Gjest Sekretøsa Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 jeg begynte i ny jobb 2.januar, så jeg får selvfølgelig ikke feriepenger nå. MEN, jeg skal kun ha 3 uker ferie totalt i år (avspasserer det jeg måtte trenge til resten, plandager og slikt) men sjefen sa jeg ikke får penger i Juni? Altså, de andre på jobb får feriepenger nå i Juni, og ikke lønn, men jeg skal da vitterlig ha betalt for 1 uke nå i Juni? Eller?
* 5 om dagen * Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 du skal vel ha for dene ene uka ja,jeg mener det. (og om du har jobbet noe overtid) men når må du levere inn lønningslistene da? kommer den uka med på lønning i juni? alt annet virker jo ulogisk da..men jeg kan ikke skjønne meg på hvorfor de sier du ikke får lønn.
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. juni 2009 #3 Skrevet 10. juni 2009 Vel, den overtida er et annet kapittel, den MÅ avspasseres den serru Sender ikke inn timelister, har fastlønn... Sender inn ekstrajobbing bare (dager som ikke er mine, f.eks) men de 2 jeg har ekstra i mai skal jeg bruke på plandager
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 Vel, det kommer vel an på om du får etterskuddsbetalt eller forskuddsbetalt? Hvis resten av hurven feks.får feriepengene sine utbetalt den 20. juni, og du jobber siste uken i juni etter 3 uker ferie så får du vel ikke dem før i juli hvis du har etterskuddsbetalt. Forklarte meg litt uvørent her, men skjønte du hva jeg mente?
* 5 om dagen * Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 ok da skjønner jeg :-)) men kanskje du burde si at du ikke har krav på feriepengene, du har jo ikke opparbeidet deg noen,men at du må få den lønnen du skal ha. kan de ha glemt i farta at du ikke har feriepenger tilgode? at de har tatt deg under samme kam som for de som får feriepenger? (om du klarer å skjønne spørsmålet mitt da...hehe )
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. juni 2009 #6 Skrevet 10. juni 2009 Jeg har vel forskuddsbetalt halve lønna, tror jeg (uten at jeg er 100% sikker) Jeg fikk lønn i januar, altså første mnd, og da fikk jeg jo full lønn... Jeg skal jobbe hele juni, så ingen ferie da. Også har vi lønn 15. om det hjelper
GuttemammaX3 Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Du oppgir hvor mange feriedager du skal ta ut i løpet av et år, og disse blir som regel trukket i juni (= ingen lønn) fordi man da får feriepengene utbetalt. Jeg ble trukket for noen uker ferie i vår, skal ikke ha mer ferie, og får altså lønn + feriepenger nå i juni... Kanskje sjefen din ikke er helt oppdatert på lønn, snakk med den som sitter med lønnsutbetalinger, så ordner de nok opp. Du skal uansett ikke trekkes for mer ferie enn du faktisk tar...
* 5 om dagen * Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 det blir noe rart når det er kun feriepenger som blir utbetalt i juni. sånn er det for mannen min også, han får feriepenger nå, men han blir i løpet av året trekt for 5 ukers jobbing,så om han ikke tar ut 5 uker ferie,vil han jobbe de ukene gratis.
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. juni 2009 #9 Skrevet 10. juni 2009 Nei, altså.... jeg får lønn de ukene jeg har ferie, men ingen lønn i juni. Det er sjefen som styrer dette, og han spurte om hvor mange dager jeg skulle ha ferie i år.. han sa også at jeg ikke fikk feriepenger forid jeg ikke jobba der i fjor (det skjønner jo tilogmed jeg, hehe) Så han er klar over det. Spennende å se på fredag da, om jeg får noe som helst :S Jeg (og 2 andre på jobb) mener jeg skal ha betalt for 1 uke nå i juni.....
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 10. juni 2009 #10 Skrevet 10. juni 2009 Du må vel søke om ikke å ta ut all ferien, altså det er opp til sjefen din om du får lov eller ikke. Jeg fikk en avtale med min arbeidsgiver det første året om at jeg kun tok to uker ferie, og da ble jeg trukket de ukene jeg var borte. Men som sagt så er dette opp til arbeidsgiver.
pebbels Skrevet 11. juni 2009 #11 Skrevet 11. juni 2009 Når du ikke har opparbeidet deg friepenger har du rett, men ikke plikt til å ta ut ferie. Dvs, hvis du vil ha 4 uker ferie, skal du få det, men hvis du kun vil ha to, kan ikke jobben kreve at du tar mer. Du skal trekkes i lønn for de ukene du er borte, men selvfølgelig ha lønn for den uken du jobber. I prisippet skal du ha noe sånt som 6/26 deler av måndeslønnen din. Feriepenger og utregning er veldig vannskelig, mange arbeidsgivere som gjør feil.
pebbels Skrevet 11. juni 2009 #12 Skrevet 11. juni 2009 Hvis mannen din har opparbeidet seg fulle feriepengerettigheter, kan arbeidsgiver faktisk kreve at han tar ut fulle 5 uker. Men han skal ikke trekkes for de to ganger. Hvis de trekker hele juni lønnen, samt en uke av feriepengene, skal han i løpet av året kunne ta ut 5 uker og motta vanlig lønn. Det kan være lurt å be arbeisgiver om et skrftlig oppsett på feriepengene kontra lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå