Gjest -<<- Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 Liksom, mens vi er inne på eksamensnevroser og har tilgang til fullt av pedagoger her. Hvem var han og hva mente han, i korte trekk og fremmedordfritt er dere snille. Google har så dårlig med oppsummeringsknapper.
Gjest Skrevet 11. juni 2009 #2 Skrevet 11. juni 2009 Den gang jeg gikk på barneskolen var Wolfgang Klafki min store mentor og lærernes grunnpilar i pedagogisk tilnærming. Klafki er et resultat av nazismens tankemønster, ikke i negativ forstand men hvordan læring skal mestres. Med dette menta han evnen til å motta læring og evnen til å lære bort. Menneskets påvirkningskraft styres av mange faktorer, men viktigste lærdom er den man gir visuelt i forhold til påvirkning. Klafkis ble formet av nazismen og med bakgrunn i feks Adolf Hitlers eminente propagandaminister Gôbels (som kjent var spesialist på området) utviklet Klafki sin pedagogiske grunnpilar. (Didactical analyse) Klafki krevde at en lærer i utarbeidelsen av lærdom måtte besvare spørsmålet om verdien av den planlagte leksjonen som var ment for studenten. Dette har Klafki i fem retningslinjer definert som bla: 1. Exemplary mening ( "Hva kan studentene, og hva har studenten lært i dag? Generelle fakta, generelle problem og spesifikke innhold? 2. Contemporary relevans ( "Hva betyr det for elevene i dag?"): Hva er betydningen av relevant innhold i livene til studentene? og hvor viktig det er - fra et pedagogisk synspunkt. 3. Fremtidige rolle. Hva vil innholdet bety for elevene i morgen? Hva vil betydningen av emnet påvirke fremtiden til elevene? 4. Organisering av innhold. Hva er strukturen i innholdet mitt? Hva er strukturen ved spørsmål og pedagogisk perspektiv innhold? 5. Accessibility. Hvordan får jeg det til?, hva betyr det? Hva er de spesielle tilfeller, fenomener, situasjoner, eksperimenter, eller hvordan struktureres innholdet på barn med disse nivåene av utdanning? Eller denne klassen? Didaktik som betyr en teoretisk tilnærming har formet de aller fleste undevisningsmodellene fra 1970 og opp til i dag. Om dette er positivt kan alltids diskuteres. Da meningen er at kunnskapen styres av hva vi er i stand til å lære teoretisk. Tidligere modeller gjorde mennesket i stand til å utvikle seg fra barneårene og få lærdom og kunnskap gjennom flere momenter. Noen har hevdet at Klafkis modell er en ren kopi av nazismens propaganda. Man kan også sikkert ta enkeltindividet å spekulere hvorfor utdanningen er lite tilpasset individuell opplæring, men tilpasset en slags A4 modell, hvor gruppen (elevene) betraktes som en enhet. Konklusjon: Klafki har sørget for at lærdom har blitt hjernevask og de som faller utenfor havner som regel opp med en diagnose som kreves medisinering eller psykiatrisk oppfølging med BUP og andre institusjoner. Står mye rart om Klafki i bøker og på nettet. Synd at han var homofil. Han ble ferska i 1982 på et gaysexexibition i Berlin, med 2 nakne menn i vill action og smurt ut i der spiegel. Ekteskapet raknet og han endte opp som alkoholliker og heroinvrak før det ble stille rundt han.
Gjest -<<- Skrevet 11. juni 2009 #3 Skrevet 11. juni 2009 Jeg elsker nazister. Takk! Skjønt det er ganske garantert at bare siste avsnitt vil dukke opp i hukommelsen under eksamen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå