Nea og juniors mamma Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Jeg må bare spørre og det er ikke meningen å tråkke noen på tærene....men, hva er tingen med å ikke skrive på bokmål? Av og til klør jeg meg i hodet noen sekunder for å forstå noe der det er skrevet på både dialekt og enstavelsesord i stedet for hele ordet. Mulig jeg er gammeldags, men jeg legger stor vekt å å skrive og formulere meg riktig både på nettforum, sms og ellers. Synes generelt det er en dårlig trend å ikke skrive riktig ettersom så mange unge sliter med rettskrivning også når det er forventet å skrive korrekt. Dårlige uvaner i hverdagen er vonde å vende når det trengs... Nå skal det også sies at min gamle mor har adoptert denne skriveformen med enstavelsesord på sms fordi "alle andre" gjør det ha ha ha...noe så malplassert og når jeg ikke forstår, hva med alle andre voksne og gamle hun melder med??? D e ik lett nei
gerd Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Eg er einig med deg. Eg har aldri skjønt poenget med å skrive på dialekt og bruke "ord" som oxo, e og m. MEN det er slett ikkje naudsynt å skrive på bokmål - nynorsk er like bra.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. juni 2009 #3 Skrevet 10. juni 2009 jeg forstår ikke hva som står når folk skriver på dialekt. ihvertfall ikke de som skriver bredt.
Nea og juniors mamma Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. juni 2009 he he Nynorsk har de fleste hatt på skolen og både leser og hører det i media, så det regner jeg også som "normal norsk", kanskje jeg skulle formulert meg slik?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 jeg har ikke nynorsk heller, så det forstår jeg ikke noe av. men jeg forstår folks ønske om å skrive nynorsk da. og alle som har skrevet med meg og jeg har fortalt at jeg ikke forstår nynorsk har lagt om til bokmål, sånn mens de skriver med meg. men jeg tror alikevel at om man på et forum som dette skriver noe annet en bokmål så får man mindre lesere og mindre svar
Raych Skrevet 10. juni 2009 #6 Skrevet 10. juni 2009 Når man skriver på dialekt føler man kanskje mer at man "snakker" med personen? Jeg skriver på dialekt på både sms, msn og mail. Ser an hvem jeg skriver til da. Har noen venner fra Østlandet som absolutt ikke skjønner noen ting:) Da skriver jeg oftest på bokmål, men kan godt "provosere" litt ved å skrive på dialekt, hehe:) Hvis jeg skriver med andre som hører til samme dialekt som meg går d alltid i dialekt, selv om ikke de jeg skriver med skriver på dialekt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 ja, det er et eller rannet med østlendinger og mangel på dialekforståelse. utrolig rart det der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå