Gå til innhold

Bekreftelse perm. penger/NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg gikk ut i fødselspermisjon i forrige uke og har nå 15 dager til terminen. MEN jeg har ikke fått noen bekreftelse fra NAV om at jeg er innvilget fødselspenger.

Kjenner jeg begynner å få litt panikk for at ting ikke er i orden, da jeg har lån og faste trekk som blir utført den første i hver måned. Litt kjipt om jeg ligge på sykehuset og pengene ikke er på konto. Er alene, så jeg har liksom ingen som kan fikse sånt for meg heller.

Har ringt NAV tidligere og søknaden er mottatt, fikk beskjed om at hvis jeg skulle ha fødselspenger så ville jeg få det første gang utbetalt i slutten på juni.

Er det noen som vet om det bruker å komme en form for bekreftelse på at Fødselspenger er innvilget???? Eller kommer pengene automatisk????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter.. lurer på det samme..

Skrevet

Du får ikke noe vedtaksbrev før barnet er født og har fått fødsels-pers i folkeregisteret.

Sykehuset sender fødselsmelding til folkeregisteret dagen etter fødsel og barnet får personnr. Dette bruker i ta ca 3 uker fom fødsel.

Først DA kan Nav skrive ut vedtaksbrev med maksdato for perm, beregning av dagsats etc.

Hvis søknad er registert og arbeidsgiver har sendt inntektopplysning så skal utbetaling komme slik du fikk opplyst.

Dersom du i slutten av august ikke har fått vedtak bør du etterlyse dette. Vet at noen Forvaltningsavdelinger er seine med dette.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg har fått bekreftet at de har mottatt de opplysninger de trenger både fra meg og arbeidsgiver. Så da får jeg bare håpe at pengene kommer.

Kunne ha ringt NAV igjen, men er ikke så enkelt. Har prøvd og får hele tiden beskjed om at jeg må ringe et annet kontor. Og når jeg ringer dette kontoret, så får jeg beskjed om at de ikke kan svare meg og at jeg igjen må ringe et annet sted. Blir utslitt av mindre jo......

Skrevet

Så.. Jeg som går ut i perm 21 juni... og har termin i midten av juli.. så går det enda tre uker før NAV fatter noe vedtak. Jeg kan altså risikere å ikke få noe utbetalt før slutten av august?????

Hva skal man liksom leve av mens man venter?

Skrevet

utbetaling og vedtak er to helt forskjellige ting.

utbetalingen kommer i slutten av juni. Du får bare ikke noe vedtakbrev før antagelig august.

Det er slik at du skal ha utbetalt fom dagen perm starter. Utbetalinger av foreldrepenger kommer på konto før den 30. hver mnd. Din permiisjon begynner slik at din første utbetaling kommer i slutten av juni.

Vedtaksbrevet får du når barnet har fått pers nr.

Nav kan jo ikke vite hvilken dato som blir maksdato uten å vite fødselsdato til barnet.

Så du kan ta det helt med ro

Skrevet

Å, det var enda godt.. Nå ble jeg stressa her...

Men hadde jo ikke blitt så veldig overrasket.. Kunne godt ha vært tilfelle.. Ingenting overrasker meg lengre når det gjelder NAV.

Fikk jo beskjed en gang om å gå på sosialen å få pennger til mat fordi de hadde rota vekk papirene mine i forb. med søknad om dagpenger. De inrømmet jo feilen, men kunne ikke gjøre noen untak vedr. behandlingstid av den grunn...

Skrevet

ja men best å dobbelsjekke at nav har fått det de skal fra arbeidsgiver også. ikke godt å si med saksbehandling i disse kaos-tider.

Helt uhørt å bli bedt om å gå på sosialen(selv om nav og sosialen er det samme)

Håper det går bedre med foreldrepenger enn med sykepengene dine.

Skrevet

ja men best å dobbelsjekke at nav har fått det de skal fra arbeidsgiver også. ikke godt å si med saksbehandling i disse kaos-tider.

Helt uhørt å bli bedt om å gå på sosialen(selv om nav og sosialen er det samme)

Håper det går bedre med foreldrepenger enn med sykepengene dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...