Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Har ei jente som er 2 år og 9 mnd. Hun klager endel over magesmerter uten at de har funnet noe. Hun har også perioder med trass og beskrives som veldig viljesterk i perioder ( av barnehagen og vi merker det godt selv). Dette er bare periodevis, stort sett snill og grei. Siden de ikke finner noe fysisk årsak til magevondten begynner jeg å lure på om vi stresser henne? Hun har godt utviklet språk og har en stor interesse for bokstaver. Derfor leker vi mye med å tegne bokstaver, men kun når hun vil. Hun klarer å kle på seg alle klær selv, derfor maser vi endel på at hun faktisk skal gjøre det hver morgen, noe hun ofte ikke vil. I helgene finner vi stort sett på ting som skogsturer, gigagøy, badeland, besøksgård, teater osv.... Nå lurer jeg på om vi aktiviserer henne for mye og dermed stresser henne? Hva tror dere? Når vi var alene på hytta en uke uten muligheter for masse aktiviteter, var hun en helt annen unge, kledde på seg uten å krangle, blid og fornøyd og klagde mindre på vondt i magen....
Nullstress;) Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 jeg tror ikke dere har for store krav til henne, men at dere kanskje har for store krav til dere selv..... det er jo flott at dere finner på masse med henne, er ikke noe galt i det, men kanskje hun faktisk hadde satt minst like stor pris på i slappe av hjemme, rusle i hagen med en dukkevogn, sett en film, gravd litt i er bed eller noe:)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #3 Skrevet 12. juni 2009 hon verkar vara i behov att bara vara ibland. Det kan lätt bli för mycket om ni även på helgerna alltid måste åka bort eller hitta på aktiviteter, varför inte laga god mat tillsammans hela familjen och bara mysa med varandra. Hon kanske har ont i magen av att vara på barnhagen, har ni frågat personalen om hon är ovän med något av barnen eller kanske leker för dig själv? jag tror dock inte ni stressar henne utan hon själv stressar sig själv för att det kanske händer för mycket? Att åka bort varje helg med barnet åka diverse olika aktiviteter kan bli för mycket. Har ni provat avslappning/ massage med henne? Med lugn avslappningsmusik i bakgrunden? Eller utan masage utan att ni bara myser en kort stund med lugn musik i bakgrunden? Det finns många bra avslappningsövningar för barn, fråga ped. leder på barnhagen!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 men jag tror att det bästa rådet vore att låta henne kanske ha en kompis hemma till helgen så kan de leka mamma, pappa barn eller något liknande i lugn och ro! )
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 Tror dere med fordel kan la deler av påkledningen vente litt siden hun er så liten, og også ha en helgedag som bare er fylt med "ingenting" . Må si dere virker som bevisste og kloke foreldre da, som ser det selv .
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #6 Skrevet 12. juni 2009 Tusen takk for konstruktive tilbakemeldinger Tror vi skal forsøke å senke tempoet litt her hjemme, og se om det hjelper.... HI
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #7 Skrevet 12. juni 2009 Vilka bra föräldrar ni verkar vara HI! Det borde finnas fler av er sort... föräldrar som ser utöver skyddlapparna som föräldrar oftast bygger och låtsas som ingenting! Det ska du ha en stor eloge för HI!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #8 Skrevet 12. juni 2009 Jeg har en jente på tre som alltid har vondt i magen, halsen, øynene, ørene, hodet, you name it når det blir snakk om leggetid eller annet som hun ikke har lyst til. Deter ikke alltid så seriøst ment som det er sagt, men har du mistanke om et det er faktisk magevondt ofte, kan du jo ta henne med til lege og forhøre deg om evt årsaker. Det kan jo være hun har fordøyelsesproblemer feks.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #9 Skrevet 12. juni 2009 Det høres ut som at dere bare vil det beste for barnet deres. :-) Svaret med å ha for store krav til dere selv, tror jeg kan stemme godt. Vi føler hele tiden at vi må tilby barna så mye. Vi gjør det selvfølgelig i beste mening, vi vil bare at barna skal kose seg, men jeg tror at det de egentlig vil ha, er rett og slett er tid med familien, samme hvor det er. Tror at små barn har godt av rutine og at ting skjer sakte, da føler de seg trygge. I tilegg har vi vel alle godt av å måtte bruke fantasien for å aktivere oss selv, ikke alltid få alt servert. Hvis hun går i barnehage, har hun en travel uke slik som dere, så kanskje helgen kan være avslappet uten for mye som skjer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå