Gå til innhold

tiss, bæsj, blodige babyer og nakenhet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når noen førstegangsfødende tar opp temaet og sier at de engster seg eller ikke vil oppleve sånn og sånn under fødselen, så kommer det alltid noen som har født før og sier at "det er så naturlig...", "du kommer til å være opptatt med andre ting og ikke bry deg om det...", "det er det minste du kommer til å bekymre deg over der og da".

Dette blir jeg veldig oppgitt av. Vi er jo forskjellige, og selv om veldig mange blir litt mer likegyldige under fødselen og føler at det meste er naturlig, så er det bare ikke sånn for alle!

Man kan jo ikke vite på forhånd, selv om man selv tror man vet hvordan man reagerer, men det er i alle fall ikke sånn at ingen reagerer på ting de tenker på på forhånd. Enkelte ting betyr noe også under fødsel!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er alle forskjellige! :-)

Likevel husker jeg godt at vi venninner diskuterte dette før noen av oss fikk barn, og skar litt grimaser over blodigige nyfødte babyer, kanskje måtte vise puppene osv, nei, her skulle det ikke bli sånn nei! I ettertid når vi alle har fått barn og snakket sammen igjen har det jo vist seg at samtilige har akkurat samme erfaring. Nemlig at der og da bryr en seg faktisk ikke noe særlig likevel, spesielt når det kommer til å få babyen opp på magen når den er helt ny. Det var ikke det minste rart eller ekkelt likevel når en først var i situasjonen. Når det gjelder tiss og bæsj, så er jo ikke dette noe man kan styre selv alltid, så en må jo faktisk bare ta det somd et kommer, bokstavlig talt ;-)

Vet ikke om du har født? Synes ikke du også at ting ble veldig anderledes enn hva du trodde på forhånd?

Skrevet

det er vel et forsøk på å berolige den gravide.

jeg syns det var helt forferdelig og et stort overtramp mot mine personlighetsgrenser når de la en blodig naken baby oppå meg.jeg kjente han jo ikke og har ikke for vane og ligge naken intil folk jeg ikke kjenner.

men det er nepe normalen

Skrevet

Helt ukjent kan man vel ikke si at noen som har ligget inne i magen din i 9 mnd for deretter å bli trykket ut av musa di er...

Skrevet

Tusen takk for innlegget anonym 09.35!

Er faktisk ikke alle som legger fra seg sine personlige grenser og sjenanser hjemme før fødsel! Så der forstår du ihvertfall min side av saken.

Jeg skal ikke amme og jeg skal ikke ha baby direkte opp på brystet etter han har kommet ut. Det har jeg allerede nevnt for jordmor + jeg har skrevet det i fødebrevet mitt.

Takk anonym for at du viser forståelse:) og ikke kommer med belæringer!

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Hvorfor ikke? Du kjenner jo ikke mennesket, bare fosteret i magen. Jeg ble kjent med datteren min etter hun ble født. For min del hadde jeg ikke lagt merke til om de ga meg feil baby.

Skrevet

Alva:

Jeg har født en gang og er gravid for andre gang. Klart var fødsel annerledes enn jeg hadde forestilt meg og forventet. Men for meg var dette med f.eks å bæsje på meg noe jeg syntes var ekkelt, altså for min egen del, skjønner jo at jordmor ikke bryr seg. Så jeg fikk klyster og tenkte under pressingen at jeg var glad tarmen var tømt og at jeg kunne presse uten å være redd for at det skulle komme avføring ut.

Jeg klarte under en rie å tisse litt på meg tror jeg, og syntes det var ubehagelig. Så å si til noen at de ikke kommer til å bry seg om det blir helt feil, for selv om det var den opplevelsen man selv hadde, så er det ikke sånn for alle. Jeg ville heller ikke være naken når jeg fødte, og åpnet skjorta først etter babyen var ute... Derimot brydde ikke jeg meg om det kom inn studenter og så på fødselen noe jeg ikke hadde hatt lyst til på forhånd...

Synes bare det blir helt feil å si til noen at de ikke kommer til å bry seg, for ikke alle blir likegyldige til alt... Selv om ting som regel ikke blir helt som forventet.

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt. Er dette noe å diskutere? Som ::) nevnte så er det veldig mange som sier slike ting for å roe ned hysteriet litt. Nei, vi kan ikke vite hvordan folk reagerer på alt, men noen ganger er det like greit å bare si: "Ta det med ro. Du kommer ikke til å bry deg!"

Skrevet

Joda, jeg er egentlig helt enig med deg, man skal ikke fortelle andre hva de skal føle, men jeg tror nok ogs slike kommentarer er ment for å berolige nrevøse førstegangsfødene og dermed ikke vondt ment :-)

Jeg opplevde også at klyster ikke hadde tømt tarmen helt godt nok og opplevde også dette som litt ubehagelig selv om JM tørket fort og diskret bort etterhvert. Fødsler er jo også ulike, har født 3 ganger og hatt veldig ulike opplevelser av det å føde hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...