Gå til innhold

Jeg er så reiselysten.... Noen som har tips??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å bo i utlandet... Flere???

Er det mulig når man har en jente på 3 år?

Jeg er alene med henne og ville jo hatt henne med.

VÆR SÅ SNILL, kom med masse tips!

RÅD??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det er mulig.

Hvor har du lyst, supereksotisk eller mer European standards? En del steder kan man greit få jobb og barnepass, andre steder vil du helst ha spart opp penger fra før eller være student og leve på lånekassen.

Skrevet

Selvsagt er det mulig! Bare vær klar over at du taper norske trygderettigheter temmlig fort om du FLYTTER til utlandet, uten å være "utstasjonært" der av norsk arbeidsgiver (og det tar tid å få dem tilbake igjen når returnerer). Et midlertidig opphold (inntil 180 dager) er imidlertid sjelden og aldri noe problem så lenge du holder deg innen EØS. Og det behøver ikke være det ellers heller.

Du KAN få et språkproblem med barn i den alderen. Men etter kort tid har barn som oftest snarere en språkfordel enn en språkproblem!

Husk også at mange land har et HELT annet syn på "alenemamma" enn Norge! Likeså på at "mamma arbeider" når man har barn.

Generelt er det slik at jo nærmere du holder deg Norge (les: Sverige og Danmark), jo mindre er de praktiske problemene, både for deg og jenta. Vi har selv vurdert et midlertidig opphold i Danmark (med to gutter i skolealder) men har foreløpig lagt det til side av praktiske arbeidsmessige forhold (da tenker jeg i forhold til virksomheten vi driver sammen her i Norge, ikke muligheten for å få oss arbeid i Danmark, vi har et tilbud). Og vi er LITT betenkt på om guttenes (gode) skolenorsk vil bli ødelagt av "dansk påvirkning" over så lang tid. Her hadde det faktisk vært bedre om språkene var MER forskjellige.

Husk også at barn ofte er mer stedbundne enn voksne. Men har jenta selv lyst til å flytte til et annet land og forstår at man der snakker et annet språk, ville jeg ikke vært betenkt her. For noen barn er det viktigere at mamma/pappa er med enn hvor man bor, andre barn synes alt annet enn å bo her, nøyaktig HER er en stor påkjenning. Så lytt GODT etter hvilke tanker jenta gjør seg selv. Og vær ærlig med henne: Å flytte betyr at man mister de vennene man har, men at det også finnes nye barn man aldri har møtt man kan bli venner med. Å flytte betyr at man må lære seg å snakke på en annen måte, men at mamma/pappa kan man ALLTID snakke med slik som før, og de kan hjelpe til med å forstå. Og at når man kommer hjem igjen kan man noe som ikke så mange andre barn kan, man kan snakke "på to måter. "Osv.

Ikke la de praktiske problemene være deg til hinder automatisk. Men tenk nøye gjennom de praktiske tingene før du bestemmer deg. Og, først av alt, lytt til hvordan jenta di ser på det det å flytte til et annet land. Som du IKKE har malt rosenrødt, men beskrevet nøkternt, med både fordeler og ulemper, for henne.

Skrevet

.huff.. Mye å tenke på...

Tror egentlig jeg kunne tenkt meg noen mnd bare i førsteomgang...

Prøve noe nytt...

TUSEN TAKK for svar, jenter!!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...