Mimmi84 Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 jeg lurer på. jeg skal først ha permisjon, og så skal jeg ha et år til ulønnet. kan far ha permisjon sammtidig som jeg går ulønnet hjemme? eller blir hans penger inndratt om jeg er der? må jeg ut i arbeid igjen?
lucyliu Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Så vidt jeg har forstått det, må du være student eller i jobb for at far skal kunne ta ut sin permisjon. Tror det nok er unntak om du er sykemeldt el.l. Men permisjonen kan tas ut over tre år, så far kan ta permisjonen sin når du går tilbake i arbeid etter to år. Om jeg har forstått det rett:)
"nøtteliten" Skrevet 10. juni 2009 #3 Skrevet 10. juni 2009 Far ka ta ut fedrekvoteukene samtidig med at du har ferie/ulønnet permisjon. Dersom har skal ta ut MER enn fedrekvoteukene, dvs av fellesperm, er det krav til at du er ute i yrkessrettet aktivitet.
Mimmi84 Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 11. juni 2009 hm.. ettersom disse to svarene er totalt motstridene, så lurer jeg på om det er fler som har oppfatninger om hvordan dette er
lucyliu Skrevet 11. juni 2009 #5 Skrevet 11. juni 2009 Det ser ut til at Tullemora har helt rett:) Fra NAV sine sider: "Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %. Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden."
Mimmi84 Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2009 humm... hvordan kan "mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke" samtidig som jeg må jobbe minst 50% ? er det om vi skal ta ut 150 %? om jeg ikke jobber, blir det da 100%?
lillejenta2 Skrevet 12. juni 2009 #7 Skrevet 12. juni 2009 Mor kan ta ulønnet perm mens far tar pappaukene sine. Det fikk jeg bekreftet fra NAV på epost.
Mimmi84 Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. juni 2009 flott!! takk alle sammen, for svarene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå