frk bulle Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Jeg skal til sjekk hos tannlegen den 18, to dager før testdagen min. Er det farlig med røntgen av tennene??? Noen som vet??
b77h Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 lurt å drøye det til du vet om du er gravid. eller gi beskjed så dekker de deg til. men jeg ville ikke stolt helt på det
frk bulle Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2009 Ok,da tror jeg at jeg utsetter timen..takkb77h!
stinemin med tvillinger Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 oi, jeg gjorde det i forrige uke 4 uker på vei. er det farlig så tidlig ????
Pia76.. Skrevet 11. juni 2009 #5 Skrevet 11. juni 2009 Jeg leste litt her på nettet. Her er 2 av svarene jeg fant ang rønken å graviditet. Røntgen. Som hovedregel frarådes all bruk av røntgenstråler (røntgen, CT), særlig i første tredjedel av svangerskapet. MR anbefales heller ikke, selv om man ikke har holdepunkter for skadelige effekter på fosteret (men man har heller ikke nok erfaring). Det kan forekomme situasjoner der røngenundersøkelse likevel er nødvendig. Husk å informere om at du er gravid. Nr2 : Svar: Husk at det er du som bestemmer alt som skal skje med deg. Det bør være unødvendig å ta røntgenbilde av deg nå som du er gravid, spesielt om du føler deg ukomfortabel med å gjøre det. Om det er påkrevet med en røntgen undersøkelse vil tannlegen bruke et blyforkle som beskytter livmoren og barnet. Fortell at du er gravid, og diskuter med han/henne før en evt. avgjørelse tas.... Jeg ville nok ikke tatt no rønken mens jeg går gravid....Så lenge det ikke er akutt...att det er noe man MÅ. Men andre må jo gjøre det de syns er best:)
Alid@ Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 Hei! Vil bare si meg enig med dem andre her at det sikkert er best å vente med rtg dette mest fordi du kommer til å bekymre deg og dersom det gikk galt ville du kanskje hele tiden tenke at det kunne være det som var årsaken!! Jeg har jobbet tidligere hos tannlege i 10 år og dem mente at det ikke er skadelig, at strålingen som kommer fra rtg apparatene i dag ikke gir stråling så langt ned og at du blir beskyttet med evt sånn bly forkle! De mente at det var minst like mye stråling å reise på langtur med fly. Men samtidig anbefalte vi å la det være dersom det ikke var nødvendig, mest pga pasienten sin bekymring! Er jo ikke så nødvendig å ta det dersom det bare er en us! Hadde også selv ville ventet med det! Lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå