Gjest Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Om det er noe som heter guttefarger og jentefarger er nå en egen diskusjon, men la oss nå i akkurat denne situasjon si at alle er enige i at lyseblått er ganske typisk guttefarge til små babyer, og rosa og lilla er typiske jentefarger for babyer (selv om dere evt ikke er enige). Jeg har nemlig her merket meg noe litt pussig. Da jeg skulle ha guttene våres, så shoppet jeg masse skjønne lyseblå klær til dem. Litt annet også så klart, men ble mye blått. Synes det var ok og greit å bruke mye blått fordi jeg liker fargen og at det er enkelt å se at da er det gutt jeg har. Er jo ikke alltid så lett å se på en baby om det er gutt eller jente ellers. Ingen sa noe på fargene på klærene, eller tingene som sengetøy, tepper osv, om de sa noe var det utelukkende positivt. Nå venter jeg jente, og synes det er gøy å kjøpe litt andre farger også, og da blir det fort en god del i rosa og lilla. Har også kjøpt noe rosa tilbehør som et helseteppe, ett sett med sengetøy og sånt, og siden vi nå uansett måtte ha ny vogn, så valgte jeg en med rosa detaljer på i stede for en nøytral eller blå. Nå derimot har jeg opplevd å få flere kommentarer på det jeg kjøper, og mye av det er negativt! Som "skal du ta helt av nå da bare fordi det er jente?" (jeg kjøper ikke så mye mer nå enn jeg gjorde til guttene), "du synes ikke du overdriver litt nå med alt i rosa", "er det ikke litt teit med rosa på vognen, er jo litt fjortis da!" (men blå til gutt er altså helt ok...?) osv i samme stilen. Blir nesten litt matt jeg. Andre som har opplevd noe lignende? Jeg har i hvertfall aldri reagert på at andre kjøper inn en del i rosa til jenter, eller blått til gutter for den saks skyld, men virker jo som mange reagerer.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Jeg synes det kan være fint med noe rosa på vognen til jente, men knæsj rosa vogn synes jeg blir litt "fjortis"... Har ingen god forklaring, egentlig, så jeg er veldig enig i det du sier! Men for mye rosa på vogn, klær, pose og teppe synes jeg kan bli veldig sukkersøtt og "dukkete"! Men nå er ikke jeg så veldig begeistret for baaare rosa til jente og baaaare blått til gutt... Liker farger til disse små, jeg...
Gjest Skrevet 10. juni 2009 #3 Skrevet 10. juni 2009 Vognen er sort og grå med litt rosa detaljer på, så den er ikke knallrosa nei ;-) Er enig i at det kan bli i overkant med alt i en farge, men får følelsene at mens mye blått er ok, er rosa teit... Er jo glad alle har ulik smak da!
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 Emmaljunga, eller? Den er iallefall kjempelekker! :-D Ja, blått er mer akseptert på begge kjønn mens rosa har fått jentestempel... Rosa er blitt veldig sukkersøt og feminin farge... Rart med det, egentlig... hehe Kjøp det DU synes er pent og drit i hva andre sier!! ;-) JEg har knapt kjøpt rosa klær til snuppa, for jeg regner med å få et tonn rosa klær i gave når hun har kommet ut... hehe
Gjest Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 Ja, jeg kjøper det jeg vil uansett hva andre sier, bare reagerte litt på å få så ulik respons på når jeg handlet til gutt kontra nå med jente så lurte på om nadre også opplevde dette :-) Er Emmaljunga ja. Synes også den er kjempefin. Følte at enten ble det veldig nøytralt, elelr veldig guttete, så da tok jeg den eneste som jeg synes kanskje var utpreget jentete siden ejg er litt lei av gutte-gutt ting og farger nå, hehe.... Til når guttene er større bruker jeg masse ulike farger til dem da, eldstemann sin favoritt er f.eks rød, men bruker både blått, grønt, beige, orange, hvit osv, litt av hvert, men ikke rosa og lilla. Regner med vesla vil få masse andre farger enn rosa, hvit og lilla når hun vokser til, men til baby synes jeg det er greit å bruke "riktig" farge mye av tiden :-)
Gjest Skrevet 10. juni 2009 #6 Skrevet 10. juni 2009 Tror det har med at rosa er en farge færre liker enn blå..? Jeg kan ikke utstå rosa, og hadde neppe kjøpt det til en datter før hun ba om det selv...
Gjest Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Godt mulig du har et poeng der ja. Det pussige er at jeg skulle "aldri" kjøpe rosa om jeg fikk jente, men når ejg begynte å lete etter tøy til vesla, så var det jammen ikke mye å velge mellom likevel. Enten var det helt nøytralt, gutteklær, veldig sterke farger som jeg aldri hadde fått meg til å ta på en nyfødt...eller så ble det liksom rosa. Noe lilla om en er heldig, men mest rosa. Så nå har jeg liksom vennet meg til rosa og faktisk begynt å like fargen, hehe... Men har ikke reagert på at andre har kjøpt rosa til sine jenter før da.
Gjest Skrevet 10. juni 2009 #9 Skrevet 10. juni 2009 Å joda, superslemme Spetakkel! ;-) Nei, jeg synes oppriktig talt det er rart hva folk får seg til å kommentere noen ganger, om alt mulig rart. Jeg kan godt debbatere hefitg her inne, men ute blandt folk synes jg det er normal folkeskikk å holde en del tanker og meninger for seg selv. Man måååå jo ikke si alt man tenker liksom ;-)
Sjefsmegga Skrevet 10. juni 2009 #10 Skrevet 10. juni 2009 Etter 3 gutter og mye blått regner jeg med så synes jeg du kan velte deg i rosa, blonder og dilldall med god samvittighet. Drit i hva enkelte surmaga folk måtte mene om det. Har selv begge kjønn og skal innrømme at jeg har vært temmerlig rosa og lyseblå når de var baby i hvertfall, etterhvert jevner det seg litt ut, for man blir faktisk metta av alt dette rosa og lyseblå etter noen måneder, men det var moro så lengde det varte. Synes det godt kan lyse lang vei hva slags kjønn den lille i vogna er i ja, så slipper man spørsmål i hvertfall ;-) Har selv fått litt kommentarer for at jentene har rosa og lilla fra innerst til ytters av og til, men når jentene selv vil ha rosa så må det for svingende være greit? Skal man da tre på dem kjønnsnøytrale farger i likestillingens navn??? Eller skal man tillate at barna selv får ha et ord med i laget?
partyoffive Skrevet 10. juni 2009 #11 Skrevet 10. juni 2009 Har både jenter og gutt. Jeg gjorde akkurat som deg mtp klær når de var babyer. Hyggelig og ha rosa og blått til babyene synes jeg. Men når det gjelder en vogn blir liksom rosa litt feil for meg. Kan ikke si deg hvorfor. Fordbinder en vogn med noytrale, gjerne morke praktiske farger og heller med rosa og jente detaljer og stæsj!!!
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 10. juni 2009 #12 Skrevet 10. juni 2009 Herregud. Så merkelig å legge seg opp i. Syns du bare skal drite helt i det. Den vognen jeg tror du snakker om er forøvrig veldig pen, selv om det er rosa på den. Folk bryr seg jammen meg med myye rart... "Ta helt av" ja.. Du skal handle ganske MYE rosa nå om du skal komme opp i tre guttegarderober men..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå