Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg urettferdig behandlet av mine foreldre. Hva synes dere?

Foreldrene mine bor på en liten gård og min søster med familie har overtatt våningshuset (noe jeg synes er helt greit i og med at hun er eldst). Nå har foreldrene mine bygget ny, stor garasje med plass til sine + min søsters to biler, uten at min søster har måtte betale noe for dette. Garasjen kostet over 400 000 kroner. Jeg synes det blir feil at min søster i praksis får en ny garasje, men jeg ikke får noen ting.

Overreagerer jeg? Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

med alle ulempene det er og bo så nerme og så tett innpå sine foreldre så syns jeg ikke det er dårlig gjort. i tillegg blir det din søsters jobb i stor grad og ta seg av foreldrene dine når de blir gamle siden hun bor nermest

Skrevet

de har jo laget garasje til dem selv, på sin egen tomt, til sin egen bil, der det også er plass til bilen til de som bor der, søsteren din altså.

helt naturlig synes jeg.

skjønner jo hva du mener, men du overreagerer nok litt ja.

Skrevet

Jeg bor bare 300 meter unna, så det blir nok like mye mitt ansvar:-)

Skrevet

Ja, jeg synes nok det. Foreldrene dine har bygget en garasje til seg selv, og den kommer også søsteren din til gode. Med mindre de har veldig god råd, synes jeg det er drøyt å mene at de skal betale deg for å bygge til seg selv. Forstår jo at søsteren din blir spart for utgifter på denne måten, men jeg synes tenkemåten din blir litt smålig. Hadde vært annerledes dersom hun hadde fått en pengegave, og ikke du.

Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt noe på det var jeg deg.

Skrevet

Hadde de bygget egen garsje for dem til odel og eie hadde jeg skjønt at du hadde reagert.

Men når de bygger garasje til seg selv men lar din søster benytte seg av den også synes jeg det er helt greit.

Skrevet

Tror jeg faktisk ikke jeg hadde tenkt over i det hele tatt, søsteren din får ha bilen sin i garasjen deres, men hun eier den ikke på papiret, så hun har ikke fått noe av dem. Den dagen det kommer til et arveoppgjør vil jo garasjen bli med i oppgjøret den også..

Synes du overreagerer ja, eller tenker litt smålig. Men det er jo uten å vite hvordan forelderene deres behandler dere ellers da, om de stadig forskjellsbehandler dere og dette er dråpen for deg vet jo ikke jeg..

Skrevet

Ja, jeg syns du overreagerer...enig med de over her som sier at det hadde vært veldig annerledes om de haddebygget en egen garasje til dem ene og alene.

Skrevet

Usikker. Har du spurt søsteren din? Kanskje hun ikke ville ha bygget egen garasje og derved har hun heller ikke "tjent" noe pådet. Dersom søsteren din har overtatt huset, må hun enten betale for deteller fått det som foprskudd på arv, og da har du etter loven krav på mer arv når det en gang blir aktuelt, og det samme vil gjelde garasjen, dersom hun overtar den. Dvs det er ikke slik at hun får dette gratis mens du ikke får noe.

Skrevet

Jeg ANTAR at dette hele er avtalt i hht arveloven, at de enten har arvet eller kjøpt dette våningshuset? De gir i praksis da også din søster en dobbeltgarasje. Om dette er gjort helt uten avtaler mot deg blir du helt klart forfordelt og du overreagerer på INGEN måte. Snakk med dem om et eventuelt rettferdig arveoppgjør når den tid kommer, slik at du og søs ikke kommer i konflikt når den tiden kommer! Det er jo ingen tjent med...

Skrevet

Må si meg enig mend Expat jeg,syns det høres rart ut.

Skrevet

Må legge til at jeg har et meget godt forhold til både foreldre og søster, og jeg har ikke tenkt til å lage noen konflikt ut av dette. Men synes kanskje dette var litt urettferdig av to grunner:

Pengene som er brukt for å bygge garasjen er arv fra mine besteforeldre. Derfor føles det litt som om min søster har fått arv fra dem og ikke jeg.

For det andre hadde min søster behov for garasje, men ikke råd til å bygge. Hun måtte derfor ha tatt opp lån for dette, akkurat som jeg må (har også behov for garasje).

Foreldrene mine hadde aldri bygget garasje for 4 bilder dersom det ikke hadde vært for at søs også trengte garasje.

Smålig? Kanskje. Men det føles ikke helt riktig at søs både får hus og garasje i etableringsfasen mens jeg må vente til arveoppgjøret (da har jeg sannsynligvis ikke behov for noen hjelp).

Skrevet

Hvis det er mer penger kvar etter dine besteforeldrer så kan du kansje prate med dine føreldrer o dette, førtella vad du føler. Kansje ni kan finne en løsning sammen? Jag synes att det oftest løner sig att prate om ting som man iriterer sig over....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...