jordbærsjokolade Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Sønnen min er 7 uker og vi sliter litt (mye) med ammingen. Han får masse luft i magen og begynner å gråte nesten med en gang vi setter i gang, så drikker han litt til og vrir seg unna.. Sånn foregår hele seansen. Jeg kjenner jeg er blitt stiv i hele kroppen fordi jeg hele tiden prøver å få ham til å ligge i en behagelig stilling. han har masse vondt i magen og sliter med å få ut luften. Har gitt ham en flaske mme (100 ml) om dagen og det måltidet går som en drøm, en fin opplevelse både for meg (og pappaen) og for sønnen min. Ikke vondt i magen etterpå, ikke noe gråting og han ligger helt rolig og drikker. Det frister veldig å bare gå over til mme, men vet ikke om samvittigheten min klarer det. Jeg ammet datteren min til hun var 16 mnd, så det er ikke det at jeg ikke har gjort det før. Noen gode råd eller tips som ikke bare sier "ikke gi opp"?
Gidder ikke! Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Mulig jeg hadde gitt opp hvis jeg var deg. Men det betyr ikke at du ikke har masse sjanser til å rette opp i ammingen. Det er i grunn bare du som kjenner om du orker:) Fordeler/ulemper. Sett deg ned og skriv liste! Ellers forstår jeg godt samvittigheten din, men husk at barn vokser opp og blir flotte mennesker på MME også.
jordbærsjokolade Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2009 Tror jeg er i ferd med å gjøre det altså. Det med samvittigheten kommer nok av at jeg ammet datteren min så lenge, men den ammingen gikk helt knirkefritt. Både jeg og mannen min fikk mme og vi er fulle av allergier begge to, men på en annen side så er datteren min det også selv etter 16 mnd med morsmelk. Hun har til og med mer flere og mer alvorlige allergier enn hva vi har.
ApriIbaby Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 Jeg synes du skal ta kontakt med helestasjon eller ammehjelpen for å få hjelp til å finne ut hva som er problemet. Hvorfor barnet får i seg så mye luft f. eks. Så kan du se om du/dere klarer å gjøre noe med det. Hvis du ikke finner ut av det eller ikke orker kan du jo ( for å bøte på samvittigheten) pumpe og gi på flaske - i hvertfall litt hvert døgn. det tror jeg jeg jeg hadde gjort om ikke helsestasjon eller ammehjelper kan hjelpe deg. Lykke til! Og som Smugguflekkar sier; det blir flotte barn av barn vokst opp på MME også :-)
Gidder ikke! Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 Før du kaster inn håndkleet helt, anbefaler jeg deg å sjekke ut ammehjelpen.no (tror jeg det var). Kan jo hende du kan få noen nye, lure tips av noen som er eksperter:)
mamman til to gutter Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Jeg ville gått til en manuellterapeut og sjekket om han har låsninger i nakke og/eller rygg. Da får de ofte vondt når de skal ammes og det er også vanlig at de får mye luft i magen. Her kan du finne en i nærheten der dere bor som har erfaring med å behandle barn: http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 Hva med å få sjekket han for KISS har hørt mange som sliter med ammingen pga dette. Dette med vondt i magen kan være et par ting (som jeg kan komme på nå) At han er intolerang for melken Eller at du har spist noe som slår seg på magen hans. Kullsyre, kål, løk osv...
jordbærsjokolade Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 10. juni 2009 Jeg gjør det en del nå, altså pumper meg og gir ham på flaske, men det tar jo så sinnsykt lang tid. Nå har bare en sånn manuell pumpe da,kanskje en elektrtisk virker litt bedere? Noen med erfaring?
Odine! Skrevet 10. juni 2009 #10 Skrevet 10. juni 2009 Stakkars gutt. Hvis du ønsker å amme, så kan du jo prøve de rådene du har fått (ammehjelp, manuellterapeut osv). Men jeg forstår deg godt hvis du ikke orker å amme mer, også.
Galskapens overhode Skrevet 10. juni 2009 #11 Skrevet 10. juni 2009 Vil du da bare ha tips og råd som sier "GI OPP!" ?? He he Skjønner frustrasjonen din. Slet mye med nr 2 selv. Etter 4 mndr med forskjellige liggestillinger, endret kosthold og mye fortvilelse så klarte vi det. Men var nær ved å gi opp mange ganger.. Er det noe du spiser som han kan reagere på ? Kan hende han får vondt i magen nettopp pga han slipper så ofte. Svelger mye luft.Slipper han fordi melken ikke kommer med EN GANG? Prøvd å amme i sengen eller andre ammestillinger? Får han vondt i magen og du gir pumpet melk på flaske? Jeg tenkte som deg. Men så tenkte jeg også at nå har jeg joldt ut i 7 uker, så jeg klarer vel et par uker til... Men hvis alt bare blir stress og bekymringer, så er ikke ammingen koselig for hverken fdeg eller lillegutt.
J, J og meg:) Skrevet 10. juni 2009 #12 Skrevet 10. juni 2009 Hør på helsestasjonen om du kan få nesespray for å få fart på utdrivningen av melken. Jeg brukte også år og dag på pumpingen, sprayen var veldig effektivt i mitt tilfelle.
Trollemor og snuppa! Skrevet 10. juni 2009 #13 Skrevet 10. juni 2009 Hvis du orker kan du jo pumpe deg og gi mm på flaske. Du kan leie pumpe på apoteket. )
jordbærsjokolade Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 10. juni 2009 Ja vet du, jeg har alt gått gjennom tre sånne sprayflasker pga brystbetennelse. Fungerte kjempebra å pumpe meg når jeg hadde den, Jeg trodde man kun fikk det når man hadde betennelse jeg:) da skal jeg søren meg snakke med legen for å få en til!
Trollemor og snuppa! Skrevet 10. juni 2009 #15 Skrevet 10. juni 2009 Og ja, eletrisk er MYE bedre.. Kan få sånn som pumper begge brystene samtidig, så da går det mye fortere.. )
jordbærsjokolade Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #16 Skrevet 10. juni 2009 Takk for tipset, det skal jeg sjekke ut med en gang! han har nok litt vondt i nakken sin for han har en favorittside å ligge på og han ble tatt med både tang (eller, de forsøkte først med tang) og sugekopp så det er ikke noe rartom han har vondt stakkars liten
jordbærsjokolade Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #17 Skrevet 10. juni 2009 he he:) Nei, det jeg mente var at jeg ikke ville ha svar som kun sa "ikke gi opp" og ikke noe mer liksom..uten hverken råd eller tips:) Jeg tror nok ikke det er noe jeg spiser, for når jeg pumper meg og gir ham på flaske så går det kjempefint. Han svelger luft rett og slett, jeg kan høre at det bobler fra halsen hans og ned i magen. Løfter ham selvfølgelig opp for å rape men alt kommer nok ikke ut. Melken kommer før jeg får ham til brystet, kanskje den kommer for fort rett og slett? Jeg kommer nok ikke til å slutte nå med en gang, må prøve noen av disse gode tipsene jeg har fått føst:)
jordbærsjokolade Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #18 Skrevet 10. juni 2009 Ha ha, en på hver pupp:)? Det må jeg finne ut av!
jordbærsjokolade Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #19 Skrevet 10. juni 2009 Hvor kan jeg få sjekket ham for kiss da? Og hva kommer det av?
Trollemor og snuppa! Skrevet 10. juni 2009 #20 Skrevet 10. juni 2009 Er veldig morsomt altså, føler meg som en ku!! Hehe..
jordbærsjokolade Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #21 Skrevet 10. juni 2009 Ja det var det jeg så for meg:)
J, J og meg:) Skrevet 10. juni 2009 #22 Skrevet 10. juni 2009 Jeg fikk det pga treg utdrivning ved pumping. Yngstemann hadde puppenekt en periode, og sprayen reddet pumpinga og dermed amminga for oss.
3småtroll♥ Skrevet 10. juni 2009 #23 Skrevet 10. juni 2009 Hmmm. hva med helt ommvendt? Mener- er jo ikke sikkert at det tar så lang tid før melken kommer (hvis ikke du merker det selv da?) Jeg slet også litt til og begynne med med minste her, men så fant jeg ut hvorfor han svelget så mye luft og slet med puppen-melken kom for fort! Altså hadde han rett og slett problemer med å svelge unna... Jeg begynte å lene meg litt bakover når jeg ammet også brukte vi tiden til hjelp.. Ble bedre etter hvert, men han slet litt de første ukene. Bare et innspill fra meg;)
Klar for nr 2 Skrevet 10. juni 2009 #24 Skrevet 10. juni 2009 Vi hadde også akkurat samme problemer for en tid siden. Frøkna vridde seg bort og skrek mye ved puppen. Visste ikke hva jeg skulle gjøre- ville jo absolutt ikke slutte å amme! Hun tok også flaske uten noe problem. Siden det ikke er manuell terapaut her vi bor gikk vi til en fysioterapaut. Lurer på om hun ikke var en 7- 8 uker da. Snuppa vår ble også forsøkt tatt med tang og vakum før det endte i haste ks. Når de får såpass hard medfart under fødselen kan de få noen låsninger i nakke/ rygg. Ville også sjekke at hun ikke hadde kiss. Nakken var helt fin. Det han kjente var at hun var litt stram helt øverst i ryggen. Han sa dette var vanlig når de kom i den aldren siden de da begynner å bruke nakken og ryggen mer aktivt. Han masserte henne, og tror du ikke det hjalp!(: Han sa noen trengte en behandling, noen 2- 3 og noen fikk ikke utbytte av det. Men absolutt verdt et forsøk. Nå er jenta vår 3 mnd og ammingen fungerer stort sett veldig bra! Så for oss var dette gull verdt. Skjønner deg veldig godt med tanke på at du tenker på å slutte og ikke minst all den dårlige samvittigheten. Men i bunn og grunn har nok barnet det bra hvis du har det bra. Så om disse tingene ikke fungerer så har du hvertfall prøvd. Lykke til(:
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 10. juni 2009 #25 Skrevet 10. juni 2009 Har du prøvd sånn tupp på puppen... ååååå jeg husker ikke hva det heter... hehe... er helt fjern her. Men sånn "tåtesmokk" på puppen... asj hva heter det da??? Skjønner du hva jeg mener??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå