luckypus Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 når skal de brukes da?? når de blir store og flytter?? jeg vet noen sparer til barnas utdannelse og det er jo bra,men hva med å la de forsørge seg selv,og ikke bli de pappadalter eller mammadalter. Jeg synes de har godt av å vite at ting koster,og ikke bare gi de penger rett i hendene. nå får jeg sikkert ikke sagt alt i dette innlegget,men det får jeg bare ta som det kommer,sammen med all pepperen.
1881 Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Synes heller ikke det er rett, her sparer vi 400 kroner i måneden pr barn, i tillegg får eldstemann lommepenger! Det koster masse og ha barn så vi ville nok ikke ha hatt noe spesielt god råd om vi skulle spart hele barnetrygden til ungene hver måned, da kunne jo bare staten ha spart for oss og gitt pengene når barnet var 18 år!
Gjest Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 Man kan vel fint lære seg å forsørge seg selv, selv om mor og far har spart opp midler som hjelp til etablering eller lignende. Jeg har flere venner som har fått hjelp av foreldrene sine som voksne uten at det har gjort dem bortskjemte eller hjelpesløse. Ikke at jeg ikke ville rørt penger toåringen min har fått i gave da, for han har stort sett bare fått penger av typen "kjøp noe til barnet" og da synes jeg det er riktig å gjøre det.
___ Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 Det er forskjell på de pengene barnetselv sparer av lommepenger og fødselsdagsgaver og det foreldrene legger til side for fremtidige utgifter til barnet. Det ungene faktisk selv sparer synes jeg de bør få beholde så langt de lar seg gjøre. Andre penger synes jeg bør stå på en egen "barnekonto" som barnet ikke en gang bør vite om. Så lenge det er snakk om penger som disponeres av foreldrene og var tiltenkt denne typn bruk er det jo bare fint, om man derimot beggyner å ta av pengene ungene har samlet på sparegisen ol synes jeg man er på tynn is.
~sjiraff~ Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 Ser ut som dette innlegget spinner ut ifra en diskusjon som jeg ikke har lest. Men vi bruker ikke barnas penger. Det hender vi får penger av svigers til f.eks sko, og da går det til sko. Men vi bruker aldri dåpspenger eller pengegaver til bursdag og jul. Dette er barnets penger, ikke våre. Og barn blir ikke bortskjemte av å få penger, blir de det så har oppdragelsen min feilet.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 10. juni 2009 #6 Skrevet 10. juni 2009 Vi har egen konto til Jonas, skal opprette til Marte også snart. Har fått endel store summer til dåp og bursdag, samt når han ble født. Det har gått rett til konto. Fra oldeforeldre som altid gir penger til jul og bursdag, de har vi brukt. Fordi de sa at vi kunne kjøpe noe som trengst. Og det er det jo altid med små, så har gått til klær og andre ting....
*Rutletutt* Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Ja, det er jeg enig i - det er forskjell på penger ungene sparer selv og det foreldrene legger til side. Vi har ikke rørt penger ungene har fått i bursdagsgave, til dåp, jul ol - men de vi har spart av barnetrygd ol har vi noen ganger tatt ut til vinterdress, bildsete, sykkel ol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå