It's all about me Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Vi har litt teit vei for å komme ut til hovedveien. Vi må først ned en bakke og så opp en lang en, skikkelig omvei. Det går helt fint vanligvis, selv om det er tung spesielt med søskenvogn. Men enkelte vinterdager med is og eller slafs er det helt umulig å komme seg ut vår vei med bil eller vogn. Så uten å gå over naboens tomt da er vi helt stuck. Jeg har da spurt naboen som ligger imellom oss og hovedveien om det gjør noe om jeg går over hjørnet av dems tomt for å slippe å gå denne omveien alltid. De har direkte utkjøring. Det var greit sa hun. Nå har vi tenkt å fikse opp tomta våres og siden vi bor i 2manns bolig innebærer det også litt gjerder. Og her kommer saken: Mannen mener vi skal lage port i gjerdet som går mot denne naboen så vi kan fortsette å krysse hjørnet dems. Men blir ikke det litt frekt? Legger til at vi flyr ikke frem og tilbake daglig, det er bare en gang nå og da. Jeg ser jo at vi trenger denne nødløsningen, men det føles litt ekkelt også.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Da ville jeg i hvert fall ha spurt først om det var ok.
Gjest Skrevet 10. juni 2009 #3 Skrevet 10. juni 2009 jeg ville ikke gjort det... tenk om naboene dine skal selge; ser rart ut da om naboen har port inn mot deres hage...
It's all about me Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. juni 2009 Det er ikke hage, det er bare innkjørselen.....men dt har kanskje ikke så mye å si :o/ Nei jeg føler det blir litt ekkelt. Skulle det blir like krise i vinteren som kommer som den som var får jeg vel heller løfte barna og vogna over gjerdet hver for seg.
Elin snart mamma til 3 Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 så lenge det er innkjørsel og ikke rett inn i hagen så synes ikke jeg det gjør noe, men hvis du synes det blir litt klamt hadde jeg heller droppet porten.
It's all about me Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 10. juni 2009 Nei det er innkjørselene. Så vil gå forbi inngansdøren dems. Men vi er alltid raske og stille...i..hvis det hjelper, he he. Ja ja, det blir vel en mnd eller to til dette blir aktuelt, så får se det an til da.
Langt-i-fra-perfekt Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Uansett må dere spørre naboene hva dem syns om det, så da er det jo opptil de og avgjøre det
HTC Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 Hvis det kjennes ekkelt å spørre direkte om å ha en port der, så kan du kanskje spørre om det kan være en åpning i gjerdet frem til dere er ferdig med vognbruk og så fullføre gjerde der etter dere ikke bruker vogn lengre? Hadde naboen min spurt om det, hadde det vært ok. Hadde de spurt om å sette opp port, ville jeg følt det var mer varig og også tenkt på evt hvis du eller de skal selge igjen. Man vet aldri hvordan nye naboer er og om de ville benyttet seg mer av det enn dere... samtidig ville jeg følt meg kjip om jeg nektet dere port. En midlertidig åpning der dere feks ga meg ett skriv om at dere fullfører gjerdet innen den og den tid, ville være lettere å svare ja på... men nå har jo ikke jeg sett tomta heller, så mulig jeg ville syntes det var helt ok om dere satte opp port... Det er ikke så lett å spørre, det forstår jeg, men du må nesten snakke med de
Little Dreamer Skrevet 10. juni 2009 #9 Skrevet 10. juni 2009 jeg synes det er mer enn litt over kanten jeg da...hadde aldri spurt om det eller gjort det sånn helt uten videre..jeg hadde syntes det var meget underlig om naboen vår hadde gjort noe sånt..
solstråle69 Skrevet 10. juni 2009 #10 Skrevet 10. juni 2009 Det er ikke bare over kanten, men laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt over kanten etter min mening! :-) Ville ikke fått meg til å spørre om lov engang. Er det ikke bedre å utbedre veien deres?
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 10. juni 2009 #11 Skrevet 10. juni 2009 Jeg ville ikke gjort det, men det er fordi vi har så mange som driver og flyr gjennom hagen vår og naboens hage fordi de sparer kanskje 50 meter å gå.... Tom noen som er ute for å trene gjør det.... Jeg er skikkelig dritt lei folk som er så frekke og driver og flyr gjennom her. Synes ikke det er noe ålreit å ha folk på tomta vår hele tiden. Og hender seg at jenta vår blir forstyrret idet hun driver og sovner ute i vogna for det kommer noen som skråler og fjaser :-( Er ikke sikkert de får seg til å si nei heller dersom dere spør, og siden dere skal gjøre noe med tomta, kan dere ikke fikse det slik at den nødløsningen ikke blir nødvendig?
Stine fikk Ariana *19.08.07* Skrevet 10. juni 2009 #12 Skrevet 10. juni 2009 hva om dere lager et gjerde der dere kan hekte av en liten del.... da blir d ingen port me hengsler og veldig synelig teit... vet flere som har d slikt pga snømåkking osv.
___ Skrevet 10. juni 2009 #13 Skrevet 10. juni 2009 Jeg synes det er veldig frekt å spørre om det uten at dere tilbyr dere å betale for det. Det er vanskelig å si nei til noe sånt. Mit forslag vil være at dere lager en tinglyst avtale der dere skriver at dere skal betale foreksempel 500,- eller 1000,- kr i året for å ha rett til å krysse naboens eiendom i nødstilfelle og at nabon har rett til å si opp avtalen når som helst uten spessiel grunn. Dere bør også få med at dere ikke opparbeider dere noen rettigheter i forhold til kryssingen av tomten. Alternativet erå oppgradere deres egen adkomstvei. Det blir sikkert mye dyrere.
It's all about me Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 10. juni 2009 Hvis naboskap er blitt så ille at man må betale 1000,- i året for å krysse over hjørnet av en innkjøring når veien er islagt og ufremkommelig synes jeg er latterlig. Da skal jeg søren meg begynne å ta leie av naboene for kattene dems som driterpisser og på trappa mi. Nei nå blir det hele latterlig.
It's all about me Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #15 Skrevet 10. juni 2009 Eller kanskje jeg skal sende regningn til to naboer som rygger sin bil litt på våres oppkjørsel når de skal ut. Nei nå får jeg meg en god latter her.
___ Skrevet 10. juni 2009 #16 Skrevet 10. juni 2009 Hvis naboen lager port for at det skal være enkelt å gå over min eiendom synes jeg det blir en så "permanent" bruk, og et så tydlig signal om at det er OK å gå den veien at jeg synes det skal kompanseres. Jeg hadde i hvertfal blit rimlig irritert. Hvor mye det ville vært natulig å betale måtte jo naboen avgjøre, men jeg hadde i hvertfal ikke godkjent noen port på den måten uten en form for kompansasjon. Alternativet dit er jo å fikse din egen innkjørsel. Sett et firma til å måke og strø når det er nødvendig så ordner det seg nok.
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 10. juni 2009 #17 Skrevet 10. juni 2009 Det med å få noen til å måke og snø er ikke en dum ide faktisk. Det er som regel noen loka bønder som gjerne gjør dette mot en liten kompensasjon. I alle fall på denne kanten av landet :-) Da slipper dere også å slite med å komme frem med bilen.... Men synes faktis det forslaget som hun ene skrev hørtes ganske greit ut jeg da. La vær å avslutte gjerde og ta det når barnevogntiden er over. Må jo selvfølgelig høre med de om det er greit først da :-)
It's all about me Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #18 Skrevet 10. juni 2009 Det er ikke min vei, den er felles. Men de andre har andre har andre kriseløsninger, det er bare vi som er trykt opp i et hjørne. Jeg tar den om porten, og som jeg skriver flere ganger lengre opp så føltes ikke den helt bra heller. Men skal ikke jeg bevege meg noen meter over en annens tomt når ekstremvær har stengt en inne den andre veien synes jeg verden har blitt for ille.
Gjest Skrevet 10. juni 2009 #20 Skrevet 10. juni 2009 Hadde ikke spurt om å få lage port, nei, men muligens et hull i gjerdet til dere er ferdig med vogn? Hadde ikke vært så veldig vennlig innstil til en sånn henvendelse selv ;-)
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 10. juni 2009 #21 Skrevet 10. juni 2009 Ikke vet jeg, men her hvor jeg bor ville det bare vært en nabo jeg ikke hadde spurt om å få gå på tomta til:-)) For han har et eierskap som ikke ligner det vanlige folk har. Så som sagt, med mine naboer ville det ikke vært noe problem, hverken om de gikk på vår tomt eller vi gikk på deres. Spør om dere kan lage port, sier de nei, er jo saken grei, sier de ja blir det port. Selger dere eller de, så er det vel bare å lage gjerde i steden for port? Her snur vi i hverandres oppkjørsel og går på plenen til hverandre, vi tråkker ikke i blomster eller gnir oss oppetter stuevinduer:-DD
___ Skrevet 10. juni 2009 #22 Skrevet 10. juni 2009 Det er vanskelig å vurdere akkurat hvordan situasjonen er hos dere og hvor mye dere vil bruke porten, men min erfaring med naboer, og jeg har mange er at det lønner seg å ha klare avtaler. Det som til å begynne med var en ekte "nødløsning" som ble brukt en gang i året blir fort en lettvint løsning som brukes ofte hvis det gjøres slik at det ser permanent ut, som med en port. Uansett er dette noe naboen deres må avgjøre om er OK for dem. Jeg hadde ikke likt det og hadde nok sakt "nei" om jeg ble spurt. Om porten bare ble satt opp hadde jeg vel plasert en vedstabbel eller noe annet der som hindret gjennomgang + at jeg hadde blitt sur. Kansje deres nabo synes dette er helt geit, men ikke forvent det.
It's all about me Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #23 Skrevet 10. juni 2009 Dette er en koselig nabo med utflytta barn og hva som virker som vanlig sunn fornuft. Hadde det vært naboen ved siden av henne igjen hadde jeg ikke våget å se på tomta engang, he he.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 10. juni 2009 #24 Skrevet 10. juni 2009 He he he, nei noen er mer glad i tomta si enn andre. Han bortenfor her, kjefta huden full på en annen nabo som krysset så vidt inn på tomta....og alt han tråkket i var burot:-DD
NormaJean Skrevet 10. juni 2009 #25 Skrevet 10. juni 2009 jøss, jeg syns ikke det er et så uhørt spørsmål. Jeg er vant med at der jeg vokste opp så gikk man igjennom bla vår tomt fordi det var ganske omvei for noen av nabobarna til skolen å gå på veien. Ikke noe problem det. Mine foreldre har faktisk også gjennomgangs rett over naboens tomt så han har ikke lov til å sette opp permanente hindringer, da må det være evt port i gjerdet. Nå har de så godt naboskap da at naboen har etasjert plenen og laget trapp til mine foreldre likesågodt for enkelt gjennomgang:) Ta en prat med naboen, det er sikkert ikke noe problem. Alt går jo på hensynfull fremferd og godt naboskap!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå