Gå til innhold

Noen som har barna sine i basebarnehage?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har noen venninner som har det, og slik jeg har skjønt fungerer det fint for de større barna, og ikke så bra for 1-2 åringene. De føler at ingen vet hva deres barn har gjort i løpet av dagen, og at det ikke er noen faste voksne å forholde seg til for barna.

Skrevet

Vi har, og er veldig fornøyde.

Hun begynte da hun var 15 mnd, og er nå tre år gammel, og vi var like fornøyd da hun var helt liten som det vi er nå.

Vår barnehage er avdelingsløs, det vil si at små og store barn er sammen mye, men de deler også opp etter alder på turdager, ved enkelte måltider, ved samlingsstunder/temasamlinger etc. Føler barna får det beste av to verdner - de store lærer seg å ta hensyn og vise omsorg for de små, de små ser opp til og lærer masse av de store, samtidig som de får aldersspesifikk stimulering og oppfølging når de er aldersdelt.

Vår barnehage er ganske liten da, 30 unger tilsammen, noe som gjør at manglede oversikt aldri har vært et problem for oss. Jenta vår har hatt en primærkontakt hele veien, spesielt i starten var dette nyttig. Nå etter hvert kjenner både hun og vi foreldre alle de ansatte like godt, og bruker ikke primærkontakten aktivt annet enn ved foreldresamtaler etc.

Tror basebarnehager er like ulike som andre barnehager, og hva som passer for det enkelte barn varierer også. Man må nesten bare prøve seg fram, og heller si i fra om ting man mener bør forbedres eller endres underveis. Hos oss har de i alle fall vært veldig tydelig på at de ønsker og setter pris på tilbakemeldinger av alle slag, noe som har gjort kommunikasjonen veldig enkel og positiv for vår del.

Skrevet

Begrepet basebarnehage er så difust på en måte for di en basebarnehage kan være en ting ett sted og en annen ting ett annet sted. Jeg jobber i en basebarnehage og vi driver på vår måte mens andre gjør det på en helt annen måte. Det fines til og med barnehager som kaller barnehagen for en basebarnehage rett og slett fordi de har ett felles rom de benytter sammen... Men jeg tror uansett som EllaBella her sier at man nesten bare må prøve seg fram. Barnehagen er uansett intressert i å gjøre det beste for hvert ekelt barn. Syns du skal ringe barnehagen og spørre litt om hvordan de driver sin basebarnehage om du lurer jeg.. Og vurdere litt ut i fra det de sier om du tror det høres helt håpløst ut i forhold til ditt barn.

Skrevet

Vi har basebarnehage, og er strålende fornøyde. Gutten vår begynte når han var da 12 mnd, og ble veldig godt tatt vare på av voksne og av de store barna. Tror det har en del å si hvordan de voksne som jobber der er, vi har utrolig flinke og erfarne folk der, og alle blir tatt vare på. Kjenner noen som har helt motsatte erfaringer. Det virker på meg som det avhenger av hvor motiverte/erfarne de ansatte er, hvor godt barna trives.

Skrevet

Ikke la deg lure av erfaring... Jeg har både erfarne og helt nye assistenter i barnehagen min, er pedagogisk leder. Jeg mener det er mennesketyper det avhenger av, og gode ledere. Engasjerte voksne! Så ikke fokusèr så mye på erfaringen til de ansatte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...