men nr.2 arvet jo vogn,seng,klær,stellebord osv for det.

Skrevet

Dersom du vil kjøpe ting til babyen, så kjøp brukt. ;)

Du sparer masse penger, og sparer miljøet. Gjenbruk er bra!

Jeg kjøpte en vogn (Graco quattro tour) med tilhørende bilstol og base, en vippestol, en annen bilstol, voksipose og noe leker, for 1500 kr.

Kjempefornøyd med det. :)

Skrevet

Bor du i Oslo kan du få masse klær til babyen og noe utstyr av meg!! Vi var og stdenter begge to da vår første kom, og lutfattige. men snille naboer som og var studentforledre og andre ga meg masse ting til henne- jeg føler for å pass on the favour til en i samme situasjon! Gjenbruk er bra for mellommenneskeligheten og for miljøet;)

Ellers har jeg mye billig-mat-triks, men rekker ikke skrive nå, minsta våknet. Kan skrive mer senere:) Kan også tipse om Dagsen- Nav sin dagformidling av jobb (møter opp om morgenen og får oppdrag for samme dagen, evt noen dagers vikariat)- alt fra lagerarbeid til vaskejobb og barnehageassistering:) Du får emd deg sjekk hjem på slutten av dagen. jeg måtte ta den løsningen på slutten av et sem da vi ikke hadde noen ting- fikk 1700 kr for noen dagers jobbing, og uten å måtte å vente på det!!

will be back m flere tips.

Skrevet

Leier dere? Kanskje dere kan argumentere ned husleien ettersom renta er så lav. Evt kan dere refinansiere huslånet deres. Kanskje kan banken hjelpe dere med noe?¨Kanskje dere skal bytte bank! Dere betaler vel ikke ned på studielån enda, men det er altså mulig å fryse studielånet et år eller så hvis man har grunn til det. (Men kjenner ikke til alle reglene der.)

Har dere billigst strømleverandør? Det finnes sider på nettet som har oversikt over billige strømleverandører.

Har dere riktig mobilabonnement? Mora mi sparte 2000kr på hver mobilregning hun, etter at hun byttet abonnement. Det kan dere teste ut her:

http://www.dinside.no/104487/dinsides-mobilkalkulator

Skrevet

samboeren din får seg ikke en sommerjobb da? det finnes jo masse mindre artige jobber på sommeren, men som likevel skaper penger i kassa. Kjipt med så lite penger når det kommer et nytt familemedlem. men siden du har en fra før av, så kan du vel kanskje bruke det til den nye? åsså har du jo finn.no med masse brukteklær til en rimlig penge.

sommerferie er nesten litt oppskryt (ihvertfall så liker jeg å tenke det selv^^), jeg studerer jeg også, så det er ikke så veldig romslig økonomi på oss heller, men vi prøver å ta litt ferie med å besøke familie og reise på hytta til svigers:) Du kommer deg nok igjennom dette, og når dere endelig er ferdig så er det bare å nyte livet:)

Skrevet

Tusen takk for gode støttende ord og masse tips!!! Jeg føler vi gjør alt liksom for å knipe inn. Alle husmortriksene er innført for lengst.. Vi handler inn for 10 dager i slengen, og da handler vi stort. Alle middager er planlagt: 2 kjøttmåltid, 3 fiskemåltid og ett vegetar- måltid. Vi eier hus selv faktisk! Og har god rente på lånet vårt.. vi har vært inne på tanken å refinansiere, men vi har så lyst til å flytte litt ut av byen og til noe større, og da vil vi heller ha mulighet til å ta opp litt mer lån da.

Vi har mye utstyr fra førstemann, men må kjøpe søskenvogn og diverse uansett.. Men nå har jeg sett på finn og funnet en del aktuelle! Og til halv pris:) Sånt liker vi!

Sambo har fulltids sommer jobb i sommer heldigvis, men utbetalingen kommer ikke før i midten av aug, men nå er det mulig han får utbetalt litt av lønnen tidliger..

Men jeg savner SÅNN å gjøre det jeg har lyst til! Kjøpe klær, gå på kino, ut å spise, svømmehallen, reise litt..

Men er optimist nå, det er tross alt bare et år igjen!

Hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...