Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 Hva vil du at dine barn skal kalle deg? Jeg vil at ungene skal kalle meg for mamma. Mor høres så gammelt ut. Har en venninne som har foreldre som er i 60-årene, og hun kaller dem for mor og far.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #2 Skrevet 11. juni 2009 Jeg er vant til at mor og far er en betegnelse på bestemor og bestefar i min familie. Så det er foreldrene mie som går under de betegnelsen for mine barn. Jeg er mamma og faren er daddy (tospråklige her..)
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #3 Skrevet 11. juni 2009 Kunne aldri finne på å kalle mamma for mor, ei heller muttern. Det er så harry at jeg blir kvalm. Mutter'n og jeg skal ut på butikken. Liker at de små sier mamma, og håper de holder seg til den tittelen.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #4 Skrevet 11. juni 2009 Her hos oss er "mor" og "far" det samme som "bestemor" og "bestefar", så jeg har aldri vurdert å bli kalt noe annet enn mamma! I enkelte deler av landet bruker/har man brukt mor og far for mamma og pappa, men det er vel heller sjelden nå til dags? Tror nok det vil høres ganske gammelmodig ut.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #5 Skrevet 11. juni 2009 Jeg synes mor høres veldig hyggelig ut og kunne egentlig tenke meg at barna mine sa det, men siden så få gjør det i dag, bruker vi mamma
Pulverheksa & Hokus og Pokus Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 Ungene mine kaller meg for mamma
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #7 Skrevet 11. juni 2009 Vanlig her at man sier "mamma" og "pappa" til dem, men omtaler dem for andre (fra 5-årsalderen eller så) som "mor" og "far".
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 11. juni 2009 #8 Skrevet 11. juni 2009 Ungene mine kalle sine besteforeldre for mor og far.. Jeg foretrekker at de kaller meg mamma (og barnefaren for pappa)
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #9 Skrevet 11. juni 2009 Håper at han vil kalle meg for mor. Det er det litt mer klasse over og det er jeg vant til. Mamma er bare for småbarn.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #10 Skrevet 11. juni 2009 Det er egentlig det samme. I min familie er besteforeldre bestemor/bestefar og farmor/farfar, så om det er mor eller mamma er egentlig ett fett. Jeg sa alltid mamma til jeg ble rundt 20.. Da flytta jeg hjem igjen, og da ble det mamsen, mor, Mette, mamme... Kjær mor har mange navn Hun synes fortsatt det er rart hvis jeg kaller henne ved navn da, pleide å gjøre det hvis hun ikke hørte da jeg var liten:)
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #11 Skrevet 11. juni 2009 Jeg vil at mine fremtidige barn skal kalle meg for mamma.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #12 Skrevet 11. juni 2009 mor er farmor det... jeg er mamma :-) mor er gamle damer det i mitt hode... Men noen unger kaller jo foreldrene ved navn, og det håper jeg ikke mine kommer til å gjøre...
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #14 Skrevet 11. juni 2009 He he, så det er mer klasse å kalle moren sin for mor? Skrulling. Mine besteforeldre på morssiden var "mor og far". Nå er disse herlige menneskene døde, og mine foreldre har overtatt hederstitlene. Det vil si, min sønn kaller de mor og far, til oss sier han selvsagt mamma og pappa :-)
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #15 Skrevet 11. juni 2009 Synes det å si mor og far til foreldrene sine høres distansiert ut. Glad vi ikke lever i et land vi "må" si doktor og herr og fru og mor og far til foreldrene sine. Synes det er med på å skape et unødvendig maktskille.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #16 Skrevet 11. juni 2009 Og det er vel derfor det er mere "klasse" over det og, fordi det markerer et visst klasseskille mellom yngst og eldst. Mens mamma og pappa høres kjærlig og nært ut:)
Lemonia Skrevet 11. juni 2009 #17 Skrevet 11. juni 2009 Her er det mamma og pappa. Jeg synes mor og far om foreldre er så upersonlig. Dessuten er jeg opprinnelig fra Nord-Norge og der er det vanlig å bruke mor og far om besteforeldre.
Himmel og hav Skrevet 11. juni 2009 #18 Skrevet 11. juni 2009 Jeg er mamma. Enkelt og greit. Jeg er ikke mutter'n, mamsen, mor, moder'n eller andre varianter. Det eneste andre jeg i vennligsinnede øyeblikk kan svare på er mamsimin. Mor og far er for meg et formelt og distansert uttrykk for familieforhold, og hovedsaklig noe jeg bruker når jeg skriver rapporter. "Mor forteller at G. noen ganger sovner på vei hjem..."osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå