Gå til innhold

Gjør vi det rette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev her i sted at vi har fått reservert tomt hvor det skal bygges et ferdighus. Byggmester tar 1.990 for å bygge huset på 170 m2, men han innreder da kun 1. etasje. Resten må vi gjøre selv. Tomt og alle avgifter er inkludert, det eneste som kommer i tillegg blir dokumentavgift (på tomteprisen) og tinglysningsgebyr osv på tilsammen kr. 15 000. Vi har solgt hus og sitter med egenkapital på 360 000.

Vi har tenkt å ta opp 1.840 i lån. Det vil si at vi har 200 000 til å gjøre 2. etasje ferdig samt kjøpe inn ting man må når huset er nytt. Ikke sikkert vi klarer å få hele 2. etasje ferdig, men vi har regnet på det og der ser ikke så galt ut. Har også litt hjelp til enkelte ting, som f.eks. elektriske, så der får vi kun utgifter til materialer.

Men kjenner jeg får litt hetta av tanken på så mye gjeld. Vi har ca 280 000 i studielån i tillegg, men ingen øvrige lån. Dersom jeg jobber 100 % har vi årsinntekt på 790 000 brutto + noe ekstra pga vaktordninger i mannen min sin jobb. Nå jobber jeg imidlertid 50 %.

Jeg er usikker på hva verdien på boligen blir satt til, men den kan vel ikke bli satt til under 2.3 mill? Da er nemlig dekningsgraden 80 %. Jeg tror det ville kostet mellom 2.3-2.5 mill dersom byggmester hadde innredet hele huset.

Er vi dumme som har tenkt til å gjøre dette? 2. etasje blir innredet på rimeligste måte og jeg kan leve med at det ikke skjer med det aller første også. Dersom pengene ikke strekker helt til. Vi har sett på mange brukte boliger og det er så mye dårlig som ligger ute her nå. Så da må man jo fortsatt ta opp ekstra lån for å fikse på disse...

Det jeg er mest redd for er at vi får en høy rente nå fordi de mener at dekningsgraden ikke er god nok. For da blir det hardt når renta går videre opp. Det tror jeg ikke jeg tør.

Glad men usikker HI

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjør på:-) Det er en investering i fremtiden! Vi kjøpte just en ganske ny enebolig til 2,5 mill og lånte denne summen + omkostninger. Har billån utenom på 100 000. Så alt i alt ca 2,7 mill

Syntes selv det er syyykt masse, men vi hoppet i det og det går kjempefint økonomisk. Vi tjener ca 770 000 i året og har snart 2 barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...