Gjest Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Alle blir vel testet for dette i svangerskapene, og mange har hatt det (ofte smitte fra katt eller pga for lite kokt kjøtt). I Frankrike er det 80% som er immune. Jeg så et tv-program om dette sist uke, og ble litt "skremt". Det er gjort lite forskning på dette (er en parasitt), og parasitten er i oss resten av livet. Den kan også påvirke oppførselen til den som har vært smittet, og den ene forskeren som ble intervjuet mente at det kom til å bli mye mer snakk om dette fremover... :-/ For eksempel viste statistikk at bilførere som har hatt toxoplasmose har senere reaksjonevne og oftere havner i ulykker... Noen tanker om dette? Les gjerne dette http://en.wikipedia.org/wiki/Toxoplasmosis
Gjest colorina Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Nei, jeg har ikke hatt det, men jeg husker jeg var nervøs for testresultatet pga en sydenreise i begynnelsen av svangerskapet. Jeg visste det var farlig for fosteret, men ikke noe av det andre du nevnte...
Gidder ikke! Skrevet 10. juni 2009 #3 Skrevet 10. juni 2009 Wæ. Ikke bra. Jeg var i grunn veldig redd for den smitten da jeg var gravid, unngikk alt som var av sandkasser f.eks. (Litt sært når man jobber i barnehage men). Skal lese den linken selv om jeg ikke burde, jeg har en tendens til å få litt oppheng på sånne helsegreier. Kan man forresten finne ut av om man har hatt det ved en enkel blodprøve?
Gjest Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 Jeg har sannsynligvis hatt det som barn/ ungdom, men ikke merket noe til det. Var jo praktisk å være immun som gravid, men syns det er litt ubehagelig å vite at jeg har parasitter i kroppen og at det er gjort veldig lite forskning på emnet :-S
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 Jeg har ikke hatt det og testet meg 2 ganger i svangerskapet siden vi har 2 katter. Er jo ikke farlig sånn sett for den som er gravid, men det kan jo føre til fosterdød (mener jeg å huske) :-( Jeg har alltid kost kattene med ansiktet mitt (siden jeg var liten jente med mormor og morfar sine katter også..) så var sikker på at jeg måtte ha hatt det en gang i tiden, men den gang ei....
ApriIbaby Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Min jordmor sa det var veldig sjelden å ha hatt det. Hun hadde jobbet som JM i 20 år og aldri truffet noen som har hatt det før eller under graviditet
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 Jeg har ikke hatt det:) Ble ikke testet i første svangerskap, men i andre svangerskap spurte jeg selv legen om han kunne ta en test siden jeg hadde vært i Tyrkia...
lengter daler ned i skjul... Skrevet 10. juni 2009 #9 Skrevet 10. juni 2009 jeg har hatt det ifølge blodprøver under svangerskapet, så jeg var imun.
Gjest Skrevet 10. juni 2009 #10 Skrevet 10. juni 2009 Står på lommelegen at 11% av Norges befolkning har hatt det (og en tredjedel av verdens befolkning)
ApriIbaby Skrevet 10. juni 2009 #11 Skrevet 10. juni 2009 ..noe som er merkelig siden 11 % av norske gravide er positive. Jeg sjekket nå
En snupp - og en knert i magen Skrevet 10. juni 2009 #13 Skrevet 10. juni 2009 Jeg ble ikke testet, til tross for at vi var på tur til Italia og Portugal (laktoseintolerant og gravid i Italia er forresten bare tull...), så jeg aner ikke. Men tenker at når det gjelder graviditet så er det litt som med røde hunder - det er kjekt å ha hatt det før..
Verdens tøffeste mamma Skrevet 10. juni 2009 #14 Skrevet 10. juni 2009 Ja jeg har hatt det.., Fant det ut da jeg gikk gravid.. Var enormt glad i rå kjøttdeig da jeg var mindre så det er stor mulighet for at det er der det kom fra...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå