Gå til innhold

Super bekymeret, legen ringte pga celleforandringer. Nogen som har erfaringe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen ringte meg i går ettermiddag, for å be meg bestille time hos en gyn. Jeg hadde celleforandringer i celleprøven som jeg tog for en uke siden.

Spurte hun om hvilken grad de var (lette, moderate, stor), men hun sa hun ikke vidst, bare at jeg måtte bestille time fortest muligt.

Leser på nette at de fleste får svar i brev og at der og står hvilken grad det handler om. Hvorfor ville legen min ikke si noe?

Er super nervøs nå. Gyn-legen tar først tlf på Mandag, så får først besked da.

Er der noen her som har prøvet det samme? Hvordan var forløbet?

Det er et helvet ikke å vite, blir jo nervøs når legen ringer. Tenker det verste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan trøste deg med at celleforandringer ikke betyr kreft. Men de KAN være forløper til kreft. Eller de kan forsvinne av seg selv, noe som vanligvis skjer.

Eneste er at de skal følges tett opp til en ser hvilken vei det går; om de øker, eller forsvinner. Øker de, så blir det nok foretatt konisering av livmortappen, noe som er problemfritt for de fleste, og blir gjort som dagkirurgi.

Skrevet

Hei!

Ja celleforandring er forløperen til kreft. Jeg hadde det, men legen ringte aldri meg, fikk brev om det og videre henvisning til gynekolog.

Det ble tatt en konisering etter ei stund, tror med andre ord det ikke var en voldsom hastesak, men virker som legene ikke tar noen sjanser.

Mange mener konisering kan føre til for tidlig vannavgang ved graviditet, men jeg ble gravid ca en måned etter koniseringen (man kan ikke ha sex de første 4 uker etter koniseringen), og hadde ingen komplikasjoner under svangerskapet/fødselen.

Det går helt sikkert bra, oppdages det tidlig, så kan det gjøres noe med! :)

Skrevet

Fikk same beskjed som deg og var pissredd, sikker på jeg ensten hadde kreft. Men- når de oppdager disse endringene vil det ta år før de kan utvikle seg til kreft, om du skal være så uhrldig å ha en type som kan vær forløper tildet.

Dert som vil skje er at du får time på sykehus til å fjerne det ytterste laget av slimhinnen på livmorhalsen, m lokalbedøsvelse. Tar ca en halv time. dette skjer emd laser, vanligvis. bedøvelsen er ekkel, ellers kjenner du ingenting.

Da er de borte, og faren over! Man må følge opp m årlige kontroller. hvis man mot formodning kan utvikle dettepå nytt, fjerner man igjen, men det er sjeldent.

Jeg har fått barn etterpå. Da ville dessverre ikke livmorhalsen åpne seg nok. Dette kunne være pga arrvev etter fjerningen (jordmor sa at de ofte ser at lmh er trangere pga arrvev etter laser). Det endte med KS for meg, men det kunne også være fordi det enda var 2mnd til fødsel (vannet gikk for tidl), såkroppen ikke var klar. Før, fjernet de derimot m kniv, og da åpnet den seg ofte for fort, tidlig fødsel, så dette er jo tross alt bedre.

Ingenting å være redd for, det e rveldig vanlig at unge jenter får slike celleforandringer pga HPV-virus. lykke til

Skrevet

Anonym 11.00- du sier at noen mener konisering kan føre til tidlig vannavgang? Det har jeg aldri hørt. Jeg som skrev over her (11.05), og fødte for tidlig- nettopp pga tidlig vannavgang (uke 33). Og det var et år etter konisering. Har et normalt svangerskap fra tidligere. Det var jo interessant å vite, i så fall. Kan forklare noe av dette. Selv om jeg ikke kan forstå hvordan koniseringen skal kunne forårsake en revne i fosterhinna langt oppe på magen (som de fant ut at jeg hadde), ikke i bunnen..

Skrevet

Hei! anonym 1100 her.

Ja det var det jeg fikk fortalt i forkant av koniseringen, men trenger ikke være grunnen til at vannet gikk for tidlig hos deg.

På meg brukte de ikke laser, men en slynge av noe slag, nesten som ei superskarp løkke som de skar vekk vevet med.

Skrevet

Hej igen,

Hi her.

Takk for alle jeres svar. Har forstået det ikke sikkert ikke er så farligt som det lyder.

Men det var det med at legen ringte meg som gir meg uro. Og det at hun ikke vil si hvilken grad der er snakk om.

Hvorfor sendte hun ikke brev, som vanligt.

Trur jo det verste. At det er kreftceller de har funnet osv.

Ps. jeg har og lest på nettet at konisering kan gi for tidlig vannavgang, men at det ikke er ofte.

Skrevet

Jeg fikk tlfn fra legen en gang om celleforandringer. Ble sendt til videre prøver, men de viste ingenting. Fikk beskjed om å komme tilbake til ny prøve etter et halvt år. Den prøven viste å celleforandringer, men ikke noe mer. Ett år etter det igjen kom jeg tilbake for enda en prøve å da var det ikke celleforandringer lenger.

Når jeg fikk beskjed om celleforandringer så var min første reaksjon kreft, å jeg ble ganske redd egentlig, men det var altså ikke det da:)

Skrevet

Jeg var også raskt inne på nettet når jeg fikk beskjed om celleforandringene. Og det er ikke alltid like lurt. Man blir MYE mer skremt av alt som står der, enn å snakke med legen/gynekologen om det. Klart man blir skremt og redd når det står så mye om kreft i forbindelse med celleforandringer. Også står det liksom ingenting om at dette fører veldig sjeldent til kreft, i så fall tar det MANGE år før det eventuelt kan utvikle seg.

Og tror også det var et litt større inngrep før, da de skjærte bort litt av livmorhalsen i stedet for å brenne (eller hva de gjør) nå. De fjerner veldig lite, så konsekvensene er ikke så store i dag som det var tidligere.

Jeg ble også gravid noen mnd etter konisering, og har hatt et relativt normalt svangerskap. Hadde en del styrtblødninger i begynnelsen, men alt gikk bra. Har nå 3 uker igjen, og ikke noe har skjedd her enda.

Så ikke noe særlig for tidlig for min del :-)

(men kan godt komme neste uke)

Skrevet

Anonym 11.58 her igjen..

Enig med deg at det var rart legen ringte til deg i stedetfor å sende brev.

Jeg husker ghynekologen min ringte meg rett etter hun hadde sendt brev til meg, for å forklare at det slettes ikke var så skummelt som jeg sikkert trodde :-)

Og det burde legen din ha gjort også.

Skrevet

Leger ringer av og til istedet for å sende brev. Det trenger ikke være alvorlig , man kan være greit å poengtere overfor pasienten at han/hun må bestille videre time for undersøkelser, komme igang med behandling osv. Jeg ble oppringt etter å ha fått svar på prøve fordi jeg måtte komme igang med antibiotikabehandling.

Hilsen gift med lege

Skrevet

Jeg har blitt oppringt av lege 3 ganger etter celleprøver. Og har tatt en ny, der alt har vært fint. Så det trenger ikke være noenting. Men de vil bare forsikre seg. Ikke bekymre deg for tidlig.

Lykke til!

Skrevet

Godt å høre andre og er blitt opringt etter celleprøv/-forandringer. Har nesten fått roen igen. Får uansett ikke bestilt time hos gynekologen før mandag og får håper på det beste.

Har slått meg til ro med at keglesnitt er et lille inngreb og i verste fall (noe jeg ikke tror er sansynligt) må livmoderen ut. Heldivis har jeg 2 nydelig barn allerede, så kan jo leve uten en livmor og.

Takk for alle svarene.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...