Gå til innhold

Noen med barn med infeksjonsutløst astma her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på utredning med gutten min på 9 mnd fredag.

Han har hatt virusinfeksjoner/forkjølelser minst 1 gang pr mnd siden han ble født.

Det toppet seg da han var 6 mnd og ble lagt inn i Drammen en uke med RS. Siden da har han vært konstant tett og surklete.

Han er i fin form ellers; ikke feber, nedsatt matlyst eller noe sånt (fyker rundt på gulvet). Men jeg synes han er litt blek og har litt mørke ringer under øynene.

Hva kan jeg forvente at de gjør for gutten min? Gir de Ventoline/flutide til så små barn - og funker det??

Tusen takk til de som har noen erfaringer å dele med meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

min lille på 7 mnd fikk nettopp diagnostisert dette og ble behandlet med ventoline. Blandede følelser ang det, ikke noe problem å gi det- han elsker å puste gjennom masken(!) men han blir ekstremt hyper av det. Usikker på om han blir hyper av medisinen eller av at han blir bedre i pusten da....

han har ikke hatt RS men har vært inn og ut av legekontoret pga hoste, surkling og tett pust, måtte bytte lege for å få diagnosen.

men legen min sa det absolutt ikke skadet å gi det til dem. han ble vell bedre i hosten på nattestid av den. Og muligens bedre matlyst og han får hostet opp mere slim.

hvis du lurer på noe mer bare spør!!

Skrevet

Ventoline har dårlig dokumentert effekt på så små, men kan jo være de prøver det likevel.

Slik du forteller har han ingen symptomer på astma når han er i fin forn og er aktiv. Det er jo ikke astmaen som gir luftveisinfeksjoner og RS kan jo alle få.

Jenta mi har inf.utløst astma. Hun blir irritabel, sinna og spiser lite når hun er snørrete. Noen ganger topper det seg så hun bare ligger på sofaen og puster som en blåsebelg. Hun er vært slik siden hun var litt over året.

Det du sier er jo at du lurer på hvorfor han blir så ofte forkjølet - og det er ikke astma. Det kan være helt andre ting.

Skrevet

Jo men etter hver gang han har vært forkjølet/hatt virusinfeksjoner så stopper snørret og han hoster, hoster og hoster.. og er tett.. Er det ikke derfor de kaller det for infeksjonsutløst astma??

Skrevet

jo- min blir aldri frisk etter en forkjølelse, hoster i laaaaang tid etterpå - så ille at han spyr av det og ikke får pustet ordentlig. når han hoster som værst syntes jeg det hjalp med ventoline.

Skrevet

Jo da er det en annen sak. Langvarig hoste - spes om natta. Kan hjelpe med flutide som forebyggende kanskje - verdt å prøve. Og Ventoline selvfølgelig - skader jo ikke å forsøke :-)

Skrevet

Men et barn med astma vil vanligvis oftere få luftveisinfeksjoner enn andre barn.

Skrevet

Jenta mi har hatt den diagnosen siden hun var litt over året, går på ventoline og flutide som vi justerer doseringen på ettersom forkjølelser kommer og går. Det funker kjempebra for henne, blir helt fin og kommer seg raskt når hun blir litt forkjøla. Et par ganger har vi prøvd å kutte det ut helt, men da kommer slimet og hosten igjen med en gang, dårlig matlyst, dårlig nattesøvn o.l. Ingen negative erfaringer med medisinene hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...