Romeren Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Hei! Mitt første, og selv om det er litt tidlig å tenke på sånt, så lurer jeg på hvordan permisjonene fungerer? Jeg er student, og vil ta permisjon fra mastergraden min. Han arbeider. Er det slik at han har rett på 10 uker av min permisjon? (Slik at jeg må tilbake til studiene disse 10 ukene?) Hvordan er det da om han tar såkalt gradert uttak? Må jeg fremdeles trekke fra 10 uker fra min permisjon da? (Jeg har forresten ikke arbeidet, og vil ikke ha rett på foreldrepenger. Han tjener også for mye til at jeg kan få forsørgerstipend fra lånekassen...) Setter pris på om noen tar seg bryet med å svare!
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Såvidt jeg skjønner så må mor har jobbet minst 50% for at far har rett på fedrekvote..desverre... helt sykt at det er sånn når han har vært i jobb! fra NAV sine sider: Når har far rett til fedrekvote? * Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene). * Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer. Syns jeg leste en artikkel i et eller annet blad om et par som fikk seg et sjokk nettopp pga dette..
Romeren Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2009 Rare greier, ja.. men hva mener de så med det de skriver litt lengre ned: "Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger." Hva vil det si? "Vanlige foreldrepenger", men ikke fedrekvote??
snuffe Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 Se her: http://www.nav.no/page?id=8199 Lånekassen bryr seg ikke om du tar all permisjonen du får fra dem, men NAV stiller krav til at du er i utdanning eller arbeid om far skal ta ut permisjon (fri fra jobb og utbetaling fra NAV). Om du sjekker debatten her som heter "gravid og student" finner du en lang tråd om "smutthullet for studenter" - den forklarer i detalj hvordan man kan få mest mulig fri og mest mulig penger i deres situasjon.
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 kanskje det betyr at dersom du begynner på skole igjen etter 6 uker, kan han ta resten av permisjonen på "vanlig måte" i stedet for deg? Jeg vet ikke helt dette her, men husker bare at jeg leste om et par som fikk litt sjokk, han var politi, hun var student, men han fikk ikke fedrekvote fordi hun ikke hadde jobbet..
Romeren Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 10. juni 2009 Jo, jeg kjenner til den tråden.. men dette smutthullet gjelder visst ikke hvis man er i permisjon, er det ikke slik? (Jeg mener: Om han tar gradert uttak, så må jeg studere litt..? (trenger kanskje ikke å studere 100 %??)) Jeg kjenner til det at man ikke trenger å ta eksamener når man får foreldrepenger, men er redd for å bli forsinket i utdannelsen min, med de konsekvenser det evt. kan få senere. (ikke overfor lånekassen..) Men: Hva er forskjellen mellom foreldrepenger og fedrekvote? Sånn i praksis, altså..? Jeg kjenner at jeg vil komme til å irritere meg grønn over dette byråkratiet altså, i de månedene som kommer...
Romeren Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. juni 2009 ..Eller: Vil han eventuelt kunne ta ut foreldrepengene sine, etter at permisjonen min fra studiet er over..? (Etter mine 44 ukers fri fra studiestedet??)
icls Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 Dette står i dine penger: Mor sto uten opptjening av foreldrepenger siden hun var student.Men uansett har ektemannen vært hjemme to dager i uken. De trålet NAV sine brosjyrer og fant en løsning der far kan gå inn i de 29 fellesukene(27 etter 1.juli) dersom mor går rett tilbake i arb el som helthetsstudent. På NAV sine kontorer var det liten hjelp å få.De hadde IKKE peiling og de kunne risikere å få avslag av den grunn.Han anbefaler å være ute i god tid og henviser til brosjyrene hos NAV sentralt. Han har valgt å benytte seg av fleksibelt uttak og kan derfor ha delvis permisjon. Hun fikk hjelp av lånekassen som rådet henne til å fortsette som heltidsstudent. På den måten fikk hun utbetalt studielån som stipend i 42 uker,pluss et barnetillegg og utbetalinger også i sommermnd.Hun er på skolen 2 dgr i uken ,hun kunne vært hjemme hele tiden...da lånekassen anbefalte henne å være hjemme ett år og droppe alle eksamner. Her står det iallefall at vilkårene for at du kan får foreldrestipend er at du har opptak i en utdanning som er godkjent av lånekassen: - at du har hatt rett til stipend eller lån fra lånekassen de siste seks mnd før fødsel -at du bor sammen med barnet -at din eventuelle ektefelle el samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Få vet om ordningen som gir mor fulle rettigheter hos lånekassen og far mulighet til å få 29 uker permisjon når mor står uten opptjening. SMUTTHULLET ER: Far kan ta store deler av foreldrepermisjonen selv om han mister pappakvoten fordi mor ikke har opptjening.Det er fellesdelen av permisjonen som han kan ta av.Han kan hoppe inn i de 29 ukene(27etter 1.juli) som er til fri fordeling mellom mor og far. For at far skal få ta ut disse ukene,kreves det at mor enten går ut i arb,heltidsstuderer eller en kombi. Ang Pappakvoten: Lov om foreldrepermisjon...kvinner som har opptjening får rett til lønnet permisjon uansett om hennes mann/sambo har opptjening,men menn har ikke samme rettighet. Loven krever nemlig at mor også har opptjening for at far skal få disse permisonsukene.Hun må ha jobbet i min 50% stilling for at barnefar skal få pappakvoten. Det rammer dessverre menn som får barn med kvinner som studerer,jobber deltid under 50%,er hjemmeværende el mottar rehabiliteringspenger,attføringspenger eller tidsbegrenset uførestønad. Regjeringen har lovet å gi menn selvstendig rett til pappaperm,men har foreløpig ikke gjennomført det. Så sånn som jeg forstår så kan han ikke ta vanlige pappakvoten når du ikke har inntekt,men han kan ta av fellespermisjonen som kan deles som dere vil. Vet ikke om det ga noen mer mening dette jeg.Bare skev litt utdrag fra DINE PENGER. Lykke til...:-)
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 10. juni 2009 #9 Skrevet 10. juni 2009 Det er vel sikkert bare at fedrekvoten er forbeholdt pappaen, mens foreldrepenger kan man dele likt. 3 uker før og 6 uker etter MÅ mor ta, 10 uker MÅ far ta visst ikke han er student eller noe i den dur, og resten kan man dele. Jeg ville tatt en telefon til NAV og hørt. Vet ikke hvor du bor, men jeg bor i en liten kommune med lokalt nav trygd, og der kan jeg bare stikke innom og snakke med en veldig hyggelig dame som kan alt om dette. Men de pleier å være greie på tlf også, iallefall visst man er overdrevent høflig. Det pleier alltid jeg å være, da får jeg best service..hehehe
Romeren Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 10. juni 2009 Jo, litt.. men dette er forferdelig forvirrende. Må nok snakke med NAV, ja, når jeg kommer meg tilbake til moderlandet. (Selv om jeg bor i Bergen, og tviiiiler på om de er så samarbeidsvillige der - ofte slik på litt større plasser, desverre!) Bare litt flisespikkeri, men jeg skjønner liksom ikke hva som er vitsen med fedrekvoten, når man har foreldrekvoten (hvor likevel 10 uker er forbeholdt far.) Hvilke fordeler har liksom fedrekvoten som foreldrekvoten ikke har..? Men om jeg har skjønt dere rett: Så lenge jeg er i full permisjon, har vel ikke han rett til permisjon (selv om den er gradert.) Da må jeg eventuelt tilbake til studier i den tiden/prosenten han har fri...? Dette er tydeligvis noe jeg må forsøke å ta opp både med Universitetet, Lånekassen og NAV når jeg kommer hjem fra Italia. (Uff, gruer meg allerede...Hater sånt byråkrati!!)
"nøtteliten" Skrevet 10. juni 2009 #11 Skrevet 10. juni 2009 Far har her rett til å ta ut forldrepermisjon, men mister "fedrekvoten på 10 uker fordi mor ikke har opptjent foreldrepengerett. Så svar på spm ditt, ja han har rett til permisjon men du må da studere. Den permisjonen du søker fra studiestedet har ingenting med den foreldrepermisjon som NAV administerer. Far har rett til å ta ut permisjon tidligst 6 uker etter fødsel og får da foreldrepenger beregnet utifra sin inntekt. Dersom far skal ta ut foreldrepermisjon må du tilbake til studier(eller jobb) Faren har ikke rett til å ta ut foreldrepermisjon samtidig med at mor er hjemme. Når dere søker om foreldrepermisjon for han må det da legges ved dokumentasjon på at du er fulltidsstudent dersom han skal ta ut full permisjon. Han kan ta gradert utttak men da må du være student med tilsvarende studiebelastning.
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 10. juni 2009 #12 Skrevet 10. juni 2009 det høres absolutt ut som du bør gå inn som heltidsstudent, får lån i 42 uker fra lånekassen, som da blir stipend. og han tar ut de 27 ukene med lønn. Dere mister fedrekvoten, men i stedet for 10 uker med lønn, får han 27 uker med lønn. Du kan jo være hjemme og selv om du er registrert student, siden du slipper å ta eksamen. Må bare være på uni det som er obligatorisk. Da får dere begge penger for å gå hjemme. Høres ut som en kjempefin løsning! jeg bor en halvtimes tid nord for Bergen! Men jeg har fått god hjelp fra Lånekassen i byeni de årene jeg var student, når jeg har stilt opp personlig! Ikke ring, men still opp og be om å få snakke med de.
Romeren Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #13 Skrevet 10. juni 2009 Økonomisk er nok dette den lureste løsningen, antageligvis. Problemet mitt er bare at jeg ikke har lyst til å "stryke" på eksamenen min. Jeg skal etter planen levere masteroppgaven min til våren, og er redd for at om ikke søker permisjon, vil jeg kanskje miste muligheten til å ta en phd, for eksempel. (Visstnok legger de i en søknad litt vekt på om man har fullført masteren på normert tid, blant annet, men da ser de bort i fra eventuelle permisjoner...) Men dette er vel noe jeg kanskje bør snakke med universitetet om istedenfor med dere... En annen løsning vil jo kanskje være at jeg tar hele permisjonen min de 44 ukene som lånekassen gir meg penger for, og at kjæresten min tar sin/vår permisjon fra NAV etterpå, når barnet er rundt 10 måneder gammelt. Fordelen der er jo at da får jeg fred og ro til å jobbe skikkelig med masteren min når jeg skal begynne igjen. For NAV bryr seg vel ikke om hvorvidt jeg har hatt fått full permisjon fra skolen, med penger fra lånekassen? Fordelen her, så vidt jeg kan se, er at vi samlet får lengre tid med barnet hjemme... Men vet imidlertid ikke om det er mulig.
icls Skrevet 10. juni 2009 #14 Skrevet 10. juni 2009 Du trenger ikke være på Uni engang hvis du tar nettstudier som kan dokumenteres at utdnningen er offentlig godkjent og at studiebelastningen utgjør fulltidsutdannin i den perioden utdanningen foregår.Det er ikke et vilkår at utdanningen har oppmøteplikt.Ved et eventuellt nettstudie må du være forbredt på å bekrefte at du har meldt deg opp til ekamen.Dette for å bekrefte at det er fulltidsstudie du har. Bare husk at,skal du innom NAV så må du være sikker på at du får den hjelpen du trenger,for det er ikke alle steder de har like mye peiling på alt.Iallefall ikke i følge DINE PENGER. Det er mange mange som ikke får det de har ordentlig krav på fordi de vet for lite om det. Lykke til :-)
Romeren Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #15 Skrevet 10. juni 2009 Så du mener at jeg kan ta permisjon fra den utdanningen jeg har, men melde meg opp på et annet studie i tillegg, som jeg ikke tar eksamen i? Det er jo selvsagt mulig.. eller er det det? Kan man ha to studieplasser på en gang? Uansett: Hva er fordelene med å gjøre det slik? At vi kan være hjemme på samme tidspunkt? Tjener vi noe på det økonomisk? Beklager at jeg maser sånn.. Har satt utrolig stor pris på alle svarene jeg har fått! Har vært veldig nyttig!
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 10. juni 2009 #16 Skrevet 10. juni 2009 men må du ikke være heltidsstudent for å få stipend fra lånekassen de ukene? Er ikke det kriteriet?
Romeren Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #17 Skrevet 10. juni 2009 Nei, jeg kan ta permisjon de ukene.. men må vel være Oppmeldt til heltidsstudie. (Det vil si: Jeg får pengene også om jeg tar permisjon fra heltidsstudie. Man får også en del penger om man tar permisjon fra deltidsstudie, men ikke like mye.) Så problemet er ikke at jeg er heltidsstudent, for det er jeg, men jeg kan ikke ta permisjon mens han har permisjon. Jeg får fremdeles foreldrestipend i samme perioden som han har permisjon, om han har gradert uttak, visstnok, men jeg vet ikke om dette også innebærer at jeg må være i studier i den perioden han har gradert uttak. I alle fall.. Slik er det.
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 11. juni 2009 #18 Skrevet 11. juni 2009 jeg forstår.. det var komplisert det der.. tror du må sjekke med nav og lånekassen.. de bør iallefall vite det!
lillejenta2 Skrevet 12. juni 2009 #19 Skrevet 12. juni 2009 Løp til nærmeste kiosk og kjøp siste nummer av Dine Penger (nummr 5). Der står alt du trenger å vite om dette på side 28 og 29 pluss masse annet smart. Vanskelig å forklare, så det er best om du kjøper det og leser det selv, så kan du også sjekke alt det andre som står om fleksiperm og foreldrepenger. Nummeret er i salg en uke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå