Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Vil gjerne ha noen erfaringer og synspunkter på det å begynne på skolen når barnet er bare 5 år.Har 2 sønner som begge er født i desember,midten av mnd.Førstemann begynte jo når han var 5 år,dette har bare vært problemer hele veien må jeg innrømme,han var ikke skolemoden på det sosiale,emosjonelle i hele tatt.Men derimot veldig flink på det faglige.Så nå dukker dette opp igjen da minstemann som også er 5 år skal begynne på skole nå til høsten,Har vært på møtet med både skole og ppt og diskutert dette,vi orker ikke å gå gjennom dette problemet en gang til.Og ønsker at vår sønn får utsatt skolestart pga dette.Han går ikke på do i barnehagen,venter heller til han kommer hjem,så leker han bare med de som skal begynne på skolen neste år,Jeg mener at dette er en viktig ting å ta hensyn til. Kan andre dele sine erfaringer med meg her? Så hadde det hjulpet?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Blir kanskje litt urettferdig at jeg svarer her, jeg begynte selv på skolen da jeg var 6 (skolestart da var jo 7), og jeg var forbannet da jeg (i motsetning til nabojenta, som var nesten 2 år eldre) ikke fikk begynne da jeg var 5 (for jeg var jo (fysisk i hvert fall....) "like stor som" NN). Og begge guttene her tilhører "yngste kvartal" i skoleåret og startet som femåringer. Det var aldri noe tema, de var så desidert skolemodne da de startet, begge kunne f eks lese (yngste leste da han var knapt 4, han hadde jo hatt broren som lærer....) Men siden jeg også er utdannet lærer (lektor, så jeg har aldri selv hatt første klasse, bare noen vikartimer på nivået, men observerer jo elevene generelt da...), våger jeg meg på et svar likevel: Ja, man kan alltid søke utsatt skolestart. Og stikkordet for vurderingen av denne er nettopp skolemodenhet. Som regel blir man (her i kommunen i alle fall) testet ganske grundig både dersom man søker "fremskjøvet skolestart" og "utsatt skolestart". Og testingen gjelder ikke bare "faglig nivå", men også "sosialt nivå". Begge deler avgjør nemlig om man er "skolemoden". Men det faglige har nok MEST å bety. Det at man har sosial omgang (tilnærmet 100 %) med "kullet under" kan også ha betydning (få en attest på dette fra barnehagen og legg denne ved søknaden om dere søker utsatt skolestart!). At man ikke er selvhjulpen på toalettet er derimot ikke noe å legge vekt på. På skolene hvor jeg har arbeidet har det alltid vært 1-2-3 i første årskull som ikke er det. Uten at jeg har hørt ordene "Ikke skolemoden" om dem av den grunn. I ett tilfelle hadde vi faktisk en elev som ikke var selvhjulpen på toalettet før rundt juletider. Men han var vel (etter hva jeg hørte) klassens mest modne elev sånn på det jevne. Og han pleide, tross sin unge alder på kullet, helst omgang med elever ett og to kull over seg. Husk også: Barn som egentlig ER modne, men forsiktige, har en tendens til "modnes" svært fort i en skolesituasjon. Men barn som ikke er modne, sliter. Derfor er det så viktig å teste.... Håper du kan ha noe hjelp av tankene mine. Og lykke til, samme hva dere velger å gjøre!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 mi er 7 år nå og går i 2. kl. Er desemberbarn hun også. Nå vet jeg ikke om det er alderen eller om det er jenta selv. Men hun er veldig ukonsentrert. Har ikke lært å lese før nå i 2.kl, men det tok noen uker før hun fikk det til også. Har også ei som er født tidlig på året, og hun har greid seg veldig fint på skolen, menst ho minste ho har slitt med leksene synes jeg. Men begynner å komme seg nå. Så hun kunne godt ha begynt et år senere på skolen ja...
Daddy-Oh Skrevet 11. juni 2009 #5 Skrevet 11. juni 2009 Jeg er helt enig. Jeg syntes det er altfor tidlig for de å begynne på skolen da. Jeg har selv en gutt som er født i november 01 og han går nå i 2.klasse. Det var uten tvil altfor tidlig for han(han er nå 7.5 år), det merket jeg fort. Han fikk en litt dårlig start på skolen og hang ikke heilt med på det sosiale spesielt. Barnehagen han gikk i mente at han va "sååååå klar" at det ikke ville by på noen problemer, men det gjorde det altså. Han byttet skole og begynte på en ny skole som han nå går på, men det var pga flytting at han ikke gikk på skolen, så det var ikke fordi han falt ut med de andre liksom. Og i dag går det greit, men jeg ser at han med fordel kunne ventet ett år. Men det er jo et dilemma hva man velger, men stol på deg selv, det gjorde ikke jeg dessverre.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 Du kan søke ham inn i steinerbarnehage;) De har tilnærmet beholdt den gamle ordningen med at man begynner som 7-åring.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #7 Skrevet 11. juni 2009 ja, det er tidlig, men det skam veeeeeldig masse til for at han får utsatt skolegang. jobber i bhg, og der har vi en utenlandsk gutt. han ble født altfor tidlig, og har fått store følger av dette. han har blitt behandlet som en baby helt til han beg i bhg som 4 åring. da kunne han ikke løpe, hoppe, snakke, han så ikke på oss, spiste ikke fast føde, lekte baremed de aller minste, kommuniserte hverken med voksne eller barn. da han ble 6, ville bhg foreslå å sende inne en soknad om å utsette skolegangen, foreldrene godtok, men vi fikk avslag.... han har selvfølgelig utviklet seg, spiser mer enn bare grøt og suppe, kan spise brød osv. snakker fremdeles veldig lite, bare ord ikke set, leker med de barna som er 2-4 år, ser fremdeles ikke på oss når vi prater til han, men han har utv seg motorisk. fikk bare beskjed fra skolen om at de skulle sette ekstra resurser på han, fikk ikke utsette...
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #8 Skrevet 11. juni 2009 Det er enda noen år til dette blir problemstillingen her i hus, jenta mi er bare 6 måneder. Men jeg er spent på hvordan hun kommer til å takle å begynne på skolen i en alder av 5 år. Jeg skulle ønske de kunne begynne å tenke nytt ift. skolestart og alder - kanskje ikke bruke kalenderår, men skoleår? Dvs at alle faktisk er fylt 6 før de begynner (eksempel: en som er født januar 2008 begynner skolen i 2014, mens en som er født i desember 2008 begynner 2015) Har hørt fra en venninne som er lærer for disse små, at det er stor forskjell på november/desemberbarna og januar/februarbarna. Dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå