♥♥Tutta♥♥ Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 Jeg synses det gjorde for j***** vondt å få den, men etter den var satt så hjalp den litt.. Ett par uker derimot stivnet jeg i alle ledd og følte meg rett og slett som en 180åring.. Låg stiv som en stokk i sengen og det gjorde virkelig vondt. Gikk ikke over på lange tider heller... Andre med negative erfaringer???
AO3 Skrevet 11. juni 2009 #2 Skrevet 11. juni 2009 Jeg må starte med å si at jeg fikk fantastisk god smertelindring av epiduralen under fødselen, og det gjorde heller ikke vondt å få satt den. Hadde en vond, igangsatt fødsel, og jeg tror helt ærlig at jeg aldri hadde klart å komme så langt som jeg gjorde i fødselen uten epiduralen. Dessverre fikk jeg spinalhodepine etter fødselen, og det gjorde så SINNSSYKT VONDT at jeg har ikke ord for å beskrive det. Barseltiden var et helvete. Det kan også ha kommet pga spinalbedøvelsen som jeg fikk da de måtte ta akutt ks, ingen vet. Dette er heldigvis en sjelden komplikasjoner - det er ikke farlig, men utrolig vondt.
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2009 huff... :/ Ble satt på drypp selv etter det hadde gått 48 timer... Tror ikke jeg hadde klart å være mye bevist uten Epiduralen etter så lang tid, men jammen gjorde den vondt.
ormeynglet Skrevet 11. juni 2009 #4 Skrevet 11. juni 2009 Jeg har ingen negative erfaringer med epidural. Hadde det med nr. 2 etter over 50 timer med vonde, men lite effektive rier. Helt fantastisk smertelindring. Syns heller ikke det gjorde vondt å sette den, bare vanskelig å ligge rolig. Ble til slutt vakum da, men det var nok fordi babyen var like utslitt som mor og fosterlyden sank. Hun hadde også navlestrengen stramt rundt halsen. Spurte jm om sjansene er mye større ifh til vakum ol. men hun sa det var ikke engang snakk om prosenter, men promille økt sjanse. "Men du rekker nok ikke epidural du som er 4. gangs" sa hun da. "Jamen, jeg har ikke kjappe fødsler "sa jeg. "Ja, vi får nå se da", sa hun. Kjente jeg ble irritert, for jeg har tenkt å få epidural denne gangen!! Nemlig!!
2barnsmamma og kanskje en til? Skrevet 11. juni 2009 #5 Skrevet 11. juni 2009 Den eneste negative erfaringen jeg hadde var at den funket for godt!!.. Dvs kjente ikke pressriene godt nok til at jeg klarte å presse skikkelig. Så lillegutt måtte ha litt hjelp med å komme ut. Stikket på ryggen brukte og litt tid før 'såret/irritasjonen' for svant. Ellers var det himmelen for meg å få epiduralen. Jeg hadde en kjapp fødsel på litt over 4 timer, så jeg hadde noe sykt intense rier (varte i halvannet minutt, med under 30 sek pause), så jeg vet ikke om jeg hadde klart meg uten.
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 Den funket ikke på nummer 1 før lenge etterpå og da bare på den ene siden, fikk den to ganger. Med nummer 2 funket den, men jeg måtte kakteriseres i tre dager før jeg greide å tisse selv, noe så ydmykende. Håper å slippe denne gang
Fallerifallera Skrevet 11. juni 2009 #7 Skrevet 11. juni 2009 Kjente ikke noe i ettertid, men da den ble satt funket den bare på en side. I tillegg måtte dryppet skrus opp, og da gjorde det jo bare enda mer vondt på den siden epiduralen ikke virket på! Jeg håper derfor å slippe det denne gangen!
ZineEddineMadeInMe Skrevet 11. juni 2009 #8 Skrevet 11. juni 2009 jeg hadde en veldig ekkel opplevelse med epiduralen da jeg skulle ta haste ks og de kuttet meg opp før epiduralen hadde begynt å virke. så da ble det narkose med en gang
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 11. juni 2009 #9 Skrevet 11. juni 2009 På meg virket den kun litt på den ene siden! Måtte ha lystgass i tillegg fordi det gjorde så ******* vondt!
Gjest Orkideen Skrevet 12. juni 2009 #10 Skrevet 12. juni 2009 Jeg syntes ikke det var noe vondt å få satt epiduralen, og den hadde en fantastisk smertelindrende effekt. Men jeg fikk for mye epidural, begge armene ble også totalbedøvd. Jeg hadde akutt keisersnitt. Fordi jeg ikke klarte å bevege armene fikk jeg ikke ha jenta mi hos meg på oppvåkningen, og jeg mistet de første timene med henne.
Hjemmemamma_for_tiden Skrevet 12. juni 2009 #11 Skrevet 12. juni 2009 Jeg er vel en av de få som faktisk har hatt en veldig negativ opplevelse med epidural. Det var fødsel nr2. og jeg tryglet og bad om epidural fordi fødselen utviklet seg så fort og intenst - følte jeg mistet all kontroll. Da legen satte nåla i ryggen, sa jeg ÆSJ høyt og tydelig. Kjente det ilte og stakk helt ned i tærne på venste foten. Måtte stikke noen ganger før den satt som den skulle. Hadde 30 minutter med virkning- og det var helt ok (men ikke fantastisk!). Så var barnet ute. Etterpå ble jeg veldig dårlig. Fikk vite at de hadde sprukket hull der spinalvæsken lå, og hadde KRAFTIG spinalhodepine i 3 uker etterpå. Sprøyta i ryggen hadde jeg i over 1 døgn etter fødselen, de ville ikke ta den ut. Så måtte jeg på operasjonssalen, bedøves, og de sprøytet blod inn i ryggmargen for å tette igjen hullet. Dette funket ikke på meg, selv om det pleier å funke på de fleste. Venstre foten var nummen og følelsesløs i flere måneder etter fødselen, og jeg hadde store låsninger i ryggen der epiduralen var satt. Dette sliter jeg med enda, 2 1/2 år etter fødselen. Det er trist, for jeg husker veldig lite fra de 3 første månedene med lillegull. Var så dårlig og lå på sofaen i ukesvis etter at jeg var kommet hjem, var 8 dager på sykehuset før jeg tryglet om å få reise hjem. Ved neste fødsel kommer jeg til å klare meg uten epidural, har tatt litt skrekken for å bli stukket i ryggmargen, kan du si...
ormeynglet Skrevet 12. juni 2009 #12 Skrevet 12. juni 2009 Å huffameg, kanskje jeg skal prøve uten denne gangen også da... ikke hyggelig med slike opplevelser nei.
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #13 Skrevet 14. juni 2009 høff!!! Det var en skummel opplevelse ja! Lurer på om det kan ha noe med svai i ryggen.. Jeg er litt skeiv og har i tillegg stor svai i ryggen. Holdt på å klø meg i hel når den sluttet å virke også. Jeg var veeeeldig svimmel og såg uklart (som når man tar på seg briller som ikke er tilpasset seg) i flere dager etterpå... Kan det ha noe med epiduralen å gjøre??
Onemore-thefinalcountdown Skrevet 16. juni 2009 #14 Skrevet 16. juni 2009 Fikk epi, med 6 cm og fikk sa mye at jeg ikke kjente noen ting, riene stoppet opp, og jeg matte fa riefremkallende, og det var mye verre enn mine egne rier. Sa neste gang skal jeg klare meg uten. Men da var flinke til a sette den da, 1.ste forsok kjenete bare litt iling. Men tror det var hestedose. ;-)
småeinsteins Skrevet 16. juni 2009 #15 Skrevet 16. juni 2009 På nr. 1 virket epiduralen perfekt. På nr. 2 satt den bare på ene siden - og det var en absurd opplevelse: Venstresiden helt smertefri, høyresiden skikkelig ****vondt.... Nr. 3 skippa jeg hele epiduralen.
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 16. juni 2009 #16 Skrevet 16. juni 2009 Jeg har en negativ erfaring av spinalbedøveles i alle fall, soms kulle settes under keisersnitt. Jeg fikk en nerveskade og er totalt ødelagt i ryggen. Jeg greier å gå men jeg har mye smerter akkurat der den skal sitte og kan aldri få epi/spin igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå