Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Jeg skal ha kjøretime i dag og kom plutselig på at det kanskje er smart med et sånt gravidbelte, men det har jeg jo ikke... kanskje kjøreskolen har? Er 6 mnd på vei så magen er jo blitt ganske stor...
ifie Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Nei, jeg gjør ikke det. Jeg har et slikt fra forrige gang, og har tenkt på å feste det i bilen, men glemmer det... Nå er det jo slik at det visst nok ikke skal hjelpe særlig heller, men det er hvertfal mer behagelig, syns jeg.
Neijasså... Skrevet 12. juni 2009 #3 Skrevet 12. juni 2009 Bruker det innimellom... Har akkurat byttet bil og har ikke fått somlet meg til å sette det inn i nybilen ennå. Men ingen krise å kjøre uten, det gir visst ingen som helst ekstra sikkerhetsgevinst ved en evt. kollisjon. Men når magen begynner å bli stor er det mer komfortabelt å ha beltet nedenfor magen enn tvers over.
Johan Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 Gjorde det helt til jeg fant ut at det ikke gjør noen forskjell i en krasj. Hadde det gjort det hadde det nemlig ikke vært lov å bruke dem, for beltet _skal_ ligge over magen i en evt kollisjon. Men det kan føles med komfortabelt for enkelte...
HeidiL Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 Det er essensielt at beltet IKKE ligger over magen i en krasj, Johan! Det skal ligge så langt ned som mulig og da hjelper gravidbeltet. Men du kan fint legge beltet under magen dersom du har så stor mage at det holder seg fint på plass ) det har ikke jeg ennå, så jeg bruker gravidbeltet. Og det beltet som går opp til siden skal ligge "ved siden av magen og mellom puppene på vei opp" slik at ikke du får et press direkte over livmoren noe sted..men det er også når magen blir litt større enn jeg har nå )
Rapunzella Skrevet 12. juni 2009 #6 Skrevet 12. juni 2009 Har også lest at det ikke er tryggere i en evt kollisjon, så har ikke kjøpt. Selv om produsenten tviholder på sitt, om at det er mye sikrere osv. Det spiller jo ingen rolle, når all objektiv testing tyder på det motsatte. Lykke til med kjøretime!
camillaj81 Skrevet 12. juni 2009 #7 Skrevet 12. juni 2009 Jeg har heller ikke brukt det selv etter at jeg leste så mye om at det ikke var til hjelp i en ulykke eller slikt. Men min søster brukte dette da hun ble kjørt på bakfra da hun var gravid, jeg husker ikke hvor langt hun var på vei, men det var bare et mnd igjen tror jeg. Da hun kom på legevakta for kontroll spurte de om hun hadde brukt det og sa at de anbefalte alle å bruke det selv etter negative tester. De sa at hun skulle være glad at hun brukte det for bebyen hadde ikke fått noe av trykket fra beltet.
*bolla pinnsvin* Skrevet 12. juni 2009 #8 Skrevet 12. juni 2009 Iflg Trygg Trafikk har et sånt belte ingen som helst effekt skulle man kræsje, så det er jo egentlig bare penger rett ut av vinduet.
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 12. juni 2009 #9 Skrevet 12. juni 2009 Jeg bruker det.. Vet om der det ikke blitt brukt og det fikk en tragisk utgang ved kollisjon, og vet om der noen har brukt og kom i kollisjon og alt gikk bra.. Har enda tilgode å høre om det stikk motsatte.. Jeg blir til å bruke det, heller det enn å gå å tenke på om jeg kunne berget babyen om jeg har brukt et slikt belte.. Har også fått hørt om at testene iflg trygg trafikk er veldig gamle, skulle vært oppdatert.. skjønner ikke hvorfor de ikke tester slike belter samtidig de tester bilseter..
JenteOgGutterMamma! Skrevet 12. juni 2009 #10 Skrevet 12. juni 2009 Jeg bruker det! :-) Mye bedre å ha beltet under magen, så ved evt, bråbrems så kommer ikke trykker over babyen i magen iallefall! Jeg synes iallefall at det er en sikkerhet med gravidebeltet, har brukt det i mine 4 siste graviditeter! :-)
Lykke X 4 Skrevet 13. juni 2009 #11 Skrevet 13. juni 2009 Har ikke brydd meg om å bruke penger på det beltet når trygg trafikk sier at det ikke har effekt. Var i trafikkulykke uten gravidbeltet (med vanlig bilbelte) og det gikk bra
blinke Skrevet 13. juni 2009 #12 Skrevet 13. juni 2009 Jeg bruker gravidbelte! Kolliderte med en lastebil når jeg ikke var gravid. Slik magen min så ut etter det var jeg ikke i tvil om at jeg skulle ha gravidbelte da jeg ble gravid. Magen var blåsvart og øm i flere uker etter trykket av selen. Tror ikke det hadde gått så bra dersom jeg hadde hatt en baby i magen da.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 13. juni 2009 #13 Skrevet 13. juni 2009 Jeg har hatt et sånt. Og jeg nekter å tro at den der borrelåsen holder igjen noe som helst i en kraftig krasj! Det er derimot mye behageligere å kjøre bil med et sånt belte, så jeg tror nok kanskje jeg skaffer meg et denne gangen også.
Gjest Skrevet 13. juni 2009 #14 Skrevet 13. juni 2009 Da har du den gamle utgaven, og det er også denne TT referere til i testen (som er over 7 år gammel!). Nå er det kraftige trykknapper i gravidbeltet og den nye varianten er IKKE blitt testet, derfor kan heller ikke TT ha noe grunnlag for å uttale seg om det fungerer eller ei. Jeg velger å stole påfaren til en bekjent som er kirurg ved atuttmottaket på et større sykehus og ikke lot sin datter kjøre uten gravidbelte for å si det slik. Så ja, ejg bruker det alltid. Har til og med to stykk for å slippe å måtte bytte om på et hele tiden siden jeg veksler mye mellom å være sjåfør og passasjer i vår bil.
♥Humblebie™Emilie08 og Leah09♥ Skrevet 13. juni 2009 #16 Skrevet 13. juni 2009 Nei det gjør jeg ikke... gjor det ikke i forgje svangerskap heller.. Kjenner ingen som bruker det...
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 13. juni 2009 #17 Skrevet 13. juni 2009 Jeg bruker det for jeg kræsjet i forrige svangerskap da jeg var 21 uker på vei og tror nok gravidbelte var med på at jeg ikke mistet gutten min! Dessuten var det helt fantastisk for bekkenet mitt! Det holdt bekkenet godt på plass mens jeg kjørte... Jeg klarer ikke å tro på at TT har testet det beltet i ALLE situasjoner, så jeg følger heller magefølelsen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå