Gå til innhold

Revning under fødsel.... bringebærkapsler???!!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei hei alle sammen! Tenker mye på fødselen nå for tiden.......kvir meg VELDIG! Jeg har ikke lyst og revne nedentil... mange sier man ikke vil merke det! men åssn går det ann å ikke merke dette? Jeg er riktignåkk førstegangsfødende...så jeg vet ikke hva jeg går til!

 

Men uansett da! Jeg har hørt noe om bringebærblad eller kapsler eller.no? Noen som vet hva dette er? Funker dette?

 

Noen sa man skulle begynne 2 mnd før termin,og at du da ikke ville revne?

 

Hørest litt for godt ut til og være sant...da hadde vel alle brukt dette????

 

Hilsen en som kvir seg MYE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei

Ja dette skjønner jeg. Jeg er 2 gangsfødende, så jeg har vært igjennom dette en gang før. Dette med å revne var et av mine spørsmål også, når jeg skulle føde.

Jeg kan bare gi deg info om mine erfaringer, men håper at noe er til nytte.

 

Jeg er av den oppfattning at det er vanskelig å grue seg til noe man ikke vet noe om. Jeg skal føde for andre gang og tenker egentlig dette nå også, for jeg husker ikke hva smertene var. Jeg kan si at det var vondt, men ikke på hvilken måte etter noe. Nermeste sammenligning er sterke mensen smerter.

Jeg klarer ikke helt å grue meg som sagt fordi jeg ikke husker smerten.

Jeg revnet bare kosmetisk. Det vil si at jeg tror jeg hadde kanskje 3 sting. Ettersom jeg er en stor pyse for nåler å sånn, tenkte jeg før fødsel at dette ikke hørtes veldig "deilig" ut. Å sy der nede.

Men kan bare si at jeg kjente aboslutt ingenting av dette.

Jeg hadde fra aktiv fødsel (regnes fra 4 cm åpning) på 15,5 time. Dette var jo lenge for meg, men jordmødrene sa dette både var normalt og ganske bra, for da tøyes ting der nede over tid og ikke at det skulle "spreng"åpnes. En liten trøst var jo det. Jeg fikk smertesillende etter 10 timer (var ganske sliten da) det hjalp utrolig mye. Jeg fikk lystgass etter noen timer (husker ikke når) men det var utrolig deilig. Fikk litt annet å tenke på da + at den tok litt av smertene bort for meg (det er ikke alle som synes det hjelper har jeg hørt)

 

I konklusjon så tror jeg ikke du trenger å grue deg til dette.

Men skjønner at det kan virke avskrekkende. Jeg må jo si at det er jo ikke noe jeg direkte ser frem til (smertene) men det jeg ikke vet om gjør vondt eller hvor vondt det gjør, det klarer i allefall ikke jeg å grue meg til.

Revning tror jeg alle gjør, noen kosmetisk andre mer. Men tror ikke noen kjenner det uansett. Man har så sinnsykt med adrenalin i kroppen at de smertene er nok ikke noe man kjenner.

Jeg har ikke hørt om noe som man kan forberede som gjør at man ikke revner. Det ville jo vært flott om noe slikt finnes, men jeg gjør som sist. Jordmødrene fikset det bra for meg iallefall.

 

Masse lykke til

ikke hør for mye på skrekk historier, for alle fødsler er ulike.

Jeg var hos jordmor i går, vi diskuterte dette med å få bade og hvilke smertestillende som mitt sykehus kunne gi og hva jeg som pasient kunne forvente meg under oppholdet ( familierom/barselshotell/liggetid)

Hva er godt å ha med på sykehuset for både under og etter fødsel.

 

Som sagt masse lykke til

 

hilsen tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye om at jordnøttolje skal hjelpe på.

Man smører seg nedentil hver kveld i 2-1mnd før termin.

Har pratet med noen som har brukt det og som

slapp unna revning under fødselen, men det kan

jo alltids va tilfeldig.

Men jeg skal ihvertfall teste det ut,

ingen skade med å prøve=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!! Fant denne "tråden" her inne på barnimagen.

Så jeg klipper ut og limer inn for deg!! jeg aner ikke om dette hjelper! Har noen her PRØVD?!

 

 

Revning under fødselen

 

Her vil du finne gode råd for å begrense revning under fødselen.

 

Te av bringebærblader skal virke forebyggende mot revner i skjeden under fødselen. Denne teen kan drikkes i anbefalt mengde i forhold til det som står på pakken, men skal ikke drikkes før fra uke 35 og utover da det kan sette igang fødselen før tiden.

Jeg har en venninne som fødte for fire dager siden og hadde en fantastisk opplevelse under selve fødselen. Hun påstår at hun nesten ikke hadde vondt i utrivningsfasen,i motsetning til forrige gang. Hun mener det skyldes at hun drakk så mye bringebærbladte før fødselen. Jeg selv har termin om elleve dager, og løp til helesekost og kjøpte. Der kunne de fortelle at bringebærblad hjelper til med utvidelse, både av hud og av livmoren! Jeg kjøpte kapsler, som skal være enda mer effektivt. Det skader jo ikke å prøve?

Hilsen fødeklar

Da jeg var gravid med nr.2 fikk jeg et godt råd av jordmora jeg gikk hos. Ca. en måned før fødselen skulle mannen min massere inn jordnøttolje på kjønnsleppene mine, så skulle han begynne å tøye forsiktig. Dette gjorde vi nesten hver kveld før vi la oss (det ble jo en veldig trivelig avslutning på dagen også). Etter hvert kunne han tøye hardere. Da jeg en kveld spurte om det hjalp noe særlig, svarte han at de ble som gummistrikk. Under fødselen revnet jeg ingen ting. Dette rådet fulgte vi også når vi var gravid med nr. 3 og heller ikke denne gangen revnet jeg. Ellers kan jeg nevne at jeg hovner veldig fort opp i kjønnsleppene. Hvis jeg sykler samtidig som jeg bruker bind, hovner jeg opp. Under første fødsel revnet jeg litt og i tillegg hovnet jeg opp veldig mye. Etter fødsel nr. 2 og 3 hadde jeg ingen av disse plagene. Dagen etter fødslene kunne jeg sitte rett opp og ned uten å være sår og øm. Nå er jeg gravid med nr. 4 og har tenkt å følge det samme rådet når det begynner å nærme seg termin. Hilsen Irene

Et råd jeg fulgte andre gang jeg var gravid, var å massere

mellomkjøttet med olje minst en gang per dag. Dette var visstnok et råd fra pakistanske kvinner, som jo sies å ha erfaring på dette området. Dette skulle forebygge sprekking. Under min andre fødsel sprakk jeg heller ikke. Hilsen Anne

Ønsker å komme med et råd for å unngår å revne nedentil. Smør inn underlivet grundig hver kveld i de to siste månedene med jordnøttolje. Har selv gjort det i begge mine svangerskap og kar aldri sydd. Selv om jeg har hatt utrolig raske fødsler og født unger på over 4500g. Det har også virket på alle de jeg har hørt om som har prøvd.

Maser huden rundt skjedeinngangen med kobbersalve (kjøpes på helsekost) de siste 2-3 mnd før fødsel. Dette skal ha en bra effekt som forebygging mot revning. Viktig at du er ferdig med eeventuelle soppangrep før du bruker dette rådet, for kobbersalven kan gjøre vondt verre ved soppangrep.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er 2.gangsfødende og hadde en ørliten revning forrige gang.

Årsaken til at jeg revnet var nok at jeg ikke stoppet å presse når en ri var ferdig. Jeg merket ikke at jeg revnet så det var jordmoren som ga meg beskjed om å slutte og presse.

Selve fødselen min tok 3 timer så den betegnes da som en styrtfødsel.

På forhånd hadde jeg av og til (var ikke så flink at jeg husket på det hver dag) smurt meg nedentil med jordnøttolje. Kanskje det hjalp...

Jeg har en venninne som fødte på ca7 timer og hun revnet ikke i det hele tatt og hadde heller ikke gjort noe for å forhindre det.

 

Jeg ville ikke bekymret meg så mye for akkurat det,men det skader jo ikke å prøve olje og div...

Hvis du må sy så får du bedøvelse så det er ikke noe å bekymre seg for og stingene forsvinner av seg selv.

Husk på at selve fødselen er en så stor opplevelse at ting du kanskje tenker på på forhånd ikke har så stor betydning(eller at du ikke tenker på det i det hele tatt).

Forrige gang bekymret jeg meg mye for fødselen og tenkte ikke sååå mye på tiden etter,men lærte at fødselen kommer og blir som den blir.Heldigvis så styrer kroppen selv og du "hjelper til" og alt går veldig naturlig.Det gjør selvfølgelig vondt,men det er en annen type smerte enn jeg har følt før og så fort pressriene startet så var ting veldig greit etter forholdene.Så fort babyen er kommet til verden så er all smerte borte (bortsett fra at du kan være litt sår da)

 

Poenget mitt er vel at det skader ikke å prøve div som skal forhindre revning,men mitt råd er at du prøver å fokusere på tiden etter fødselen;tiden med babyen.Det er masse og lære og tenke på der også.Fødselen blir fort et minne mens dere sitter igjen med deres livs største gave..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt med ei som var 3 gangsfødene.Hun hadde brukt bringebærkapsler og det skulle hjelpe på livmoren så den var flinkere til lå trekke seg sammen å være med å jobbe ordentlig.

 

Jordnøttoljen smøres på mellomkjøttet for da har mindre sjangs for å revne også har jeg hørt at mannen kan tøye litt forsiktig hver kveld da skal det visst utvide seg litt og litt å ikke bli så trangt,det fikk vite på kurs.Jeg skal iallfall gjøre et forsøk...da har iallefall prøvd uansett,så slipper jeg å sitte med tanken om jeg revner at det kanskje var fordi jeg ikke prøvde.

Hørte også fra ei venninne som fødte i nov at syingen kjenner du ikke for det blir bedøvelse for det.

Men det er mitt valg...:-)lykke til uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...