Gå til innhold

hvor finner jeg info om utvidet overgangsstønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt på nav sine sider, men finner ikke noe. Er alenemamma, og pga barnets sykdom må jeg søke om forlenget stønadsperiode.

Noen som har gjort dette tidligere? Hvor lenge fikk dere forlenget stønaden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har barnet utvidet hjelpestønad?

Ene barnet mitt har hjelpestønad sats 3, og jeg har hatt overgangsstønad i mange flere år enn vanlig pga dette. Jeg får forlenget den med et år i slengen, men vet jo hver gang at den blir innvilget.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg har også hjelpestønad sats 3. Har allerede fått 1 år ekstra. Men nå skal han begynne på skole, så trodde det kanskje ble vanskeligere å få da. Han har fremdeles ikke sovet en hel natt, og det er mye ekstra arbeid i løpet av dagene. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare gå tilbake i jobb. Føler meg totalt utslitt. Har også ett annet barn, som trenger sin del omsorg og oppfølging.

Snakket med Nav, og fikk beskjed om å søke på nytt. Må også ha ny legeærklaring. Må du legge ved det for hver gang du søker?

Legen min er i permisjon, og blir borte 1 år. Har en utenlandsk lege nå mens hun er borte, og føler han ikke forstår alt jeg sier.

Skrevet

Nei, jeg trenger ikke ny legeerklæing annet enn når hjelpestønaden blir revurdert. Og det er jo ikke hvert år, men hvert 3.-4. år. Likevel må jeg søke om overgangsstønaden en gang i året, og begrunne søknaden med innvilget hjelpestønad. Syns det skulle være unødvendig å måtte søke hvert år, når en likevel får det innvilget like lenge som en har hjelpestønad. De kunne vært samkjørt så lenge en ellers oppfyller kravene til overgangsstønad. F eks bare med et forbehold om at en fortsatt er alene.

Jeg har hatt overgangsstønad i ca 5 år ekstra nå pga hjelpestønaden. Og så lenge ungen har hjelpestønad sats 3, så får jeg overgangsstønad. Kan faktisk få det helt til ungen er 18 år om hjelpestønadssatsen er der, og jeg er alene fortsatt. Det har du også rett på.

Det med at barnet begynner på skolen, har ingenting å si. Mitt barn har gått mange år på skolen nå, og det har ikke vært tema sånn stønadsmessig sett. Ungen krever fortsatt mye mer enn andre barn på samme alder. Og det er mange møter osv.

Høres ut som om vi er i ganske lik situasjon. Jeg har også et barn til som trenger meg, med sine ting som krever litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...