Gå til innhold

Noen som har erfaring med barn og hund?


shteiney

Anbefalte innlegg

Jeg har selv en Border Collie og lurer på om noen har erfaring med små barn og denne typen hund eller andre type hunder?

Hunden min er veldig snill, men jeg lurer på om jeg kommer til å være overnervøs for at hunden skal hoppe opp, klore..osv på barnet.

Blir Border Colliene lett sjalu?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Vi fikk hund etter at førstemann var født, så det blir vel ikke helt samme problemstillinga, men svarer litt allikevel med våre erfaringer:) Vi har en belgisk fårehund, så det blir jo noe av det samme som border collie, selv om aktivitetsnivået på en border collie er en god del høyere... Det jeg merker her er at hunden vår ikke er så veldig begeistret for å være inne sammen med oss når minsten er våken og rører rundt og bråker og herjer. (Lillegutt her er snart 2 år, så det er masse aktivitet og litt bråkete leker som han kjører rundt med...) Da vil han veldig gjerne ut og vi lar ham få være en god del ute. Er vi ute alle sammen er han med på turer og syns det er veldig stas med lillegutt. Må bort å snuse og lillegutt koser masse på ham og får seg en sleik i ansiktet innimellom, noe han syns er helt supert! De går veldig bra sammen så lenge hunden får ta seg de pausene ute som han trenger, så det kan kanskje hende at deres hund vil komme til å trenge noen pauser innimellom. Ha et fristed som er stille og uforstyrret. For vår hund er fristedet ute...

 

Hunden vår er nå 11 mnd og har vært hos oss et halvt år, men han er jo så klart valp og skjønner ikke helt hvor stor han er, så lillegutt blir logret overende noen ganger, men vi er der alltid til å passe på og sette grenser begge veier;) Ang sjalusi vet jeg ikke hvordan det vil bli. Erfaringene der har vi ikke fått ettersom hunden kom etter lillegutt... Jeg heller mot å si at det kommer til å gå helt fint, for hunder skjønner fort at disse småtassene er skjøre og trenger mye pass og oppmerksomhet, men utfordringen kan vel fort bli å få tid til å stimulere hunden godt nok mentalt??? Det er jo fantastisk for barn å få vokse opp med dyr, og vi ser helt klart fordelene med det, selv om det er litt slitsomt iblant, spesielt nå som jeg er gravid igjen og veldig energiløs...

 

Vet ikke om det var til noen stor hjelp. Problemstillingen din er jo litt annerledes enn hva jeg kan dele av erfaringer... Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tusen takk for nyttig svar. Jeg tror nok hunden kommer til å reagere på bråk fra barnet etterhvert, den er veldig var på lyder og liker å ha det stille.

Vi må nok la den være mye ute:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi har en Newfoundlander,å det har gådd åver all førventning.. Nu klatre pia på han å kose masse me han. Når han blir lei går han bort å då passe æ på at han får være i fred.:)

Det einaste tipse æ har e å la hunden være lammi babyen når han vil,la han lokte på han/ho så vænne den sæ t den. Men ikkje tving den bort t babyen.:)

Hunden hær i huse va føræstn 4 år når pia kåm så han hadde vært einaste barne længe..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en Svensk hvit elghund på 8 år da vi fikk Pernille i 2007, og hun ble omplassert til oss i 2006 og da var hun ikke så veldig interessert i barn. Rett og slett pga at hun ikke var så vant med dem. Så vi var spente da babyen kom i hus, men det gikk fantastisk!! De ble bestevenner, og stortrivdes sammen. Når hunden sto ute i bånd, og Pernille lå i vogna kom onkelen til sambo og kikket nedi. Sika kjente ikke ham så godt, og laget ett voldsomt leven så vi skulle se ut. Ikke sint, bare varslet.

Men vi var veldig nøye på å gjøre forandringer flere måneder før ungen kom, slik at hun ikke skulle forbinde dem med Pernille. Bl.annet hadde hun senga og maten inne i huset, mens vi nå bygget ut gangen (ikke bare for hunden da..), og laget mat- og soveplass til henne der, med grind inn til kjøkkenet/stua. Det føltes veldig greit når Pernille skulle ligge på gulvet, for uansett hvor snille de er vet man jo aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi: babyer tar mye tid, og husk at BC, er intelligente og kan finne pa mye ramp om du ikke stimulerer de nok, trenger fysisk trening i tillegg til hjernetrim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...