Tommage♀♂ Skrevet 11. juni 2009 #2 Skrevet 11. juni 2009 La dem smake på det de vil, når de vil. Legg det på tallerknenen, men ikke tving noe i dem. Mine liker mais og babymais veldig godt, så jeg passer på å ha en eller begge deler til alt. Rå paprika er også godkjent, og agurk. Og vis tydelig at DU liker det! Det hender vi bare har salat eller grønnsaker jeg vet ikke er så populære, da skjærer jeg enkelt og greit opp lit frukt de kan spise utenom.
Gjest Skrevet 11. juni 2009 #3 Skrevet 11. juni 2009 Tilbered grønnsaker på forskjellig vis. For eksempel spiser toåringen min gjerne erter hvis de er smørdampet, men synes det smaker blærk hvis det er kokt i masse vann Skjær i morsomme figurer Lag grønnsaksgratenger og medaljonger Server råkost med god dip Prøv forskjellige pureoppskrifiter, gutten vår digger franske pureer hvor olivenolje er smak heller enn melk/fløte som i typisk norske.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #4 Skrevet 11. juni 2009 La de få bli med i butikken, men før der går inn gjør dere en avtale om at dere skal kjøpe en grønnsak dere ikke har kjøpt før. La barnet finne det og bestemme hva det skal være. La det være med på å tilberede. Smake er viktig både rått og kokt/stekt/dampet. Mange grønnsaker smaker best rå, så da finner man ut om barnet liker det rått, kokt eller ikke i det hele tatt. Ikke tving de til å spise om de ikke liker, men smake må man. her i huset må de smake to biter før de kan si de ikke liker. Wok er en ting som har fungert supert her for å få de til å like mer. Eller to av fire som har vært kresene på grønnsaker. Alt som har vært grønt har vært uspiselig, men nå går det ned på høykant så fremt de ikke har dagen da alt ikke likes. Putter stadig nye ting i woken, slik at de får litt nytt av og til. Men de får lov til å pelle ut akkruat det de vil. Selv peller jeg ut noen få ting, men det er pga allergi. Og jeg syns det er helt ok at de også gjør det, jeg skal ikke tvinge de til å ikke spise det de ikke liker. Men plutselig endag liker de det, den dagen de glemte å pelle vekk eller fikk en bit på gaffelen. Også prøver vi å si at de ikke får lov til å si de ikke liker. Greit at de ikke liker, men da peller de det vekk. Ikke noe å lage ett stort nummer utav, det syns de var stas før. Jeg spiste alldri kokte grønsaker da jeg var liten. Klarte ikke konsistensen på grønnsakene da. Kun en suppe og lapskaus jeg klarte å spise, men måtte mose mange av grønnsakene. Min mor brydde seg aldri om det, eller gjorde noe nummer ut av det. Jeg spiste så mye rå grønnsaker så det hadde ikke noe å si om jeg spiste grønnsaker til middag eller ei. Grønnsaker var allid i kjøleskapet, og jeg fikk lov til å ta når jeg ville. Meg og min far kunne sitte forran tv og spise hvert vårt blomkålhode som kveldskos. Her i huset spises det mye grønnsaker rått. Det går ca en kilo gulrøtter om dagen, uten om nå for nå har nektarinene kommet. Kutter opp brett med grønnsaker og frukt, og de koser seg stort. Det er noe de virkelig liker. Kuttes ting i staver smakes det veldig mye bedre enn en hel gulrot blandt annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå