Gå til innhold

gravid og ia-bedrift.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kjenner jeg at jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre. Jobber i kommunal barnehage, kommunen er ia-bedrift. Kjenner jeg er så sliten, formen min er elendig, jeg spyr, er svimmel- noen ganger så galt at jeg sitter og hyperventilerer. sliter en del med hodepine+++ , har null krefter igjen til min mann og min datter når dagens plikter på jobb er gjort. min nærmeste leder på jobb har heller liten forståelse for mine "problemer".

 

Har vært til legen og han sier han vil gi meg sykemelding hvis jeg trenger det, MEN, så er det slik at i vår ia.-bedrift godtas ikke sykemelding før man har vært borte i åtte dager. Og når jeg liksom må stå til rette for noe som liksom skal gagne meg, sliter jeg... vil liksom ikke være til bry. uff...

 

flere som er en ia-bedrift med sånne regler??

 

er forresten snart 14 uker på vei...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ?

 

Det høres direkte ulovlig ut. Har de vist deg noe regelgrunnlag for at sykmelding ikke "godtas" før du har brukt et visst antall egenmeldingsdager?

 

Jeg er i nøyaktig samme situasjon som deg, bortsett fra at barnehagen jeg jobber i er kommunal. Men IA, gravid og sykmeldt. Det har aldri vært snakk om at jeg ikke kunne bruke sykmelding.

 

Jeg har aldri hørt om en slik ordning som den du beskriver. Har dere ikke en tillitsvalg eller et verneombud som kan se på saken?

Skrevet

Hei Stakkar deg

Jeg også jobber i en ia- bedrift og det der er bare tull.

Gå til legen din og få deg en sykemelding med en gang!!!!

Jeg fikk til og med tilrettelagt arbeid for at jeg skulle kunne vøre på jobb.

Hvis du ikke bare vil vøre hjemme kan du få legen til å gi deg en gradert sykemelding sånn at du kan jobbe litt mindre, men det høres ut som du trenger hvertfall ei uke på å slappe helt av. Må tenke på deg selv og "tassen" vet du.

Lykke til = )

Skrevet

Hei, slenger meg på her. Jeg jobber også som spl i kommunen, ia bedrift, men heller aldri hørt at sykemld ikke er gyldig. Det går mer ut på at det blir litt vanskligere å bare være hjemme da arbeidsplassen skal virkelig prøve å finne annet man kan gjøre, og kontakte den sykemld oftere, men om legen mener det fortsatt er grunnlag for at du skal være hjemme å ikke jobb, så får du til det. Har en kollega som vare sykemld fra 4 mnd og frem til perm, sjefen likte det ikke,men hun er en rotte!!!

 

Skal selv til lege imorgen og satser på en sykemld for er en ødelagt i rygg og null energi etter jobb.

 

 

Skrevet

når det gjelder lover og regler, har jeg ikke annet grunnlag av og vite, annet enn at vi har vært på "kurs" om det, og at det praktiseres på jobb hos oss, men vet andre barnehager i samme kommune som ikke er like strenge på det, så jeg må vel bare mote meg opp å slenge sykemeldinga i bordet, å si at sånn blir det og ferdig med det...

 

vet jo veldig godt selv at jeg må tenke på meg selv og den lille og ikke minst ha litt energi til min lille snuppe, som også skal forberedes på å bli storesøster... men man stille jo opp på jobb, å tror at man kanskje får noe stjerne i taket... men det får man jo definitivt ikke...

 

er hjemme fra jobb i dag, greier bare ikke å fungere... er venn med sofaen og en god bok, og prøver å få til å slappe av...

ringte legen i stad, har fått time i morgen, så får jeg snakket en gang til med han...

 

 

 

Skrevet

Jeg har jobbet som leder i ia-bedrift, og det der er bare tull!

Det er ikke noe krav til at man først skal bruke egenmelding før sykemelding. Reglene er faste, "din" ia-bedrift kan ikke lage seg egne regler på dette. Din sjef kan ikke velge å ikke godta en sykemelding fra lege. Din sjef har derimot plikt til å tilrettelegge arbeidsdagen din slik at du kan være lengst mulig på jobb. Dette skal også dokumenteres.

 

Gå til legen og få en sykemelding. Hvis sjefen din prøver på å protestere, bør du kontakte tillitsvalgt (de skal også være kurset i reglene).

Skrevet

tusen takk for svar alle, vet jo mange andre jeg prater med som synes det høres helt på tryne ut, og lurer på om jeg har misforstått eller noe. men da er vi isåfall mange som har misforstått...

 

men jeg har bestemt meg, jeg må bare ta det med ro litt nå, ellers går jeg i kjelleren=0) så i morgen bærer det til legen en tur=0)

Skrevet

Høres ut som du har en sjef som ikke kjenner regelverket godt nok. Arbeidsgiver kan ikke underkjenne en sykmelding fra lege. Legen gjøre en medisinsk faglig vurdering av din arbeidskapasitet og arbeidsgiver må forholde seg til det.

 

Husk at når gravide er sykemeldt, koster det ikke arbeidsgiver noe. Arbeidsgiver får refundert fra NAV all lønn inntil 6g fra første sykedag i motsetning til vanlig sykdom, der arbeidsgiver får refundert lønnsutgifter fra 16. sykedag. Arbeidsgiver må betale sykepenger for 16 dager ved sykdom, men ikke når du er gravid, så ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for at man ligger arbeidsgiver økonomisk tilbyrde ved sykdom under svangerskapet.

 

Så ved egenmelding må arbeidsgiver betale alle sykedagene, men ved sykemelding i svangerskapet, blir alt refundert fra NAV, så det er litt merkelig at din arbeidsgiver vil si fra seg penger fra NAV ved å hevde at du må bruke egenmelding før de vil godta sykemelding.

Skrevet

ja, det er mye mulig at de misforstår... kjenner jeg blir frustrert. har vært til lege nå, etterpå tilbake på jobb for å prate med min leder. sykemeldingen ble ikke godtatt, men jeg har fått reduserte dager på jobb frem til vi skal på ferie. selv om min lege sykemeldte meg 100%, så er litt lettet og litt skuffet her jeg sitter. det er jo ikke for ingenting at legen gjør en vurdering, å faller på å sykemelde meg... er glad jeg bare har et vikariat og at jeg bare har en mnd igjen...

 

men nå får jeg iallefall slappe av litt i dag og i morgen. så får vi se.

Skrevet

Seriøst.. har du vært hos legen, fårr 100% sykemld som sjefen din ikke godkjente, slik at du fortsatt må jobbe, bare litt mindre?? eller har jeg misforstått??

Skrevet

Du skal ikke gå på jobb når du er 100% sykmeldt. Om du forårsaker en skade eller kommer ut for en arbeidsulykke kan du/jobben få trøbbel med forsikringsordningene.

 

Sjefen din er, som tidligere nevnt, FULLSTENDIG PÅ JORDET. Hold deg hjemme fra jobb, be om å få tilsendt regelverket som sier at de har rett til å pålegge deg jobb når du er sykmeldt (det regelverket finnes nemlig ikke).

 

Skal du ha flere møter med denne inkompetente lederen tar du med verneombud og tillitsvalgt.

 

Skrevet

Bare en kommentar til det at det ikke koster bedriften noe når en gravid er sykemeldt:

 

Fraværet må være svangerskapsrelatert, hvis du har f.eks influensa teller det ikke. I tillegg må man søke NAV om dette. Les mer her:

 

http://www.nav.no/1073749159.cms

Skrevet

hei, dette høres ikke riktig ut.. helt enig med shute og de endre her. En leder kan vel ikke overprøve en leges vurdering?? Snakk med legen din igjen, kanskje hun/han kan hjelpe deg med dette? Jobber selv i en stor ia bedrift, univ.sykehus, og har aldri hørt om noe lignende regler.

Dette må du ikke finne deg i, virkelig.. Skjønner du er sliten og da er det vanskelig å ta opp kampen men her må du stå på krava!! masse lykke til&håper det ordner seg. Ta vare på deg selv:)

Skrevet

Det der høres jo helt på tryne ut! En IA bedrift skal jo verne om sine ansatte, ikke omvendt! Stå på krava, sier nå jeg! Jeg jobber også i en IA-bedrift og de har vel mer eller mindre sagt at de regner med at jeg IKKE kommer tilbake på jobb igjen før termin, men jeg er ikke helt sikker på om legen min mener det samme, så for meg er vel situasjonen omvendt, at det er legen jeg må overbevise om at jeg skal sykemeldes, og det er jo hun som har all "makta"...

 

Stå på krava!

Skrevet

Jeg jobber også i en IA bedrift i kommunen, og har fått samme beskjed-At de ikke tar imot sykemeldinger før egenmeldingene er brukt opp. Men ikke dra på jobb- Du må jo bare ta egenmelding. Det kan du jo ta i 8 sammenhengene dager, evnt splitte opp (kjenne på formen), ettersom det ikke er slik at man "bruker opp" hele perioden slik det er i andre bedrifter (mener med det at man mister egenmeldingsdager om man tar en eller to istedet for tre sammenhengene i andre bedrifter). Du kan være borte 24 dager totalt,men kun 8 dager i strekk og deretter må sykemelding vises. Slik jeg forsto det av både min lege og arbeidsgiver, blir det mye unødvendig arbeid og reistrering for alle parter (og ikke minst NAV) ved å bruke sykemelding føør egenmeldingene er brukt opp ettersom det er arbeidsgiveren, og ikke Nav som uansett betaler hele perioden.

Skrevet

De kan godt foreslå en slik løsning, men jeg kan ikke se at de har noen lovhjemmel for å pålegge det.

 

Si at du har 8 dager igjen av egenmeldingsdagene, og så bryter du begge beina og begge armene - skal du da måtte bruke opp egenmeldingene for så å sykmeldes, og dermed være tvunget til å gå til lege for sykmelding neste gang du er syk én dag med en god forkjølelse? Det er jo fullstendig latterlig.

 

Og dersom man sykmeldes for svangerskapsrelatert sykdom, så betaler NAV dette fra første dag. Arbeidsgiveren må søke, men det er en ren formalitet. Dermed lønner det seg ikke for arbeidsgiver å oppmuntre til egenmeldingsbruk først.

 

 

Skrevet

Er du sykemeldt 100% og sjefen din godtar det ikke? Du tuller nå? Nei nei nei, dette må du ikke finne deg i! Hvis du er 100% sykemeldt skal du aldeles ikke jobbe reduserte dager, du skal ikke jobbe i det hele tatt! Sjefen din har ingen mulighet eller rett til å underkjenne legens medisinske vurdering.

 

Dette er det mest tullete jeg har hørt om, sjefen din har virkelig misforstått reglene her! Du bør snarest ta kontakt med din tillitsvalgte/verneombudet. Og i mellomtiden holder du deg hjemme fra jobben!

Skrevet

En arbeidsgiver kan ikke velge å ikke ta imot sykemelding fra lege, uavhengig om egenmeldingene er brukt opp eller ikke. Jeg er sjokkert over at det sitter så inkompetente ledere der ute som lager sin egen fortolkning av regelverket.

 

Skrevet

hei igjen...

 

har nå bedt tillitsvalgt på jobb om å sjekke opp i disse reglene... for er man sånn som jeg, som hater å fronte noe som skal gagne meg selv. som å forsvare at jeg ikke klarer å være på jobb. å dertil har en leder som er veldig god til å snakke for seg. så kan dere jo bare gjette hva resultatet blir... jo det blir til fordel for min leder! og det ender opp med at jeg går på jobb og tøyer strikket enda litt lenger.

så i sånne situasjoner blir jeg det svakeste ledd...

da mener jeg at poenget med å være ia-bedrift, og å værne om sine ansatte blir rene suppa, med sure, ekle ingredienser... hihi.

 

min andre arbeidsplass som jeg har permisjon fra, og som jeg skal tilbake til fra 1.august, er også ia-bedrift, men der har man tross alt noe man skulle sagt selv. heldigvis. jeg gleder meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...