Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

da har jeg testet hcg for andre gang, og er veldig usikker på om det er bra eller dårlig resultat...

Har ikke testet helt "etter boken"; første gang var akkurat da jeg startet på uke 6, og andre gang en uke senere; startdag for uke 7.

En skal vel egentlig teste i begynnelsen og m 3 dagers mellomrom, men sånn ble det nå ikke...

Men første gang var tallet 4670, og en uke etter (i går) var det 14200. Fastlegen sa det var helt fint, men jeg syns det hørtes lavt ut. Så jeg gikk inn på en sånn test-utregning som viste at det var "slow" utvikling, i forhold til normalt....ble urolig.

RIngte ivf-klinikken og fikk snakket m sykepleier der som også sa det var fine tall. Og hun hørte visst m noen andre også...

Men jeg syns det var så rart at det ikke var høyere, trodde det skulle dobles og dobles..? Noen med erfaring?

Har mistet før, så bekymringsnivået er vel litt i høyeste laget...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har ikke så kjempe stor erfaring med dette. Men jeg trodde også at nivået skulle doble seg hver 2-3 dag. Tror ikke nivået i seg selv er veldig lavt. Men økningen var ikke så høy. La du inn to egg. Slik at det kan være mulig at kun et lever videre. Beklager blir jo kun gjetting fra min side. Har selv mistet noen ganger før. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg forlangt ultralyd med bakgrunn for engstelse. Man kan jo ikke gå rundt å leve i uvisse. Det er jo grusomt. Jeg fikk en gang oppgitt feil hcg nivå på andre måling og da trodde jeg at det hadde gått galt. Etter uendelig mange tårer pg en prat med legen fant jeg ut at de på kontoret hadde gitt feil svar til meg og at det hadde vært en fin økning. Så feil kan jo skje. Uansett så masse lykke til. Håper det går bra med spiren og deg.

Skrevet

Hei igjen

Leste dette på en side. Og der står det jo at man ikke skal stole helt på målinger etter 6000 hcg da økninger skjer saktere og ikke trenger å noen betydning for om ting står bra til eller ikke. Så det virker jo bra. Fordobling kan jo ta over 4 dager.

The HCG calculator pregnancy doubling level tool interactively calculates whether your blood hCG levels increase normally during the first few weeks after implantation.

HcG or human chorionic gonadotropin is a hormone produced by the placenta shortly after implantation. In most normal pregnancies at hCG levels below 1,200 mIU/ml the hCG usually doubles every 48-72 hours and it normally increaseses by at least 60% every two days.

As your pregnancy develops, the increase slows down significantly. Between 1,200 and 6,000 mIU/ml serum, the hCG usually takes about 72-96 hours to double, and above 6,000 mIU/ml, the hCG often takes over four or more days to double. It makes little sense to follow the hCG values above 6,000 mIU/ml as at this point the increase is normally slower and not related to how well the pregnancy is doing.

After two to three months the increase will slow even further and eventually hCG levels even decline before reaching a plateau for the duration of the pregnancy.

Doctors will often use the quantitative blood test if they are closely monitoring the development of a pregnancy but above a level of about 6,000 mIU/ml that makes no sense because at this point a sonogram provides better information about the pregnancy.

For more information on the hCG hormone please read

Så dette virker jo veldig beroligende. Men ta en ul sjekk hvis du bekymrer deg:)

Skrevet

Ja, jo høyere HcG blir, jo saktere stigningen blir.

"Above 6000 IU, the hCG often takes over four days to double. "

Din stigning er på 4.4 dager, noe som er helt normalt. Dine verdier ligger innenfor normalen.

Jeg ville krevd en UL. I de fleste land tilbyr de automatisk tidlig UL til dem som har gjennomgått IVF. Lurer på hvorfor man ikke får det her... Jeg tok en UL hos min gyn da jeg var 7 uker på vei, det var helt uproblematisk å få den timen og jeg har ikke vært gjennom IVF.

Lykke til! Jeg vet hvordan det føles å gå gjennom dette stresset, siden jeg har mistet før og er/var helt overbevist om at dette kom til å gå galt igjen. Det er ikke en morsom periode i svangerskapet. Krysser fingre og tær for deg!!

Skrevet

kjære gullfunn og ula:-)

tusen takk for kjempegode svar! Det var beroligende å høre, og veldig greit med det at over 6000 allerede så går det langsomere. Det var det ingen av legene som fortalte meg.

Fikk også et svar inne på assistert befruktning før helgen, som også beroliget. Så jeg er litt roligere nå, selv om jeg syns sympromene er svakere og kvalmen uteblir.

Men skal på UL på onsdag pga at det er IVF forsøk, såd et gruegleder jeg meg til!

Skrevet

viss er nervøs burde iallefall jeg være det...

jeg målte hcg da jeg var ca 4+4 og det var da på 99... lege sa det var normalt da.. men jeg syns jo på en måte selv at det var litt laft...

men progesteron nivået mitt var iallefall veldig høyt og bra da:)

og legen min sa at om progesteron nivået var over 30 kunne hun med 95% sikkerhet si at det kom til å gå bra:) mitt var på 54:)

lykke til p¨å UL på onsdag, da ser du sikkert et lite hjerte banke:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...