Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Mister lån/stipen og bensinpenger. Det blir til sammen 5000 i måneden som blir borte. I tillegg koster sommeren mye, fordi man skal på stranda osv. og selv om man tar med matpakke, så koster det bensinpenger og jeg klarer ikke være en hel dag på stranden uten og gi barna mine en is. Alle sparepengene mine blir alltid borte på sommeren
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Man må jo ikke dra å¨stranda da, selv om det er kos.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #3 Skrevet 10. juni 2009 Nei, men du er vel ikke så tilbakestående at du ikke forstår at en sommerferie inne i huset eller på lekeplassen er en smule dårlig gjort mot et barn? HI
moota m storebror&lillebror Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 Mine barn er 22 mnd og 4 år, og vi har kun vært på stranda 1 gang med storesøster, det var i syden. Jeg forstår at du gjerne vil gå på stranda, men hva med å begrense seg litt. Hele sparepengene går jo ikke på 3-4 besøk på stranda. Det er mange andre kjekke ting som en kan finne på. Barna har godt av å lære at ikke penger vokser på trær heller.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 Nei, men alle sparepengene går fordi jeg mister så mye inntekt på sommeren. Derfor har jeg ikke råd til noen ting. Det er det som er slitsomt. Jeg aner ikke hvor i verden du bor, men her er det ingen ting og finne på som ikke koster noen penger, bortsett fra å gå på lekeplassen. Det er jo festlig å gjøre i 5 uker.
moota m storebror&lillebror Skrevet 10. juni 2009 #6 Skrevet 10. juni 2009 Jeg bor midt på landet. Det er svært lite og finne på her også, men det gjelder å være litt fantasifull. Vi pleier å være med naboene, andre barn i bhg og leke med dem. Barna elsker når jeg fyller vann i noen kasser og de får leke der. Vi går på tur, spiser ute/griller. Innviterer på besøk og koser oss sammen. Er det dårlig vær er vi noen ganger inne og ser film, spiser god mat, tegner, hopper i sakkoen. Og så kan du jo prioritere hva du vil bruke pengene på. Men som jeg skrev i det andre svaret, barna har godt av å se at vi ikke alltid har råd til det vi vil. Jeg har ei her som furta i 10 min dagen etter pinse fordi vi ikke hadde brus til middagen, jeg prøvde å forklare at vi ikke hadde råd.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Det meste av det du sier koster jo penger. Det koster å grille. Det koster å ha besøk. Jeg har ikke råd til å ha besøk fordi man må jo servere noe. Det hender at vi blir invitert bort, men da koster det med bensin, men da slipper vi som oftest middagen. Det er ikke så ofte vi blir invitert bort, sikkert fordi vi aldri har råd til å invitere noen til oss. Vi ser også på film. Låner på bibloteket, men det går virkelig ut over barna at jeg aldri har penger. Fint om du ikke syns det er slitsomt, men det tar alle kreftene mine. Tenker på det hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 Sånn er det her også nå. Vi har ikke EN krone igjen, og vi får ikke penger før etter helgen. Nå er jeg så heldig at jeg har samboer. Tør ikke tenke på hvordan det ville ha vært om jeg hadde vært alene. Jeg kan altså jobbe litt, men barnehagen og SFO her har stengt i juli. Da aner jeg ikke hva vi skal gjøre, for en av oss må være hjemme med barna, og ingen av oss mottar feriepenger. Drittlei av at barna mine møter opp på skole og barnehage på høsten, så må de sitte å høre om alle de gøye feriene alle de andre barna har vært på. Det er til å grine av. Heldigvis er dette siste studieåret mitt. Og da har jeg lovet at når jeg får meg jobb og lønn, DA skal vi dra på verdens BESTE ferie, for det fortjener de virkelig. Det er en tanke man bare må klynge seg fast til.
moota m storebror&lillebror Skrevet 10. juni 2009 #9 Skrevet 10. juni 2009 Jeg forstår. Det må være skikkelig kjipt og ha så lite penger at man ikke kan ha mat en gang. Jeg kan ikke si at jeg synes det er slitsomt, for jeg er ikke i pengeknipe selv. Men hvis du inviterer familien da, og de vet at du ikke har så masse og rutte med, kan ikke de ta med litt mat?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #10 Skrevet 10. juni 2009 Endelig en som forstår! Ja, vi må bare klynge oss fast til at en bedre dag vil komme. Det er så vannvittig tøft psykisk og ikke ha penger.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #11 Skrevet 10. juni 2009 Jeg kan ikke invitere mennesker og be de ta med mat. Så dypt synker jeg ikke! Familien min vet at jeg ikke har penger, men de ser ikke på det som sin jobb og redde meg. Det forstår jeg igrunn godt.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #12 Skrevet 10. juni 2009 Ja, det er kjipt å ikke ha penger. men du tar jo en utdanning, og det kommer ungene til gode senere! Kanskje du kan sette av den summen du kan bruke på ekstratingene om sommeren, og si at dette er feriepengene, og sånn er det? Kanskje et plaskebasseng er mulig å investere i? Is går an å lage selv, sunt, billig og godt. Frossen yoghurt går ned på høykant her i huset:) Kan dere gå på biblioteket og sjekke bøker om turtema osv? Finnes det muligheter i nærmiljøet? Suppe på thermos og en kneip er helt supert - så kan ungene velge hvilke dager dere skal ha brus på. bruk fantasien og sjekk om dere kan låne et telt et sted - DET er som regel kjempestas for ungene iallfall, hehe. Sjekk om det finnes muligheter i nærmiljøet sånn at dere ikke trenger å bruke så mye bensin. jeg vokste opp uten mye penger, og jeg har og har aldri hatt det kjipt pga det. Vi delte litern med brus på lørdagene om vi hadde råd. Og det ble 2,5 dl på hver - nok i massevis:) Forsøk å løse sommern og du er jo i forkant! 5000 er mye penger i minus. Sjekk om du kan få noe hjelp for å klare deg, for eks fra sosialkontoret eller noe i den duren som kan avhjelpe litt:) God sommer!
moota m storebror&lillebror Skrevet 10. juni 2009 #13 Skrevet 10. juni 2009 Det handler vel ikke om å synke så lavt? Eller gjør det? Det er nok ikke så lett for meg å forstå akkurat det for mine foreldre er slik. Jeg trenger ikke å spørre en gang. Og vi får alltid mat når vi er der. Jeg hadde noen tøffe dager her akkurat da det ble slutt. Jeg hadde laget ny konto og bestillt visakort + kode. Koden kom ikke, og jeg satt igjen med 100,- og tom tank. Det er jo ikke til å sammenligne med 2-3 dager, full fryser, brus i kjøleskapet og alt jeg trenger - dieselen da, men det er følelsen av hjelpeløshet! Da bodde vi hos min far hele helga og levde på han. Det var jo helt fint! Hadde du bodd i nærheten her kunne dere komt hver uke på middag og barna kunne lekt sammen =)
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #14 Skrevet 10. juni 2009 De bor veldig langt borte, og verken jeg eller samboeren min har et sånt forhold til familiene våre at vi kan be dem om penger.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #15 Skrevet 10. juni 2009 Vet du jeg har nesten ingen penger å bruke denne sommeren heller og har to barn, heldigvis er de små og ikke savner for mye ennå. Men selv om jeg skjønner at det er tøfft for deg så lurer jeg på om du ikke tenkte på dette på forhånd? Så du kunne lagt unna 250kr i mnd med tanke på sommern i noen mnd. Jeg har selv spart litt så vi kan reise på besøk. Jeg har ikke bil så det er buss og tog og da virkelig flyr penga :-( Men som sagt jeg har hele tiden visst at i juli og august blir det lite penger inn og jeg tviler på at det er et sjokk for deg heller. Men jeg skjønner at det er kjipt. Jeg skulle også hatt mer penger. Hører de andre i familie og venneflokken skal på sydentur gjør meg ganske sjalu. Spesielt når jeg og barna ikke har råd til mer en et par dagsturer. Men er sånn det er og et annet år er det vår tur. Og du trenger ikke å servere noe når du inviterer folk. Jeg har besøk innimellom og da inviterer jeg på kaffe og te. Hender vi baker muffins eller har en kjekspakke, men har aldri opplevd at de som kommer forventer noe annet en kaffe/te og en hyggelig prat. Ikke legg så stor vekt på serveringa, om du er redd de skal bli skuffet så gi beskjed på forhånd at det ikke er så mye med penger så det blir med kaffekoppen og praten men du håper de kommer alikevel. De kommer vel for å treffe deg ikke for å få kake.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #16 Skrevet 10. juni 2009 Din dust! Jeg sparer jo hele året til sommeren, men det hjelper ikke når det er to måneder med 5000 tusen mindre. Forstår du ingen ting eller?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #17 Skrevet 10. juni 2009 Samma problemet her går også ned 5500 kr i mnd på sommeren(juni og juli) Men jeg reiser til mine foreldre som bor noen timer unna. Å så må jeg låne litt av de for å få betalt alle regninger. Jeg har heller ikke råd til å legge av penger ellers i året, her brukes hver krone. Og nei jeg bruker ikke penger på tull, har ikke kjøpt klær til meg selv på over 1 år. Ikke så mye som en sokk en gang. Ikke kino, ikke cafe..nada.. men men jeg tenker at sånn er det være student. Om en stund kan jeg begynne å jobbe igjen og tjene penger som før. Alenemor og student er ikke noe å hige etter hvertfall. Gikk ned 10 000 i mnd så det var en tøff overgang fra jobb til student.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #18 Skrevet 10. juni 2009 Herregud HI, selvfølgelig er det kjipt, men når folk kommer med GODE råd så avfeier du dem med at "nei, det går ikke" og "så dypt synker jeg ikke". Vetduhva! Du ser bare problemer! Du evner ikke å se løsninger på ting, det er dritkjipt å miste 5000, jeg mister det dobbelte pga akkurat det samme som deg. Har kjempelyst å klage på alt og synes alt er dritt, men jeg gjør det beste utav det! Her blir det sykling til bondegård som ligger 5km unna så ofte som mulig, fjellturer og kanskje (om vi har råd) så tar vi en båttur med rutebåt. Pølser koster lite og lomper enda mindre, så du får fint 10 pølser med brød for 20kr. Prøv heller å se løsningene og ikke alle problemene, for det er ikke problemer, og det er ikke synd i deg når du svarer tilbake slikt, det er bare små hindringer. Du hadde vel ikke forventa å leve et luksusliv i sommer?
moota m storebror&lillebror Skrevet 10. juni 2009 #19 Skrevet 10. juni 2009 Det er nok bare vanskelig å se de positive sidene ved en sommer helt uten penger etter 1 år hvor hi kanskje har prøvd å legge vekk penger med tanke på sommeren. Men jeg skal si deg, at det skal ikke masse uforutsett til i en trang hverdag for at noen sånne kr forsvinner på noe en ikke så. Du må kanskje kjøpe et ekstra par med sko til barnet, eller en dress, du må til tannlegen, barnet måtte ha medisiner 2 ganger. Så jeg skjønner veldig godt at hi er lei, og synes det er trist at ikke h*n kan gjøre noe gøy med sitt eller sine barn som h*n ser mange andre gjør. Og det føles sikkert som "alle" andre. Jeg håper dere får oppleve litt gøyale ting i sommer! Og husk at det en gang forhåpentligvis blir din tur når du er ferdig utdannet og får en jobb.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #20 Skrevet 10. juni 2009 Jeg forstår også veldig godt at H.I er frustert og kanskje ikke helt klarer å se det positive. Vi har alle våre problemer og vi vet ikke hva slags problemer og utfordringer H.I har hatt de siste årene. Jeg syns heller ikke det virker som om hun forventet å ha et luksusliv i sommer. Er det virkelig så ille ute med oss alenemødre at det å kunne ha råd til å reise på stranda titt og ofte på sommeren er blitt en luksusting? Jeg er i ca samme situasjon som H.I, men jeg skrev lenger opp at jeg reiser til mine foreldre i sommer. Da slipper jeg utgifter med mat, så får de pengene jeg har dekke regninger og husleie. Jeg skal også jobbe 3 uker i sommer, så gruer meg til de tre ukene hjemme hvor jeg har nada penger. Men da blir det bare å jobbe, komme hjem, sove osv. Hadde ikke jeg hatt muligheten til å reise ned til mine foreldre i sommer hadde jeg nok sett like svart på det som H.I. Det er flott at så mange greier å se positivt på alt, men når man i flere år har det trangt økonomisk så kan man bli ganske lei, og ha problemer med å se løsninger. Man klarer ikke se lyst på noen ting, og det har jeg full forståelse for H.I
Den heldige eier av ett barn Skrevet 10. juni 2009 #21 Skrevet 10. juni 2009 Du får gjøre som oss;) Vi pakker sekken, har med telt, klær, soveposer og litt mat. Stikker til skogs og blir der en til to uker. Fisker vår egen mat, bader, soler oss og leker. Hun lille blir snart tre, og vi storkoser oss når vi gjør det. Av og til er min søster på 11 med, men hun kan bli litt lei etter noen dager. Ingen telefon, tv, internett og andre ting vi er forvendt med. Det er garantert billigere enn å måtte være hjemme, og føle at du må ha penger for å være med på ting:)
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #22 Skrevet 10. juni 2009 Du får jo penger fra nav, OS, og andre bidrag så ikke klag, alle andre må jobbe om sommeren også for å få penger, du får penger for å sitte på ræven å sutre, tenk på det du!!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #23 Skrevet 10. juni 2009 får jo ikke akkurat de pengene for å sitte på ræva å sutre da..er faktisk veldig flinke vi som er hjemme med barna våre, det er en fulltidsjobb det og. det krever veldig mye av en person. så tror ikke du heeelt vet hva du snakker om jeg.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #24 Skrevet 10. juni 2009 Vet du hva HI, du virker så sur og irritabel at det går virkelig ikke ann. Forventer at folk skal syntes synd på deg også bare svarer du surt og frekt til de som legger igjen svar her. FY for ei sur drittkjærring. ÆSJ 5000 mindre BUHU ikke stranda ikke is, bensin meg hit og bensin meg dit. Bruk beina!!! Ta bussen!!! MÅ IKKE grille på stranda!! UNGENE må ikke ha IS. Bruk HODET. Herregud for ei sur padde du er. ÆSJ
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #25 Skrevet 10. juni 2009 Men hvorfor får du bare 5000 i lån/stipend og bensinpenger sånn ellers da? Kun deltidsutdanning? Da kunne du i så fall jobba når du ikke var på skolen og tjent opp til sommermånedene. Blir 1000 kr du må legge av hver måned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå