Julispire! Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Hei, Sniker innom her fra BIM, siden dere som er her har vært gjennom minst ett svangerskap. Fikk i dag høre at jeg har svangerskapsdiabetes, og er i uke 36. Veldig sent å finne ut det nå, takker en udugelig lege for det.. Jeg får nå angst for at babyen min er en kjempebaby.. Noen her som har noen tidligere lignende erfaring? Og er det noen som vet om fødselen min vil bli komme til å bli igangsatt?.. Tusen takk for alt av svar!!
kulepenn Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Jeg fikk vite det i starten av den 9ènde måned, juhu, omtrent som deg. Begynte med engang å spise vettug. Jeg fødte ikke noe særlig stor baby, 9 dager overtid og 3900 gutt. Men trøst deg med at du skal ha ultralyd, det fikk i allefall jeg, og det gir deg en pekepinn på størrelsen. Da får du vite vekten på babyen. Klart endring av kosthold vil også være med å regulere størrelsen på babyen. Ser ikke noe grunn til å bli igangsatt. Jeg gikk ikke på insulin, bare endring av kostholdet og følge med på blodsukkeret med et sånt apparat. Fungerte veldig greit.
mayaya Skrevet 10. juni 2009 #3 Skrevet 10. juni 2009 Ring i morgen og si at du vil ha ul med vekstestimering så snart som mulig. Det tjener ingen at du går rundt og er bekymret de siste 4 ukene! Lykke til
Julispire! Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. juni 2009 Tusen takk for svar begge to! Tror jeg skal ringe jordmoren min i morgen å snakke med henne ang. UL med vekstestimering, og kanskje ett sånn apparat som jeg kan sjekke blodsukkeret med. Legen er det lite vits i, han virker helt blank dessverre..
AO3 Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 Jeg har ikke erfaring med dette selv, men du burde kanskje snakke med en lege om dette også? Hør hva jordmor sier - å behandle svangerskapsdiabetes er vel ikke en jordmoroppgave? Hva med å få time hos en annen lege, evt gynekolog?
Julispire! Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 10. juni 2009 Tror det er mer hjelp i min jordmor enn min lege uansett.. Det var hun som ordnet slik at jeg fikk tatt den glukosetesten, selv om legen visstnok skulle ha sett at jeg skulle ha tatt en sånn test tidligere. Legen har hatt svaret på prøven i en mnd nå, og jeg fikk høre svaret først i dag, da jeg hadde time hos han! Jeg fikk bare beskjed om da jeg tok testen at legen ville få resultatet, og antok selvfølgelg at han ville gi beskjed om det var noe galt (noe min jordmor også antok).
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Ja sørg for å få vekstestimering. Dersom baby'n er veldig stor slipper du i det minste å gå over tiden.... Jeg fikk det påvist i uke 23 og spiste sundt fra før, men enda sunnere da. Pga andre ting ble hun tatt med ks når jeg var 35+1 og hun veide da 3140 gram.... Så hadde jeg gått tiden ut ville hun nok vært ca 5 kilo :-p Masse lykke til!
Fluffymum Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 Fikk diagnosen i uke 30 ca, startet med insulin, var til ultralyd en gang i uken fra uke 33 og fikk KS i uke 37 da h*n lå i sete og var stor.
neekap Skrevet 10. juni 2009 #9 Skrevet 10. juni 2009 jeg fikk beskjed om sv.diabetes ca 5 uker før termin. Begynte da med en gang med sunnere kosthold og måling av blodsukkeret. Begynte med ukentlig oppfølging hos jordmor og lege, samt ul hver uke. Alle trodde jeg kom til å få en stor baby, men ut kom ei snelle på 3300.. Så ikke bekymre deg :-) Det eneste som sv.diabetes medførte for meg var at jeg ble mye sunnere :-) Jeg gikk 6 dager over termin og skulle egentlig bli igangsatt et par timer etter hun fant ut at hun ville komme ut på egenhånd :-)
Julispire! Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 10. juni 2009 Tusen takk for svar alle sammen! Godt å høre at ikke alle har fått kjempebabyer og komplikasjoner.. Håper det ikke er så ille, og at alt er bra med mini, men det er jammen kjedelig å føle seg som en dårlig mor før man er blitt mor.. :-( Tenker på at jeg kunne ha levd sunnere ol..
Fluffymum Skrevet 10. juni 2009 #11 Skrevet 10. juni 2009 glemte å si at babyen min ikke var noen kjempebaby, veide 3800 g i uke 37, men legene mente han veide over 4000 og siden han lå feil ble det tatt KS i uke 37!
Tipp topp Skrevet 10. juni 2009 #12 Skrevet 10. juni 2009 Har ikke hatt svangerskapsdiabetes, men vil bare si at det ikke nødvendigvis er verre å føde et stort barn. Nr 1 var på 2,8 kg og nr 2 på 5,2 kg, men vil si fødselene var tilnærmet like.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå