Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Jeg trenger sykemelding, og kunne ikke få komme før fredag! Føler ikke at dette er særlig holdbart... Jeg er sliten og har mye smerter, så skal jeg måtte gå på jobben fordi de ikke klarer å skvise ut en liten sykemelding til meg. Er helt på gråten her og føler ikke at jeg orker mer!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #3 Skrevet 10. juni 2009 Da tar du egenmeldingsdager, ev fri uten betaling hvis du ikke har flere egenmedlingdager. Finner legen grunn til å gi deg sykemelding så skriver han den tilbake til da du kontaktet dem. Men ang det "å trenge sykemelding", det er ikke noe du bare kan bestille.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 Ta egenmeldingsdager, jeg mener at sykemeldingen skal kunne skrives tilbake til første egenmeldingsdag
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 du kan få min s.melding, kjeder meg noe sinnsykt
Gjest -<<- Skrevet 10. juni 2009 #6 Skrevet 10. juni 2009 Du ringer jobben og sier at du er syk, og så ber du legen tilbakedatere sykmeldingen til i dag. De har lov til det så lenge det er dokumentert kontakt, og det skal være notert at du har ringt allerede i dag. Det er forøvrig ganske dårlig av et legesenter å ikke kunne tilby ø.hjelp-timer for sykmelding om man ringer ved telefonens åpningstid.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Sykemelding er faktisk noe du har krav på om du er syk. Hvis man er for syk til å gå på jobben skal man ikke behøve å ta seg fri uten betaling f.eks. Skaff deg en ø. hjelp time slik at du får sykmelding. Jepp, jeg er klar over at det er leger som vurderer om du oppfyller kravene, men hovedinnlegger sier klart at hun ikke orker å arbeide pga sykdom og da oppfyller hun pr.def kravet.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 man kan också göra såhär: du ringer ditt jobb och sykmelder dig, sen går du till din lege på fredag och blir sykmeldt från och med idag... lycka till!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #9 Skrevet 10. juni 2009 Hi her, jeg spurte hva jeg skulle gjøre frem til fredag da når egenmeldingsdagene mine er brukt opp, og hun sa ingenting om at de kunne tilbakedatere. Fikk beskjed at jeg kunne prøve å ringe igjen i morgen tidlig å høre... Jeg er på jobben nå, fordi jeg ikke vil "skulke" uten grunn. Men fungerer dårlig. Da sjefen er borte i møte hele dagen får jeg ikke spurt ham heller hva jeg skal gjøre... Hadde virkelig trodd de kunne ta meg inn i dag. Og til anonym her lenger opp, vet også at jeg ikke kan bestille sykemelding, men det er jo ikke akkurat som legen kan ringe meg å si at jeg skal sykemeldes. Jeg må jo nesten gi beskjed til dem at jeg ikke er i form til å jobbe. Skjønner jo at de kan si at jeg ikke trenger det, men hvis jeg ikke sier at jeg trenger det, så får jeg i hvertfall ingen...
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #10 Skrevet 10. juni 2009 Da mannen min måtte sykemeldes hadde ikke legen tid den uken. Dette var en tilstand han ikke skulle ha behandling for, men trengte sykemelding. Han fikk da time tidlig uken etter og sykemeldingen ble tilbakedatert til det tidspunktet mannen min ringte. Det var jo ikke mannen min sin feil at legen hans ikke hadde tid. Hadde ringt legen igjen og fått det bekreftet og så vært hjemme fra jobb. Hvis det er noe du kan smitte de andre med er det jo lite lurt å bli tvunget til å gå på jobb... Håper det løser seg
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #11 Skrevet 10. juni 2009 Så lenge du har ringt sier du bare til legen på fredag at sykemeldingen skal gjelde fra i dag, og så drar du hjem fra jobb.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #12 Skrevet 10. juni 2009 Jeg er ikke smittsom. Jeg orker ikke gå hjem uten noen sykemelding til sjefen. Dessuten er det jo litt rart at jeg skal ta for gitt at jeg blir sykemeldt, når jeg ikke har vært hos legen... Han kan jo også umulig vite om jeg trenger sykemelding fra i dag når han ikke ser meg før fredag... Jaja, jeg får bare presse meg gjennom disse dagene. Jeg har allerede presset meg i et par uker, så da får det gå med noen ekstra dager til. Selv om jeg føler meg utslitt!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #13 Skrevet 10. juni 2009 jeg jobber på legekontor, skjønner frustrasjonen til pasientene når vi ikke har flere ledige hastetimer å gi ut, men det skal ikke være noe problem at du er hjemme i dag når du allerede har ringt, vi noterer bare i journalen at pasienten har vært i kontakt med oss og da tilbakedaterer legen det uten problemer...så lenge du har ringt i dag så skjønner legen at du trenger sykemelding fra og med i dag. Ta å ring de tilbake og si at de skal notere det i journalen din også prøver å du å ringe i morgen tidlig når de åpner for å få en hastetime. er du syk så er du syk, sånn er det med den saken. lykke til og god bedring:)
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 10. juni 2009 #14 Skrevet 10. juni 2009 Jeg var så dårlig at alternativet å presse seg selv litt til ikke var aktuelt. De færreste legekontorene jeg vet om gir time på dagen. Slik at det vanlige er at du sier i fra på jobben at du er syk, så skriver legen ut sykemelding fra den datoen. Jeg gikk 1,5 uke, før jeg fikk sykemeldng å levere. Men da skrev hun jo i fra den dagen jeg ikke orket å reise på jobb...
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #15 Skrevet 10. juni 2009 Det er nok sikkert ikke noe problem med å få sykemeldingen tilbakedatert. Men jeg har store problemer med å gi beskjed til sjefen at jeg ikke skal være på jobben når jeg ikke har vært hos legen. Var mye syk tidligere i år og da gikk det med både egenmeldinger og sykemeldinger. Men jeg føler liksom at egenmelding ikke er godt nok... Jeg vil ha et "bevis" for at jeg ikke kan være på jobb. Sikkert bare jeg som er sta og dum nå... Men jeg orker bare ikke den konfrontasjonen med sjefen. Jeg er så sliten og helt på gråten og kjenner ikke at jeg orker å snakke med ham om dette. Vet han ikke har noen rett på å vite hva som feiler meg, men jeg vet han kommer til å spørre og forventer en forklaring på hvorfor jeg skal være hjemme... Huff, det er ikke så enkelt dette her...
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #16 Skrevet 10. juni 2009 Hvis du klarer å jobbe, så er du jo ikke syk nok? Selvfølgelig skal man presse seg litt - alt for mange legger seg syk for lett!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #17 Skrevet 10. juni 2009 Du kan aldri forvente å få en legetime på dagen når du ikke trenger øyeblikkelig HJELP. Og å bestille en time for "øyeblikkelig hjelp" når man ikke trenger øyeblikkelig HJELP men får å få "øyeblikkelig SYKEMELDING" er det dummeste man kan gjøre. Det er å be om en forbannet lege! For husk: Det er legen, og legen ALENE som avgjør om du skal bli sykemeldt. Etter å ha stilt SIN diagnose. At legen (som regel) vil ta med din egen beskrivelse av situasjonen i vurderingen når det han selv måler og konstaterer gir rom for tvil, er en annen sak. Avgjørelsen er helt og fullt legens, og legens avgjørelse er ført og begrunnet i journalen. For en sykemelding er ikke noe man "har rett på". Det er noe som LEGEN avgjør om er "beste løsning" på det medisinske problemet HAN/HUN har funnet og journalført. Og en lege som sitter og er (med rette!) forbannet på en pasient som har "sneket i køen" ved å angi et uriktig behov for øyeblikkelig hjelp (og hvor det derfor er lett å journalføre en manglende dømmekraft i øyeblikket, jfr bestilling av øyeblikkelig hjelp time, uten behov for dette) er neppe det beste utgangspunkt om man ønsker en sykemelding da..... Ellers kan en lege som mener at det er riktig, gjerne gi en sykemeldingsperiode som starter den dagen man første gang tok kontakt. Og tid for kontakt blir alltid registrert i pasientarkivet. Det man vanligvis gjør i en slik situasjon, er at man FORELØPIG melder seg syk pr telefon, og gir beskjed om at sykemelding kommer når legen har vurdert en. Og så venter en til en har vært hos legen. Men da har man jo risikoen for at legen ikke er enig i ens egen vurdering. I så fall kan man jo bruke egenmeldingsdager for tiden før man var hos legen. For det er ikke forbudt å ha vært syk (nok) til egenmelding den dagen man bestilte time, men så ha blitt frisk nok igjen til at legen ikke vil sykemelde videre den dagen man har time. Men det kan jo gi en sjef visse tanker om dette skjer mer enn en gang... Og husk: Ingen sjef har rett til å vite hvorfor man er syk og hva som feiler en (gjett hvorfor feltet ""diagnose er "svertet" på arbeidsgivers eksemplar av sykemeldingen!). Han har rett til å vite at man er syk, at det gjelder egen sykdom og hvorvidt sykefraværet antas å ha med forholdene på arbeidsplassen å gjøre. ALT annet kan man med verdens beste samvittighet fortelle sjefen at: "det angår deg faktisk ikke".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå