Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette har jeg også fundert litt på, er ikke gravid enda..eller..etter ins idag så kanskje..

men jeg jobber i bhg, vi har enda ikke hatt tilfeller. Men det er vel bare et spørsmål om tid..

Får sjekke hva fastlegen mener om det smeller på.

Fortsetter under...

Hei. Jeg jobber med undervisning. Jeg er ganske rolig av meg og er kjempenøye med hygienen - har alltid med bakteriedrepende væske med meg i veska. Jeg tror det er verst for de i første trimeste å bli syk, mens vi som er over den stadien er tryggere. Men, man vet jo aldri hvordan det kan påvirke fosteret. Jeg har time hos fastlegen på fredag, kan spørre ham hva vi må gjøre når vi først blir syk. Greit å ha handlingsplan i tilfelle man får det. Jeg trøster meg med at det er over 10 år siden jeg har hatt influensa sist gang og håper at immunforsvaret mitt er rimelig sterk til tross for gravidteten. Men, jeg tenker at hvis en gravid er sliten så må man priotere seg selv - slitenheten påvirker jo imunforsvaret. Hvis du har smitte i nærheten og er redd så sykmeld deg hvis du får muligheten. Det er jo ikke noe særlig å gå med frykt for å bli smittet når viruset er såpass nær deg. . .

Jeg har en rygg som gjør veldig vondt, har nå 50% sykemelding. Er utrolig deilig med korte dager og kjenner det hjelper for rygg vondt.

Svineinfluensaen er jeg redd for. Vi får holde hverandre oppdatert på hva legene våre sier om det og sykemelding. Jeg syns det virker som om ingen helt vet hvordan det kan skade oss og hvor farlig det er. På jobben reiser folk rundt i hele verden og vi er ca 1000 stk på huset. Smittefaren er nok stor. Ikke alle som klare å nyse i armen istedenfor hånden. Kjenner jeg har vondt i halsen og har begynt å snufse litt, håper ikke det er noe mer. Jeg skal til legen på mandag og da får jeg høre hva han sier om svinesyka.

Tvi tvi...

Fint om dere spør legen om råd, så kan vi få høre hvordan det går og hva vi skal gjøre om det blir pandemi. Fint at vi holder hverandre oppdaterte her inne.:) Det er godt å tenke på!

Ellers så står det en del råd til gravide inne på www.pandemi.no. I sfo hos oss sender vi ut et skriv til foreldrene nå om hygiene, og hva de skal gjøre om barna blir syke. Og vi får håndispensere med sprit satt opp i hvert rom. Influensaen skal visst spre seg mer i det skolene begynner.

Jeg tenker jeg jobber ut neste uke før jeg tar en tur til legen. Jeg har det som deg Magstar. Ryggen er ikke god. I dag på jobb visste jeg ikke hvor ofte jeg skulle få lurt meg til å sette meg ned. Tok flere dorunder bare for å få sitte i 5 min..

Håper du snart blir bra i halsen Magstar. Bli helt hjemme fra jobb du om du føler deg uggen. Ingen vits å presse seg nå.

Bra du er litt tøffere enn meg Satser:) Det er godt å ikke bekymre seg for mye nå når lille snuppa er i magen! :)

Lykke til Ugla, håper du blir gravid. Kan jo ikke la influensaen stoppe deg i å prøve. Hvis du blir det kan det jo hende du alikevel må bli hjemme pga kvalme og trøtthet;)

Klemmer til alle

Hei Kath.

Jeg synes du skal sykemelde deg jeg.

Ikke noe gøy å gå å være engstelig, og ryggen din er vond også..

Hør på broren din.

Selv er jeg ikke redd svineinf. går jo mest hjemme med frøkna, og jeg har ikke hørt at den er ille for babyer. Men dere gravide er den hvisnok ikke bra for, så hold dere hjemme. Det er ikke bra å gå og engste seg for barnet heller :-)

Lykke til!

En stund siden jeg har vært her inne nå.. Jeg følger litt med når jeg har en sjans, men har ikke alltid tid til å skrive så mye.

Gleder meg med dere som er gravide og lever i lykkebobla :-) tross svineinfluensa som truer, men det går nok bra, ta litt forholdsregler så unngår dere den. Og tjorven1: føler med deg som har kolikkbarn, nå er vel forhåpentligvis den verste tida overstått, det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å vente på at tarmene og fordøyelsen modnes. Sliter med det samme her så vet hva det går i. Spesielt Thomas har fryktelig mye fordøyelsesbesvær og har mye vondt, holder både seg selv og mammen våken.

I morgen er tvillingene 2 måneder gamle, vi var jo først 4 uker på sykehuset og har nå snart vært hjemme i 5 uker. Vi har vært så heldige å hatt mormor her hele tiden siden vi kom hjem. Det har vært helt fantastisk. Hun har tatt seg av Thomas og Olivia dag og natt, tror ikke jeg hadde klart det uten henne. Det er knalltøft med to spebarn..hadde ikke i min villeste fantasi trodd at det skulle være så mye arbeid, for ikke å snakke om søvnmangelen... Men mormor, altså min mamma ,har vært en kjempestøtte, ikke minst bare det å ha SELSKAP har vært uvurderlig.

Men idag er hun reist, og jeg er helt knust, griner og griner, føler meg så alene....savner henne hele tiden. Vi har et kjempegodt forhold og har kost oss så masse med ungene, tross nattevåk og frustrasjoner så har vi mange ganger ledd av det hele og hatt mye galgenhumor.

Mamma grein som bare det også da hun dro, men nå trengte hun å sove og hvile ut, og det forstår jeg. Det er bare så trist akkurat idag...

Det blir jo enda tøffere nå som jeg er helt alene med tvillingene, både arbeidsbyrden og søvnmangelen, men det verste er faktisk den følelsen av å være alene, ingen å dele de små tingene i hverdagen med...Må si at akkurat nå synes jeg det er tøft å være alenemamma..

Dere får unnskylde min klaging og syting, trengte bare å lufte følelsene litt....

Og ikke ta skrekken dere gravide, jeg har bare en litt trist dag..jeg får prøve å komme meg ut å lufte oss litt, men jeg ser jo ut som en forgrått skygge av meg selv...

Forhåpentligvis er alt bedre i morgen..

Annonse

Hei Gitte,

Syns du er tøff som sier det som det er: selv om det er dette vi ønsket oss over alt så er det beintøft å stå alene med et spedbarn. Jeg har "bare" ett barn som snart er fem måneder (du verden så fort tiden går) og da min mor dro etter nesten tre uker hos oss rant tårene som fossefall og jeg følte meg ensom, forlatt og lurte veldig på hvordan dette skulle gå. Jeg kan trøste deg med at det blir lettere etterhvert selv om jeg fremdeles savner noen å dele de små tingene med innimellom. Elisabeth er også et fantastisk enkelt barn så jeg har overhode ingenting å klage på. Lykke til videre - som sagt, det blir enklere for hver dag som går.

Hei,

Jeg skal snart starte opp med mitt første IVF-forsøk, og er også selvfølgelig redd for "svineinfluensaen". Min søster er også høygravid, så jeg følger nøye med. Jobber som kommunikasjonsrådgiver i Folkehelsa, så jeg får førstehånds informasjon om dette. Det er ingen grunn til panikk, sier våre leger, og gravide skal leve som normalt. Likevel bør man ikke oppsøke festivaler og leire, der smitte kan spres raskt fordi det er mye folk på et lite område. Vær nøye med håndhygiene før dere spiser, før dere lager mat og etter dobesøk. Selv har jeg kjøpt antibac på apoteket; det kan være lurt å ha i veska og bruke når en er i byen feks.

Når det gjelder dette med at barnet kan få redusert intelligens hvis mor har influensa i svangerskapet er dette litt for raske konklusjoner fra en Dagbladartikkel i sommer. Artikkelen viser til forskning utført hos oss, der forskere har undersøkt de som ble født av mødre i forbindelse med den såkalte Hong Kong-syken på slutten av 1960-tallet, og de finner en liten reduksjon i intelligens på befolkningsnivå ( dette kan altså ikke måles hos hvert enkelt individ). Forskerne vet faktisk ikke helt sikkert om den reduserte intelligensen på befolkningsnivå skyldes akkurat dette influensaviruset (som er et annet enn det vi har nå). Det kan skyldes medisiner eller annet, men årsakssammenhengen er altså ikke helt klar.

Foreløbig velger jeg å tro at man ikke skal være mer redd for "svineinfluensaen" enn vanlig influensa; men prøve å unngå den for sikkerhets skyld -mer av hensyn til mor enn barn som jeg har skjønt det. Jeg kommer til å være litt forsiktig med store tette folkemengder framover, og er glad jeg kan gå til jobb og slippe trange trikker.

Hvis man som gravid har symptomer på influensa bør man oppsøke lege. Har man influensa, får man tamiflu med det samme, og dette vil gjøre forløpet mye lettere.

Gitte: jeg skjønner godt at det er strevsomt også selv om drømmen er oppfylt. Jeg tenker litt på det selv innimellom, at jeg må være forberedt på at det også blir krevende den dagen jeg lykkes. Gleder meg likevel og håper det snart er min tur:-) Jeg har ordnet alt det praktiske med ny klinikk - Nordica - i sommer og ny gynekolog, og vil starte opp med medisiner ( kort behandling) i slutten av denne måneden.

Hei Kath:-) Var hos legen i dag, alt så bra ut :-) Jeg spurte legen om svineinfluensaen. Han sa at man kan ta tamiflu for å dempe/forkorte influensaforløpet. Det viktigste var å få ned feberen med paracet. Jeg fikk enkelt og greit beskjed om å bare ringe legesenteret om jeg skulle få noe symtomer. Kanskje litt greit det slik at legen evt kan fakse resept til apoteket og noen kan hente den for meg.

Ha en fin helg jenter 8-)

Hei alle sammen!

Jeg har vært i bryllup i Trøndelag i helgen. Broren min og dama som giftet seg. Lang og slitsom tur med vond rygg som bare blir værre, så det blir nok sykemelding på meg ja.. Ingen vits å presse seg kjenner jeg.

Godt å høre at det er ting vi kan gjøre hvis vi får svineinfluensaen.. Det er visst bare feberen som er det som er farlig. Og paracet hjelper. Vi får satse på at alle oss her inne nå slipper unna:))

Og bra alt sto fint til med snuppa Satser:))

Og Tjorven1, jeg stemmer også for treff en helg, slik at jeg får sett lille Sofie snart!:)

Gitte: Jeg kan godt forstå at du er sliten og at det er en veldig sårbar tid

Jeg føler meg sårbar som bare det allerede, så lurer på hvordan jeg skal bli...;) Men som ElleL sier så blir det bedre. Det er jo trøst. Kanskje moren din snart kan komme tlbake til dere igjen?

Sofia 40: Lykke til med å bli gravid!

Ha en fin kveld jenter!

Høres utrolig tøft ut Gitte. Godt å høre noen som beskriver det som det er og som ikke bare glorifiserer. Selvom det skremmer vettet av meg :-) Vet ikke hva jeg skulle gjort om jeg hadde venta tvillinger, men det hadde vel gått det og..

Jeg venter nå i spenning på hvordan det blir her. 1 uke til termin i morgen. Begynner å bli rimelig sliten. Plages mye med rastløse ben/armer og får av den grunn lite søvn om natta. Prøver å ta det igjen litt på dagen når jeg finner roa. Ellers kommer mye rare tanker om dagen.

Jeg har hus og hage på 3-4 mål + en gammel hund, så skal bli interessant å se hva jeg klarer å få til i tillegg til å ta meg av junior. Regner med at det går seg til litt etterhvert og gressklippe sesongen varer jo ikke evig. Jeg har mange venner, familie og stemor som allerede har tilbydt sin hjelp. Så regner med å snylte litt på dem til det praktiske. Har vært i ganske god form så langt og dermed gjort det meste selv - bortsett fra tunge løft.

Jeg syns folk virker villige til å hjelpe, men at vi ikke er så flinke å spørre. Vi skal være så sterke og klare alt. Hvem vil ikke hjelpe med å passe et lite barn så man får en liten pust??? : ) håper ihvertfall det er sånn.

Gitte: Det var en oppvekker å lese om den tøffe virkeligheten. En dose hormoner og en dose ensomhet kan sikkert være tøff blanding. Trøsteklem. Håper ting ser lysere ut nå.

Jeg har hatt migrene vondt i hode siden lørdag, skal til legen i dag. Ikke noe gøy å ligge i ett mørkt rom og bare vente på at det går over. Har hatt migrene 3 ganger før, men det har alltid gitt seg etter noen timer søvn. Jeg syns jeg har nye "vonder" hele tiden. Ryggen som verker, hermorider( usj), skallebank og halsbrann. Liker ikke å klage og er ikke sykelig av meg, men nå er jeg litt lei. Det hjelper ikke at det er stress på jobben og jeg er alene på min avdeling. I dag er jeg hjemme og slapper av. Noe som ikke er populært i morgen. Huff, dette ble en klagevise....

Lørdag eller søndag treff i begynnelsen av september?

Kath: tror det er lurt at du sykemelder deg. Lykke til og god bedring med ryggen.

Ha en strålende dag!

• 2 uker senere...

Hei jenter. Det har vært stille her en stund. Hva med en liten oppdatering?

Jeg går i morgen over til 3.trimeste, det nærmer seg for hver uke til termindatoen. Det meste av utstyr er på plass, iallefall de viktigste utstyrene :-) Det er så utrolig gøy å handle på salg, man finner jo så mange søøøøte klær at man bare MÅ kjøpe dem ;-)

Jeg begynner å bli tung, tungt å snu i senga, brennende halsbrann, verkende korsrygg og blodtrykksnedfall. Ellers så er jeg faktisk i god form, greier fint å dra på jobb, bevege meg og være sosial foreløpig. Jeg har heller ikke steget så mye opp i vekt, kun 5 kg foreløpig.

Nå vil jeg gjerne høre fra dere jenter, hvordan går det med dere?

Annonse

Hei Satser! :) Så utrolig bra å endelig komme til 3-trimester. Og så deilig det må være å ikke ha lagt på seg så mye. Jeg har gått opp 11 kg totalt til nå (mandag 26 uker på vei). Det kjennes i beina og ryggen gitt!! Og jepp, tungt å snu seg i senga om natta og stå opp på alle tisseturene.:D Heldigvis er jeg blitt sykemeldt pga ryggen, og føler meg straks bedre. Får nok hvile og faktisk overskudd til svømming og turgåing. Deilig at det begynner å bli kjøligere i været synes jeg. Det koker på hender og føtter. Går til fotsoneterapi og unner meg det lille ekstra for tiden;)

Men hadde litt stress hos legen her da jeg hadde mye sukker i urinen. Legen trodde jeg hadde fått svangerskapsdiabetes og var bekymret. Samtidig var jeg stresset og fikk veldig høyt stressblodtrykk (også grunnet fobi jeg fikk som liten da jeg i en ulykke gikk gjennom en glassrute og skar over håndleddet og hovedpulsåren. Ble usatt for en stresset, fæl lege (også kalt slakteren på folkemunne) som reiv av bandasjen før de hadde sydd og tok blodtrykket samtidig!! Da pumpet jo blodet over det hele.. Uff, ja ganske traumatisk som en 6 åring kan oppleve....Trodde jo jeg skulle dø)

Jeg måtte etter legebesøket her forleden gå med med konstant blodtrykksmåler på meg i 24 timer og som blåser seg opp hver halvtime.. Fikk ikke sove mye den natta.. Mansjetten strammet vondt og maskinen bråket.Og snuppa i magen har aldri sparket så mye før. Hun fikk ikke ro og var tydelig stresset, stakkars lita! Heldigvis ble gjennomsnittet normalt. Puh! Og så skulle jeg ta sukkerbelastning for å se om jeg hadde sukkersyke. Heldigvis viste urinprøve og blodprøve alt normalt den dagen og jeg slapp sukkerbelastningen. Legen skjønte ingenting! Urinprøvene på laben må ha blitt forvekslet!!

Nok om meg og mine småkriser og traumer he-he. Ellers gleeeeeder jeg meg stort over svangerskapet nå!!:)))) Deilig å kjenne spark og at hun snur seg i magen.

Magstar: Du har også en del plager. Uff ikke godt med migrene. Kanskje du også må trappe litt mer ned på stress og jobbing. Det er viktig å ta hensyn til ryggen. Det eneste som hjelper på min rygg er å ligge mye.

Ha en fin kveld videre jenter!:)))

Hei jenter : )

Tiden går fort, - jeg er i uke 30 og kan nesten ikke fatte at det bare er ca 10 uker igjen til termin. Formen er bra bortsett fra at jeg sliter endel med bekkenløsning/-låsning. Noen dager er det ille, og da får jeg ikke sove særlig bra heller. Går til fysio og har fått noen øvelser som hjelper litt. Likevel, det virker som bekkenet låser seg innimellom og etter en stund (hvis jeg er heldig : ) ) "klikker" det seg på plass igjen. Mulig kiropraktor er rette stedet for meg. Hadde bekkenløsning med førstemann, men kan ikke huske at det var så vondt som nå. Men, de sier jo at det kan bli verre med nr 2. Jeg er vant til å ha mye energi, men den er på et bunnivå nå. zzzZZZzzz Får håpe den tar seg opp etter fødsel! Jordmor anbefalte meg akupunktur mot bekkenl.smertene. Skal i hvert fall forsøke det. Kommer også til å ta modningsakupunktur fra uke 36/37.

Alt i alt, - jeg skal ikke klage... Jeg har valgt dette og gleder meg stort til babyen kommer : ) Det er helt klart verdt alt "slitet" og vondtene.

Ellers, - veldig hyggelig å høre status fra dere andre her inne : )

• 3 uker senere...

Hei Jenter

Hvordan her dere det?

Jeg har det helt fantastisk!

Min kjære datter er endelig så godt som, kvitt kolikken...

Hun er nå 3,5 mnd.

Hun er blid som en sol, og prater og prater - hun har såå mye på hjertet.

Nå sovner hun ved 21 tiden, og sover til 4 tiden - og etter det er det mat ganske ofte frem til 8.00 - og nå savner jeg henne sååå på kvelden når hun sover - er det ikke rart?

Nå bare gleder jeg meg til vi skal stå opp i morgen.

Nei, jeg er helt tullete, så forelsket!

Når folk sier hun er vakker, svarer jeg bare jaaa...

totalt blottet for ydmykhet og troen på at de kanskje sier det for å være høflig.. he he he er det ikke herlig?

Jeg har jo ikke hatt så mye hjelp, når det sto på som værst med kolikken, og jeg kan i dag ikke fatte at jeg klarte det. Meeeen jenter, dere klarer det. Det er tøft, men det går - og det er så verd det! Nå føler jeg endelig at hun er fornøyd med meg som mor, når kolikken sto på som verst følte jeg meg helt ubrukelig som mamma...

Dette ble langt, håper å høre fra dere!

Hei Tjorven 1.

Her er det bekkenløsningssmerter som rår. Nå i det siste merker jeg at det begynner å bli trangt der inne. Det verker litt når vesla snur, vrir og sparker - men samtidig er det utrolig koselig å kjenne liv. Heldigvis er det to mnd igjen til terminen, gleder meg veldig. Var på omvisning på sykehuset i uka her og det var utrolig spennende å gå der og skjønne at jeg er en av dem som skal ha baby snart :-) Jeg er heldigvis ikke nervøs for fødselen og tar ting som kommer. Gleder meg bare til å hilse på vesla!

Så godt at dere er over kolikkperioden og kan kose dere med hverandre :-) Duverden så deilig med en unge som har god sovehjerte.

Det er utrolig hva mødrer greier å yte når det stormer på det verste. Klart at mødrene synes at barna deres er verdens vakreste ;-) Jeg kommer helt sikkert til å bli en av dem jeg også :-) Jeg nyter iallefall de nussesmåbabytøyene som bare venter på å bli brukt.

Hvordan er det med dere andre jenter?

Så koselig Satser - nyt graviditeten, jeg savner det å være høygravid!

Slev om jeg kastet opp hver dag, hadde bekkenløsning og tonn med vann i kroppen..

Jeg fikk spesial massage som hjalp meg veldig på en Shape massage klinikk, hadde ikke kunne gått ellers. Si i fra om du vil ha mer info.

Så spennende, tenk nå går det bra - vi er heldg vi Satser!

Men som sagt, dere andre jenter - hvordan går det?

Hei jenter

Jeg er i uke 27 i dag, tiden går. Er plaget med vond rygg når jeg sitter så jeg er sykemeldt fra jobb. Det hjelper veldig å ikke måtte sitte på kontor, nå kan jeg gå i skogen og plukke sopp. Deilig: ) Gleder meg, men samtidig har jeg ikke klart å skjønne at jeg skal bli mor.

Så bra at kolikk tiden er forbi for deg Tjorven. Og at du kan nyte mamma rollen. Klart din baby er verdens søteste..!!!!

Hei jenter.

Jeg var på IKEA i dag, duverden så mange herlige kosedyr jeg har kjøpt ;-) Lille vofsen min ble ellevill av glede da hun så oppi posen. Jeg kjøpte en til henne og den STORkoser hun seg med i kveld :-).

Hmmmm må vel kjøpe to lekegrind, en til snuppa og en til vofsen :-D

Hei Jenter!:) Her har jeg kommet til uke 30 og begynner å bli stor!:) Jeg plages også med ryggen og bekkenløsnings smerter. Blir mye tid på sofaen,så jeg strikker og hekler.

Er glad det meste er i hus av babyutstyr nå. Ja det er mye fint på IKEA gitt. Kjøpte seng der forrige uke. Mye søtt å se på. :))

I morgen skal jeg besøke føden på sykehuset for en liten prat:) Og om to uker er det time til vekstkontoll. Da får jeg se snuppa igjen! Gleder meg:))

Satser jeg kjøpte også billige kosedyr på ikea som hunden min gnafset i seg da han levde. Han elsket dem. Må si jeg savner lille hunden..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...