Katsi Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 Har slitt med sår på puppene i 1,5 mnd nå og trodd at det har vært sopp. Prøvd canesten og mycostatin uten hell. For noen dager siden gav jeg opp hele ammingen siden sårene bare er blitt verre og jeg ikke orker å amme når sårene blør (for ikke snakke om pumping, æsj!!) Jeg trodde at de ville gro av seg selv da jeg sluttet å amme men idag har det ene brystet vært vondere og det er gult puss under huden på omtrent hele undersiden av areola :S Skikkelig ekkelt. Har så lite lyst å sitte en time på legekontoret imorgen så er det noen her som har råd? Var på hs på 6mnd kontroll denne uken men klarte ikke spørre legen. Har blitt så mye frustrasjon ut av dette at jeg får tårer i øynene bare jeg tenker på det, har ikke lyst å sitte og sippe hos legen liksom... Hva kan jeg gjøre?? Noen sjanse for at dette vil gå over av seg selv??
mammaen til Benjamin :) Skrevet 11. juni 2009 #2 Skrevet 11. juni 2009 det kan jo være du har gule stafylokokker i sårene. Det hadde jeg. da vil ikke sårene gro uten behandling. Du kan ta prøve av sårene hos lege, får svar etter et par dager, og får i så fall antibiotikabehandlling (tabletter) i en uke. Jeg har veldig medfølelse med deg, husker godt hvordan det var å gå konstant å være sekunder fra å tute.. Kan bare si at det kommer til å ordne seg etterhvert. Og jeg tror legene er vant til mye, det er tøft å gå gjennom en fødsel, masse hormoner osv. Ta deg en tur til legen du! Masse lykke til!
LilleBjella Skrevet 11. juni 2009 #3 Skrevet 11. juni 2009 Kom deg til legen jente! Ingen her inne kan stille noen diagnose, og det må jo være det beste å få det kurert? Legen tåler tuting, og kanskje det hadde vært godt å få det ut også?
Katsi Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 12. juni 2009 Ja jeg vet at legen tåler det, men jeg tåler det ikke... Sippet litt til modern igår og fikk råd om grønnsåpeomslag. Det hjalp faktisk litt så nå er det ikke noe puss lenger. Gir det helgen så går jeg til legen, kanskje det er gule stafylokokker men det har vart i 1,5 mnd nå så skal holde ut 3 dager til og se om litt kjerringråd kan hjelpe.
Ettervinterkommervår Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 Mistenkte selv gule stafylokokker, men hadde heller ikke lyst til å dra til legen... Droppet amming i fem dager, kjøpte sterilt saltvann og kompresser på apoteket (pappaen var og kjøpte) som jeg la over sårene i 2-3 minutter 2-3 ganger for dagen. Skiftet ammeinnlegg ofte slik at sårene skulle holde seg tørre. Etter disse fem dagene var sårene grodd (har kjøpt canesten i tillegg i tilfelle jeg hadde sopp), og jeg begynte å amme igjen for en uke siden. Ville prøvd å kjøpe sterilt saltvann (finnes i esker med små flasker i, de er veldig greie å bruke) og kompresser og holdt sårene rene og tørre- så kanskje det går seg til? MEN: det kan jo være gule stafylokokker, det er visst ikke så uvanlig- og da bør du jo (for din egen del) få behandling- selvom jeg er smertelig klar over at det er en kjempepåkjenning å komme seg til legen... Og en ting til: Pass på at du får tømt puppene nå som du ikke ammer, var ikke så flink til det selv og nå sliter jeg med tette melkeganger som IKKE vil løse seg opp (mistenker begynnende brystbetennelse, og det vil jeg helst unngå) Ønsker deg riktig lykke til i hvert fall- stå på!! Dette klarer du :-) PS: tipset om saltvannskompresser fikk jeg av jordmor!
LilleBjella Skrevet 12. juni 2009 #6 Skrevet 12. juni 2009 Ok. Jeg har aldri hatt noe problem med å gå til legen selv. Bortsett fra at det kan være litt tiltak å ta telefonen og mase seg til en time innen rimelig tid. Skulle nesten ønske jeg hadde en privat lege som bodde under senga mi, som jeg kunne spørre og ting i tide og utide. Trodde du mente at du ikke ville at legen skulle se deg gråte, men da misforsto jeg.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 12. juni 2009 #7 Skrevet 12. juni 2009 Stakkars deg vennen.. får håpe det gir seg snart.. håper alt står bra til hos dere.. Her har lillegutt feber og diare, så jeg håper de tannebissene snart kommer, har holdt på i 1 mnd snart.. ikke med feber da men hehe så det er kanskje siste utslag av at de snart dukker opp.. kleeem
Lillepusen-78 Skrevet 12. juni 2009 #8 Skrevet 12. juni 2009 Jeg fikk sår på brystvorten som ikke grodde og gjorde vondt. Tok prøver for å sjekke om det var gule staf., men det var det ikke. Legen ba meg rense med pyrisept etter hver amming, og smøre på Brulidine-salve(reseptfri), som er bakteriedrepende. Hun sa at jeg kunne fortsette behandlingen også om det skulle vise seg å være gule staf. Jeg ble helt fin på et par dager.... Lege under senga hørtes kjekt ut ;-) Eller kanskje i boden?
Katsi Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 12. juni 2009 Takk for mange fine svar, nå har jeg litt mer å prøve på Ammingen er et avsluttet kapittel nå, orker ikke begynne på igjen etter dette og problemene har vart så lenge nå at det ikke er mye melk igjen heller. Håndmelker litt for å lette på trykket en gang til dagen bare... Har forresten ikke hatt legeskrekk før men fått skikkelig sperre nå etter siste fødsel... Merkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå