Gå til innhold

Noen med erfaring med abcencer (epilepsi) her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera vår på snart 11 mnd er under utredning for tiden. Mest fordi hun ikke er interessert i å gripe ting med hendene, er litt uinteressert på en måte. De har også stussa på litt dårlig øyekontakt, men den har vi fått trent opp ganske bra nå. Er ikke veldig etter på det grovmotoriske, kryper ikke enda, men ruller masse begge veier og sitter bra. Sterk i kroppen ellers, elsker å stå og danse :)

Har blitt filma av psykolog med spesialisering innen kommunikasjon/samspill/konsentrasjon og hun mente hun viste tegn på abcencer, altså epilepsi. Hun faller "ut" på en måte av og til, vanskelig å få kontakt med og ser liksom forbi oss. Dette igjen kunne gjøre så hun glemmer det hun holder på med, og at hun derfor ikke får lært seg å leke med lekene. Vi syns vi ser litt bedring nå da faktisk, at hun ikke faller in i sin egen verden så ofte. Hun sover også mye bedre nå enn hun gjorde før.

Vi venter på time til eeg nå, så det blir spennende å se. Hvis noen har erfaringer å dele med meg hadde jeg blitt kjempetakknemlig :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for den linken, veldig interessant for meg å lese. Var flere ting hun skrev som stemte på tulla vår. :)

Skrevet

dytter litt da det kanskje kommer noen fler inn hit til kvelden :)

Skrevet

Jeg hadde en i klassen med det når jeg gikk på barneskolen. Vi merket det fordi vi kunne snakke med henen og så plutselig datt hun helt ut av samtalen. husker foreldrene var og fortalte om det til klassen. Denne jenta har klart seg helt fint og lever et helt vanlig liv (og hun hadde slike anfall veldig hyppig).

Skrevet

Gutten min er også til utredning for epilepsi nå, tok EEGtest denne uka her. :) Han er tidlig ut motorisk sett, men har søvnvansker og har mye nattskrekkanfall, særlig når han har feber. Er veldig spente på resultatet..

Skrevet

Hvor gammel er gutten din da? Og må man vente på svar på EEG også? Trodde man fikk svaret der og da jeg...fikk dere vite sånn ca hvor lang tid det tok å få resultatet? Fikk svar på MR idag vi, og der var det heldigvis ingenting å finne :)

Når du sier nattskrekkanfall, hvordan vil du beskrive det? Dattera vår har også hele veien sovet ganske dårlig, veldig lett å legge, men våkner mange ganger iløpet av kvelden/natta, og gjerne litt sånn skrekkslagen. Hører det på skrikinga at hun har bråvåkna på en måte. Sånn er hun om dagene også, bråvåkner veldig ofte.

Dattera vår har faktisk hatt feber bare en gang i løpet av livet sitt, men fikk da til gjengjeld feberkramper to ganger. Legen nevnte at det kunne være en pekepinn på at det også var epilepsi med i bilde.

Har han hatt noe anfall av noe slag, eller har dere reagert på at han faller inn i sin egen verden på en måte?

Skrevet

Han er straks 17 mnd. De sa de skulle sende svar på EEGen til spesialisten samme ettermiddag, med post, så regner med jeg kan ringe og få svar imorgen eller fredag. Så bra at MRen var fin da! :)

Når han har nattskrekkanfallene våkner han og står i senga og skriker. Han roer seg ikke da jeg tar ham opp, men blir enda mer hysterisk. Han sparker og slår, og er nesten umulig å holde. Øynene er ofte åpne, men det er umulig å få kontakt med ham, han er som i en transe. Hvis jeg prøver å prate med ham virker det som han ikke kjenner meg igjen. Eneste som hjelper er å ta ham med inn på badet der det er sterkt lys eller ut i frisk luft. Da roer han seg, "våkner", prater og er som vanlig. Det er kjempeskummelt og veldig fortvilendes. Heldigvis skjer det så og si bare når han har feber, men han har også hatt det når han har vært frisk. Han har hatt store søvnvansker, har vært vanskelig å legge og har hatt mye oppvåkninger både på nattestid og dagtid. Han har astma, melkeallergi og atopisk eksem, så det har nok bidratt mye til den dårlige søvnen.

Jeg har egentlig ikke opplevd at han har falt inn i sin egen verden, men det er jo vanskelig å skille hva som er normalt og ikke når de er så små, føler jeg. Det at hun har feberkramper kan nok være en indikasjon ja, men jeg har ikke så mye peiling på det egentlig. Ante ikke at de anfallene han har kunne være epilepsi før spesialisten sa det til meg.

Skrevet

Det er jo så utrolig mange grader og typer av epilepsi så det er vel vanskelig å sammenligne sånn. Og særlig når de er så små som du sier. Jeg trodde alle som hadde epilepsi fikk krampeanfall, så det sier jo litt om hvor mye jeg visste før barnepsykologen nevnte det for oss.

Hørtes ikke morsomt ut med de nattskrekkanfallene da. Tulla her får en mild versjon innimellom når hun våkner etter (eller midt i) en dupp på dagen. Våkner med et skrik og ser helt skrekkslagen ut, puster fort og kjenner meg liksom ikke igjen. Tar henne opp og må vente litt før hun tar seg inn på en måte.

Håper dere får svar på EEG imorra da, og at dere får avklart ting. Grusomt å gå og ikke vite hvertfall. Hvis det er epilepsi finnes det jo medisiner som forhåpentligvis vil hjelpe :)

Skrevet

Ja, samme her. Ante ikke at det var så mange forskjellige typer!

Nei, det er ikke noe morsomt altså, har blitt temmelig redd de gangene han har hatt dem. :( Hørtes ikke noe ålreit ut med snuppa di heller. Er så slitsomt for både de små og oss foreldre når de ikke får sovet skikkelig. :(

Håper du også får svar snart, og at dere kan få medisiner hvis det skulle være noe. :) Er en utrolig lettelse når man finner ut av ting! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...