Gå til innhold

NAV betaler feriepenger fra 14 (?) uker, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, om man mottar lønn/permisjon direkte fra NAV, så får man jo feriepenger for opptil 14 uker av de ukene man har mottatt penger, ikke sant? Så om jeg f.eks får utbetalingene direkte fra NAV i 20 uker i høst, så vil jeg få feriepenger neste år fra 14 av disse ukene?

Men hva da om jeg så videre får utbetalt penger av NAV, la oss si 30 uker, neste år. Får man da feriepenger av 14 av disse ukene også siden det er nytt kalenderår, eller får man ikke i det hele tatt siden det er samme permisjonen det er snakk om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får kun en gang pr stønadperiode.

Skrevet

Ok, var det jeg trodde :-( Utrolig kjipt da! Taper jo masse penger på det. Hva om en så arbeidsledighetstrygd i noen uker etter permisjonen (noe jeg mest sannsynlig må fordi det vil være ytterst vanskelig for meg å få jobb i mitt yrke før en bestemt tid på året, og glippen mellom permisjon og ny jobb vil da bli på da 2-3 mnd), får man evt feriepenger av denne utbetalingen?

Skrevet

Nei du får bare for de første 12/15 ukene i en permisjon.

Altså uansett hvor mange uker du har etter nyttår, så lenge du har hatt de 12/15 ukene på denne siden av nyttår.

Skrevet

Klippet fra nav sine sider.

Ferietillegg

Ferietillegg (feriepenger) gis dersom du har mottatt dagpenger i mer enn åtte uker i løpet av kalenderåret. Tillegget utgjør 9,5 % av brutto dagpenger som du har mottatt i opptjeningsåret, og utbetales vanligvis i månedsskiftet januar/februar året etter opptjeningsåret. Dette gjelder selv om dagpengeperioden avsluttes tidligere

Skrevet

Hva mener du med 12/15? Er det 12 om du har 100% lønn og 15 om du har 80% lønn?

Skrevet

Ok, så man får 9,5% feripenger av potensiell arbeidsledighetstrygd? Uff, føler ikke helt bra og skulle melde seg arbeidsledig, men det blir antageligvis eneste løsningen siden ejg ikke får jobb der jeg bor nå siden vi skal flytte neste år, og da må søke nye jobber fra høsten neste år igjen der vi skal flytte til (og permisjonen min går ut sent på våren).

Skrevet

Ja, det siste du sier stemmer Alva. Og kun en gang per stønadsperiode for fødselspenger. det er anerledes med dagpenger som hun over refererte til.

Skrevet

Ja, beklager at jeg ordla meg litt rart. Det er for 12 uker ved 100% og 15 uker ved 80%

Skrevet

Ok, tusen takk for svar! :-)

Siden vi skal igang med å bygge hus, må jeg ha en så nøyaktig som mulig oversikt over hva jeg kan forvente av inntekt neste år (og året etter), så veldig kjekt å få svar på dette :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...