Gå til innhold

NAV!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jag har varit sykmelt en längre period och har nu fått yrkesrettet attföring beviljat. Jag har bachelorgrad från universitetet och vill då helst komma på praksisplats på ett jobb som jag har utbildning från. Nu vill NAV tvinga mig eller ja de försöker övertala mig att gå på praksis i ett helt annat yrke som jag inte vill eller kommer att jobba med. B la för att jag inte har ngt som helst intresse för det yrket men också för att jag inte har utbildning inom det. Igår tackade jag nej till en eventuell sådan arbetsplats, för jag vill inte låta min bachelor examen ligga och skräpa någonstans och jobba med ett helt annat yrke som exempelvis också har en mycket sämre lön. Så idag ska jag på möte med min handläggare på NAV vilket känns mycket nervöst! Jag har så ont i magen och känner mig så otacksam. Men om man är utbildad jurist då vill man inte jobba på ett arkiv som inte har ngt med juridik alls att göra..? Varför ska jag få upplärning att jobba på ett arkiv när jag har bachelorexamen inom juridik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan de verkligen tvinga en? ngn som vet?

Skrevet

Om de kan tvinge deg vet jeg ikke, men det burde jo være i alles interesse at du havner i et yrke som du kan klare å bli i både helsemessig og interessemessig. Men det er jo også et krav om aktivitet når man får YA, og du bør sjekke ut om dette er tenkt som en praksisplass for å vurdere evt. restarbeidsevne, eller for å opprettholde aktivitetskravet. Om du ikke oppfyller kravet til aktivitet så kan du miste støtten.

Hvis jeg var deg så ville jeg vært litt aktiv selv og forsøkt å komme opp med en konkret plan (ring noen arbeidsplasser og forhør det om praksisplass osv) for å komme i jobb selv. Da tar du kontrollen på det som skal skje og viser at du er aktiv og villig. Det har jeg gjort, og høster bare godord og støtte fra nav.

Skrevet

Ja NAV kan kreve at du prøver ut andre yrker enn det som du er innvilget attføring fra. Stønaden kan tas bort dersom du ikke er villig til å prve NOE annet.

Du skal vel kunne komme med ønsker men det er vel urealistisk å få attføring tilbake til samme jobben du er langtidsykemeldt fra!

Det er vel en grunn til du er sykemeldt fra denne eller hva?

Det er veldig mange som har tatt en utdanning men som ikke kan bruke den av ulike årsaker.

Da må man jobbe med noe annet. Synes du er kjempeheldig som får attføring og mulighet til å prøve å komme deg i jobb!

Skrevet

min utdanning blev precis klar nu i våras och jag blev sykmeldt för att jag hade ett helt annat yrke, jobbade på barnhage.. så det har ingenting med min nuvarande utbildning och sykmelding att göra.

Skrevet

och ja självklart är jag tacksam över att jag blev beviljad yrkesrrettet attföring. :)

Skrevet

Hvorfor vil ikke NAV utprøve deg i det yrket du har tatt utdanning da?

Har du tatt utdanning når du har vært sykemeldt?

Dersom du har vært sykemeldt fra jobben din og tatt utdanning i noe annet er det vel mest riktig at du får dagpenger fram til du får jobb innen det du er utdannet til?

Skrevet

Mener du virkelig at NAV skal gi henne dagpenger til "evig tid" om det ikke finnes attføringsplasser innen det hun er utdannet til? NAV har jo ikke jobber liggende klare til å velge og vrake i.

Hadde det vært meg hadde jeg tatt i mot den jobben de tilbyr som en vei tilbake i arbeid og så funnet noe bedre etterhvert. For fremtidige arbeidsgivere er det alltid et pluss at man har vært i jobb, uansett hva det er heller enn at man har gått arbeidsledig...

Skrevet

så då ska alltså en jurist jobba som städare menar du? Efter flera års universitets studier då vill man ju åtminstone hamna på en arbetsplats som har med ens yrke att göra?

Pratade med NAV idag och handläggaren bad om ursäkt och har nu funnit en praksisplats i en advokatfirma.. ;O)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...