Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 jeg har laget barnemat..og hatt de i middagsglass, skal jeg fryse dem med en gang..eller skal jeg avkjøle, ha på lokk og fryse etter det har blitt kaldt??
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #3 Skrevet 11. juni 2009 Du må la det bli kaldt før du setter på lokket. Stenger du dampen inni kan maten bli sur.
It's all about me Skrevet 11. juni 2009 #4 Skrevet 11. juni 2009 Neida. Så lenge det er litt rom mellom maten og lokket er ikke det noe problem.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #5 Skrevet 11. juni 2009 hehe..her var det litt forsjellige svar..men jeg har ikke fylt glassene helt opp..men da får jeg bare avkjøle først da..så hive dem i frysern?
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 ja avkjøl først ,sett på lokk,så frys de. da vet du at det ikke blir en reaksjon iallefall.
Tommage♀♂ Skrevet 11. juni 2009 #8 Skrevet 11. juni 2009 Maten skal avkjøles raskest mulig, så du setter dem i kaldt vann uten lokk til de er klde nok til å fryses=) Lit sent kanskje, men da vet du det til neste gang
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #9 Skrevet 11. juni 2009 jeg gjor faktisk dette for en liten stund siden;) satser på at maten ble bra:)
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #10 Skrevet 11. juni 2009 For the record....sånn hvis du kommer til å lure på det med nedkjøling senere, så heller du barnematen over i grunn form el.l, lar den dampe av det verste på benken el.l. Nedkjøling fra 60 grader til 10 grader skal skje innen 2 timer, deretter så raskt så mulig ned til 4 grader C. Hvis du bruker knuste isbiter i kaldt vann får du en slush-sørpe som er kjempefin å sette bollen/forma med maten i. Til slutt når maten er kald ville jeg ha helt over maten i middagsglassene, og så direkte i frys. Dette er den mest riktige måten å gjøre det på med tanke på matsikkerheten. Mvh Næringsmiddelteknologen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå