Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 Er 3 uker siden fødsel, jeg revnet mye, grad 3. Mistet masse blod og gikk nesten i sjokk. Etter fødsel har vi flyttet. Jeg har hjulpet så godt jeg kan med bæring, vasking, ned og opp pakking, har stått på og malt. Min mann er på jobb så jeg tar meg av begge barna, jeg er å handler hvis det er noe som mangler (er et lite stykke til butikken), lager middag, tar oppvasken, klesvask osv. Vi bor i blokk uten heis så blir mye bæring med handleposer, bagen til vognen med barnet i. Syns jeg springer opp og ned trappene hele dagen. Nå kjenner jeg at det er nok, jeg er sliten. Hadde bekkenløsning i svangerskapet som enda ikke er helt bra. Kjenner det river i korsryggen. På slutten av dagen har jeg veldig vondt både i ryggen og nedentil, jeg blør ekstra mye de dagene jeg gjør masse. Men enda er det masse igjen som skal gjøres, så når mannen min kommer er det å begynne å pakke opp esker, henge opp bilder osv. Jeg tar også bayen om natten siden min mann jobber på dagene. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Er så sliten, sitter ikke om dagene utenom de gangene jeg ammer babyen. Hvordan kan jeg si ifra at jeg ikke klarer dette mer?
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #2 Skrevet 11. juni 2009 Hvordan du kan si fra ? Til mannen din mener du ? Bare å si det rett ut ! Han vet jo sikkert ikke hvordan du har det ! Menn må ofte ha det med teskje. Du burde nok få mer avlastning (lettere sagt enn gjort, vet det) men det er jo alvorlig !
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #3 Skrevet 11. juni 2009 Ja jeg vet ikke egentlig. Mannen min sier han forstår, men alikavel så avlaster han meg ikke. Han flyr rundt her og skrur opp ting i hytt og pine. Skulle ønske han kunne la det stå litt og ta barna 1 time etter han kommer hjem så jeg kan legge meg nedpå litt, men etter middag så er det han som ligger på sofan og jeg som rydder. Har enda lav blodprosent, den er på 8 nå, så kan bli en del ør og svimmel. Det var jo ikke slik det skulle bli, når jeg var gravid tok han masse hensyn og tok seg av meg og første barnet vårt. Da fikk jeg slappe av og sove litt etter han kom hjem fra jobb hvis jeg trengte det. Det er akkurat som om han tror at etter at babyen kom ut så er jeg ''normal'' igjen så nå trenger jeg ikke hjelp. HI
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #4 Skrevet 11. juni 2009 Men kjære deg, hvem er det som sier at du MÅ gjøre alt du gjør i løpet av dagen? Det høres ut som du presser deg selv veldig, og det er ditt ansvar også å ta vare på kroppen din så du ikke blir utslitt. Hvis det er noe dere mangler kan du jo sende sms til mannen din og be han kjøpe med hjem fra jobb. Hvis han ikke gjør det, og lurer på hvorfor du ikke kan gjøre det, så forklarer du situasjonen. Legg deg rett ned på senga eller sofaen etter middag, og hvis han spør hvem som skal se etter ungene så forklarer du igjen situasjonen. Gjør det du orker om dagen uten å strekke deg for langt. Gjør det du orker på ettermiddagen også, men ikke fordi mannen din forventer at du skal gjøre det. Du må høre på kroppen din, hvis ikke kommer det til å ta enda lenger tid før du føler deg pigg igjen. Jeg mener ikke at du ikke skal prøve å snakke med mannen din, men det er ikke alltid det hjelper med en gang (sånn er det forøvrig med oss kvinner også!). Det er godt mulig han tror at han viser hensyn, men at han har misforstått litt hva du faktisk trenger. Og det at han legger seg ned på sofaen handler nok mye om at han pleier "å få lov", hvis du skjønner. Stå på krava dame! Pass litt på deg selv, og "overlat" hus og barn til mannen din i litt større grad enn du gjør nå. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #5 Skrevet 11. juni 2009 Du må være konkret i å fortelle ham hva du har behov for. Han skjønner ikke at du trenger avlastning når du sier du er sliten... Menn er litt "dumme" sånn sett, så vi damer må nok bli flinkere til å si hva vi trenger. Men så må vi si det på en sånn måte at de ikke føler at vi klandrer dem eller kritiserer. Bruk ord som "jeg trenger/har behov for at du...", "kan du være så snill å gjøre...", "det hadde vært fint om du kunne sett etter barna 1 times tid i dag så jeg fikk slappet av litt."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå