Gå til innhold

Kjenner man ikke sitt eget barn best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som får utslett i kinnene ved tempraturforandringer, noe jeg har observert over mange mnd. Altså hvis han går fra normal temperert rom til veldig varme\kulde.

Men, er vi i syden f.eks som er en helt annen fuktighet er han fin..

Legen henviste oss til hudspesialist når hun så utslettene hans.

Vi var hos hudlege i går.

Han var sikker på at dette var barneeksem, og mente på at sønnen vår på 3 år ikke kan bade. Ikke såpes inn, og absolutt ikke klorvann!

Men, sol var kjempebra! ( noe som sikkert er sant).

Han så på et bilde vi hadde på kamera og stilte diagnosen.

Men, som jeg sa til legen, vi er ofte og bader, ( i klor) og aldri har han fått utslett etter dette, tilfeldig mente legen. -Ja, er det tilfeldig såå mange ganger, jepp mente denne hudlegen på!

Har lest om barneeksem, og ja han får det i kinnene, og har fått utslett på kroppen en gang, men er det virkelig mulig at vi som foreldre må nekte sønnen vår og bade av den grunn. Vi reiser jo til syden nå, og da fikk han kun lov å duppe seg litt sa legen, når det er veldig varmt.. Men, gå rundt i solen måtte han!

For litt utslett. Og så mye medisiner som vi har fått. La meg meddele at jeg ikke propper ungen min full av kortison og anthistaminer for noe utslett.

Legen ble noget sur når jeg stilte så mange spørsmål, og sa i en streng tone at han var barnets advokat, som vi måtte høre på!

Får sønnen min velge, så tar han nok heller litt utslett i kinnene enn ikke å bade på en 10 dagers ferie til syden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har erfart så ofte at han IKKE får utslett av å bade, så la han kose seg :-)

Det legen ikke vet har hn ikke vondt av.

Klart du kjenner barnet ditt best, og dersom han reagerer, holder du han jo selvfølgelig unna badingen resten av ferien!?

:-)

Skrevet

Det var jo makan til påståelig lege da! Jeg vil si man absolutt kjenner sitt barn best selv. Ville stolt på meg selv her, jeg og latt han bade og kose seg i syden - syns det høres veldig rart ut å være SÅ påståelig når han bare hadde et bilde å se på!

Skrevet

Jo jo, så klart.

Men, han mente på at hele kroppen skulle smøres med vitapan to ganger daglig, ikke såpe, kun olje hvis han måtte dusje. Ikke bade i badekar, og ikke i klor. Fikk en kortisonkrem til ansiktet og en kortisonkrem til kroppen, og i tillegg kan han bruke allergimedisin mot kløe. Det er snakk om litt utslett i kinnene, i de verste tilfellene også ørene\ansiktet. Og en gang på kroppen, men det lignet mer varmeutslett..

Skulle tro jeg var kriminell som lar sønnen min bade hvis han har utslett i kinnene jo! Er jeg ute og kjører her, eller er ikke dette vel i overkant dramatisk?

Skrevet

Kjapt spørsmål, hvor ofte bader han, i badekaret altså/dusj, nå, før legen? Vi gikk fra annenhver dag til knapt en gang i uka, og problemene er nesten borte! Ja, og kutta ketsjup, det er utrolig mange småbarn som blir sensitivisert av ketsjup.

Skrevet

Dusjer annenhver dag!

Skrevet

Ja, det synes jeg og Rutletutt.. Jeg har hospitert hos samme lege for litt siden, og vet at han er dyktig, derfro jeg synes hele opptrinnet var så rart.. Hm.

Skrevet

Prøv å kutte til kattevask med vaskeklut med lunkent vann, og dexeryl krem (det er en barriæerekrem). Og en dusj i uka...

Vi merket forskjell andre uka... Da var det utslett i alle "kroker" fra før. Hun går og bader, det tåler hun nå. Men da er det ikke såping etterpå for da blir det superklø!

Skrevet

Har ikke merket noe forandring ved verken, såpe, dusj eller noe form for intoleranse for matvarer. Eneste gangene han får utslett i ansiktet er ved temperaturforandringer. Skjønner ikke hvordan denne legen kan stille en slik diagnose på slik bakgrunn av at dette aldri har forekommet. Det er jo kun ved slike forskjeller i været. Har selv nøye observert dette over flere mnd, men det var altså barneeksem, hvor dus\bad var helt utelukket:-p

Skrevet

Selv om du kjenner ungen best, skader det å forsøke mindre dusjing i en uke eller to? Når reiser dere på tur?

Skrevet

Du kan ikke gå til en annen lege for en "second opinion" da? Høres veldig rart ut, å stille en slik diagnose og gi så masse medisin på så tynt grunnlag...

Skrevet

Ja, jeg ville prøvd å kutte ned på dusjingen uansett...her blir ungene dusjet to ganger i uken, ellers har de en tendens til å bli tørr i huden. Føler ikke det er nødvendig med mer;o)

Skrevet

Eksem blir ikke bedre av sol og svette, men av saltvann og sol!

Mannen min har atopisk eksem, og må ned til sjøen for å få salt på kroppen om sommeren.

Begge ungene er litt sensitive på temperaturforandringer, men stort sett bare sen høst og vinter. Dette holdes i sjakk med å smøre fuktighetskrem (helst uten vann) i denne sesongen. Ellers har jeg holdt huden til minstemann bra ved å smøre Aderma Exomega, og han har atopiske vinterhender og føtter (huden flasser av og sprekker på finger og tær)

Etter to uker i syden i fjor, hvor ungene tilnærmet bodde i bassenget, hadde ingen av dem antydning til eksem.

Jeg syns du har fått altfor mye medisiner, hvis det bare er litt utslett i kinnene. Bad/dusj bare to ganger i uka og smør han godt etterpå. (Såpefri hudvask er greit å bruke, for såpa tørker jo bare ut huden)

Smør kortison når du ser han får utslett, og behandle i 7-10 dager. Ikke slutt når det har bedret seg men smør en hel periode, slik at det ikke blusser så fort opp igjen.

La han bade som han vil! Du merker fort om han ikke tåler det.

Skrevet

Ok, da skal jeg la han dusje 1-2 ganger i uken, og være flink med fuktighetskrem.

Trodde det var bra med saltvann jeg også, men det var visst fy-fy? Synes det er så merksnodig jeg.

Og takk for info om kortisonen, har kun smurt ved behov jeg vetdu.

Tusen hjertelig takk for svar!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...