Gå til innhold

ta "ulønnet" feriedager i permisjon, forlenger permisjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et innlegg for en stund siden hvor noen snakket om å ta "ulønnet" ferie i permisjonen på helligdager og andre fridager og helger for å få forlenget permisjonen? har aldri hørt om dette før?

jeg har oppspart 21 dager med lønnet ferie som jeg tar på slutten av min permisjon... men har jo rett på 5 uker ferie. (har fastlønn)

noen snakket da om å ta de "ulønna" feriedagene på noen spesielle dager i året og fikk da folenget permisjonen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kun lovbestemt ferie som kan brukes til å utsette permisjon. Lovbestemt ferie er 4 uker og 1 dag altså 21 dager som du har.

Den 5. ferieuka er avtalefestet og kan ikke gi utsettelse av perm.

Skrevet

hvis jeg sier opp jobben mens jeg er i permisjon, noen jeg skal, da vil jeg vel kunne ta ut alle 5 ferieukene mine etter endt permisjon?? Spiller det noen rolle når jeg ar de egentlig?

Skrevet

Jeg har akkurat sjekka dette på jobb, og jeg fikk ikke lov til å ta ut enkeltdager med ferie inni permisjonen. Jeg måtte ta ut hele ferieuker. F.eks i påska så måtte jeg ta ut en uke ferie, selv om det bare er 2,5 arbeidsdag. På denne måten er det jo ikke noe vits i å stoppe permisjonen for å ta ferie, da kan man jo like godt ta ferien etter permisjonen. Ulønna feriedager vet jeg ikke, det gjelder jo bare 4 dager for deg, men jeg ser ikke poenget med å stoppe permisjonen her heller.

Skrevet

Dette tror jeg ikke de kan nekte deg... 3 uker av ferien skal være sammenhengende, men resten kan du ta ut som du vil, og i alle fall så lenge det ikke fører til vesentlig ulempe for arbeidsgiver og da er det opp til arbeidsgiver å bevise at det blir en vesentlig ulempe...

Skrevet

Jeg syns det var litt rart selv... Begrunnelsen var at siden vi på en måte er i sykehussektoren (jobber ikke på sykehus, men i en forskningsinstitusjon tilknyttet sykehussektoren), så var det egentlig ikke lov å ta ut enkeltdager i det hele tatt, men de var snille og lot de som var i vanlig jobbe gjøre det likevel, og derfor måtte de være litt strenge med de som var i permisjon... Skjønner jo at f.eks. sykepleiere som uansett jobber på helligdager, må ta ut hele ferieuker, men for oss som har vanlig 8-16-arbeidstid med fri på helligdager, så syns jeg ikke det høres riktig ut. Snakka med fagforeningsrepresentanten som ikke trodde jeg hadde noen "sak".

Skrevet

Vet du hva? ta en tlf til arbeidstilsynet, evt skriv en mail. De kan opplyse deg om hvilke rettigheter du har. Høres jo idiotisk ut at man skal være snille og strenge... det blir jo helt urettferdig! Enten må alle følge reglene eller ingen. Og dersom det i praksis fungerer slik at noen kan ta ut enkeltdager, så vil det være naturlig at alle skulle ha den rettigheten. Ikke basert på om ledelsen vil være snill eller streng...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...