Gå til innhold

Vannkopper på ferie....hmfr :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi, 2 år, har fått vannkopper (tror jeg da....)

Hadde feber på mandag, feberfri på tirsdag, ,men oppdaget på ettermiddagen/kvelden ganske mange røde nupper/prikker.

Det er ikke blitt verre i dag, fortsatt kun røde nupper/prikker.

Hvor lang tid tar det før det blir blemmer osv?

Nå har det seg sånn at vi skal til utlandet på ferie på fredag.

Er det forsvarlig å dra?

Har hørt litt rundt, bl.a. med en lege, ingen virker spesielt negative.

Hun vil være smittefarlig noen dager til, men det er jo ikke akkurat svineinfluensa hun har heller.

Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reiser dere med fly?

Skrevet

Ja..... har hørt det kan bli problematisk pga smittefare.

Men legen sier at etter 2-3 dager etter utbrudd er værste smittefare over. Så i prinsippet bør ikke det være et problem.

Men....noen foreldre smitter jo barna sine med vilje jo (av vannkopper)!

Så hvor ille kan det være?

Skrevet

Det er ille fordi vannkopper er veldig smittsomt, og fly er det beste stedet for virus / bakterier. Luften resirkuleres hele tiden.

Vannkopper er ikke ufarlig for alle, og du kan risikere å bli nektet å reise. Det skal derimot være greit å få pengene tilbake om du ikke kan reise pga dette.

Skrevet

Det finnes mange (gravide, nyfødte) som ikke skal være utsatt for vannkopper, det kan være veldig farlig for noen dessverre. Om jenta di har vannkopper så hadde jeg avbestilt/utsatt turen tror jeg. Kan du ikke ringe flyselskapet og høre?

Skrevet

Helt utrolig!!!

Jeg skjønner jo hvorfor vi ikke kan få reise..... men det er jo leit :(

Mamma skal være med også, hun har gledet seg i over 6 mnd til turen. Så skjer dette noen dager før vi skal dra.

Skrevet

Skjønner, utrolig kjedelig!

Sjekk med legen din om hun faktisk har vannkopper eller ikke. Kanskje det er noe annet?

Skrevet

Ja vi skal til legen i morgen.

Snakket med flyselskapet nå, så lenge vi hadde legeerklæring på at hun ikke var smittefarlig lenger, så gikk det greit å fly.

Får håpe på det da.... :)

Skrevet

Ungene er smittefarlige helt til blemmene er tørket ut. Og det tar vanligvis ca 5-7 dager etter de fikk det synes jeg å huske.

Vår unge fikk vannkopper før vi skulle dra til syden, 1 1/2 uke før. Helldigvis tørket blemmene noen dager før vi skulle dra. Men vi fikk legeerklæring på det i tillegg, for det kan hende man blir stoppet på flyplassen og nektet å reise.

Er jo kjempesurt for dere om dere ikke kan dra. Men det er jo farlig for mange. f.eks gravide/babyen i magen, syke med dårlig immunforsvar osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...