b77h Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 da har jeg testet hcg for andre gang, og er veldig usikker på om det er bra eller dårlig resultat... Har ikke testet helt "etter boken"; første gang var akkurat da jeg startet på uke 6, og andre gang en uke senere; startdag for uke 7. En skal vel egentlig teste i begynnelsen og m 3 dagers mellomrom, men sånn ble det nå ikke... Men første gang var tallet 4670, og en uke etter (i går) var det 14200. Fastlegen sa det var helt fint, men jeg syns det hørtes lavt ut. Så jeg gikk inn på en sånn test-utregning som viste at det var "slow" utvikling, i forhold til normalt....ble urolig. RIngte ivf-klinikken og fikk snakket m sykepleier der som også sa det var fine tall. Og hun hørte visst m noen andre også... Men jeg syns det var så rart at det ikke var høyere, trodde det skulle dobles og dobles..? Noen med erfaring? Har mistet før, så bekymringsnivået er vel litt i høyeste laget...
2barnsmor-2012♥♥? Skrevet 11. juni 2009 #2 Skrevet 11. juni 2009 Hei på deg, b77h! Du kan ta det HELT med ro, verdiene dine er kjempeflotte, faktisk ligger de i øvre område, så kanskje har du tvillinger i magen? Jeg går ut i fra at jeg har telt riktig: Du hadde jo uttak litt før meg, så jeg husker det: Uttak 13/5, innsett 15/5, er ikke det riktig? Da tok du Hcg på RG 19 og 26, eller 21 DPO og 28 DPO. Så jeg har plottet verdiene dine inn på et skjema, og de lå som sagt i det øvre sjiktet!!! Dette går virkelig veien, b77h!! :-)) Og en ting til: Du som kan så mye om stoffskiftet: Skal TSH ligge rundt 1,5 ideelt sett når man prøver å bli gravid? Hva med andre stoffskifteverdier da?
b77h Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2009 ååå, så kjekt å høre fra deg igjen :-) og tusen takk for beroligende svar! Jeg trodde bare det skulle doble og doble seg...stemmer m innsett 15 mai, ja. Har derfor vært urolig i dag. Hadde litt følelse av to i forrige uke, men nå tror jeg bare det er en...det sier iallefal magefølelsen meg. Jeg har tidligere lest, både faglitteratur og her inne på div linker at tsh bør ligge mellom 0 og 2 når man prøver å bli gravid/er gravid. Og at det finnes en type tilstand hvor ikke de andre slår ut så mye. Da skal man normalt ikke behandle, men det står at om man prøver å få barn + noen andre ting så bør det medisineres. Min tsh er heldigvis gått ned fra 5,9 til 4,3 på den siste uken (har jo tatt vel høye doser levaksin også, roer det litt ned nå). Det er fortsatt alt for høyt i forhold til det ideelle, men er nå på vei i riktig retning. I forhold til andre stoffskifte verdier, så vet jeg at det også er vesentlig for oss prøvere om det slår ut på antistoffer. eks Thyreglobulin (TG) bør være under 0,6 (min forrige var 2,3) og Thyr.peroxydase (TPO) bør være under hundre (min forrige, 2 uker før forsøket var 504). Antistoffene sier noe om man har agressive celler i kroppen som kan komme til å angripe "det nye" som ikke hører til der. Ellers så er det jo Fri T3 og T4, der har jeg også ligget i øvre sjikt, men ikke over. Har du fått sjekket stoffskiftet ditt grundig? Veldig kjekt å se det nye nicket ditt - mai/juni er jo en fin tid :-)
2barnsmor-2012♥♥? Skrevet 11. juni 2009 #4 Skrevet 11. juni 2009 Takk for supert svar om TSH! Jeg sjekket blodprøvesvarene mine i sted, og de er tatt i høst, altså nye. Da så jeg at jeg har TSH på 2,6 og fritt T4 på 11. Så da gikk det opp et lys for meg at min TSH kanskje er for høy, og at det kan forklare hvorfor det er så vanskelig for meg å bli gravid?? Man finner alltids et håp å klamre seg til, vet du! Tror du jeg burde hatt litt Thyroxin?? Jeg fant en interessant link på nettet i sted som du kan lese, se annet innlegg. Så flott at du har klart å få ned din TSH! Det er jo stor fremgang! Pass på at du får sjekket deg ofte nok med blodprøver slik at du når referanseverdien din! Er ikke du i uke 7 nå? Jeg tror du kommer til å slappe mer og mer av og bli tryggere nå som du ser at dette går så fint! :-)
b77h Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2009 Takk, føler også jeg slapper meg av siden jeg så at den er på vei i riktig retning. Jeg tviler på at din tsh er grunnen, hvis den er på 2,6. Det er jo et ganske lavt tall, og nært det som er det ideelle. Men sikkert lurt å sjekke det igjen, før neste forsøk; det kan jo fort endre seg siden høsten. T4 er jo også fin. Hva m antistoffer? Har de sjekket de? Det tror jeg også jeg ville fått gjort. Men jeg tviler vel på du vil få levaksin for stoffskiftet, når det er såpass fine verdier. Men du kan sikkert påvirke det positivt m kosthold og trening også, er jo ikke langt igjen før du er rundt 2.
2barnsmor-2012♥♥? Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 Jeg har ikke tenkt på dette før, så antistoffer har jeg lyst til å ta!
b77h Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 11. juni 2009 ja, det er egentlig en del av å sjekke stoffskiftet, men mange leger som bare sjekker de 2-3 mest "standard" verdiene. Si at du vil ha full pakke neste gang ;-)
Håpefull38 Skrevet 11. juni 2009 #8 Skrevet 11. juni 2009 Hei 2barnsmor mai/juni2010? Ser at FT4 hos deg er på 11. Dette er akkurat på grensen til at stoffskiftet ditt er for lavt. På noen laboratorieark er referanseverdien 11-24. Fikk svar på prøver fra Aker, og da var ref.verdien 9-22. På gravide kvinner bør den ligge på øvre del av normalområdet. TSH bør ligge på 0.5-1.5. Har man høy Anti-TPO kan det være vanskelig å bli gravid. Tok blodprøver i går, og er spent på resultatet. Vet ikke om legen hadde krysset av på Anti-TPO også. Den var på 212 i september. Hadde gått ned fra 1122 som den var i juni i fjor(noen få dager før de opererte bort kjertelen). Så jeg håper og tror at den har gått mer ned siden da. Skal til UL av eggstokkene i morgen for å se om det er noen fine egg på gang. Så blir det forhåpentlig nytt forsøk i Danmark i neste uke.
2barnsmor-2012♥♥? Skrevet 11. juni 2009 #9 Skrevet 11. juni 2009 Tusen takk for svar, Håpefull38! Det var akkurat det jeg så også, at jeg ligger på grensen! TSH bør kanskje være ennå høyere enn min på 2,6 for å indikere lavt stoffskifte (sett i sammenheng med fritt T4)? Endokrinologi er ikke mitt felt, så jeg er usikker. Hva tror du? Og da øyner jeg selvsagt HÅP! Veldig interessant dette her, uansett! :-)
2barnsmor-2012♥♥? Skrevet 11. juni 2009 #10 Skrevet 11. juni 2009 Kanskje er det noen bioingeniører her inne som kan dette??
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 12. juni 2009 #11 Skrevet 12. juni 2009 for meg ser verdien helt fine ut. men jeg skjønner ikke hvorfro du tar hcg så sent? for hcg verdien sier mest til å begynne med etter det er ikke stigningen like rask som de første ukene. i tillegg vet man nå at tidlig UL hvor man ser at hjertet slår er mye viktigere og riktigere svar på om graviditeten er som den skal. her er iallefall standar at det er blodprøve dag 14 etter insett og UL uke 6 og uke 8. hjeretet bør ha begynnt å slå raskt og sterkt uke 8 og om det gjør det uke 6 er det utrolig bra. som sagt sies det nå at man skal ikke legge så vekt på hcg lenger for det er så misvisende, nr det er sagt ser verdiene dine helt fine ut, men jeg håper at du kan få UL snart så du ikke trenger å bekymre deg unødvendig for noe ;-)
Håpefull38 Skrevet 12. juni 2009 #12 Skrevet 12. juni 2009 Hei 2barnsmor-mai/juni2010? Tror ikke du trenger å tenke så mye på stoffskiftet nå, men du bør kontrollere det hvis du blir gravid. TSH ligger jo ca midt i referanseområdet, så det er jo fint. Da min FT4 ble så lav, frøs jeg veldig. Var helt kald innvendig. Merkelig følelse. Var 9 på det laveste. Var i syden da, og kunne ikke skjønne hvorfor jeg satt på stranda i 25 varmegrader og frøs så voldsomt. Skjønte jo hvorfor da jeg kom hjem og fikk prøvesvarene i posten! Folk er forskjellige, og noen har det utmerket og har ingen problemer i nedre del av referanseområdet. Andre må ligge på øverste del for å fungere. Så hvis du føler deg i fin form, så ville jeg ikke bekymret meg:-) Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå