Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har nå forstått at det er visse ting en ikke bør spise/ drikke når en driver med prøverør. Og jeg som har spist som normalt=/ Så utenom alkeohol...... Noen som vet hva som er bra/ ikke så bra å spise???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Vil bare si at å spise et normalt, sunt kosthold ikke trenger å være galt når man prøver å bli gravid. Hvis du derimot har intoleranse/allergi mot noen matvarer, eller har hatt mange forsøk uten å lykkes, kan det være lurt å ikke spise de matvarene man reagerer på eller evt å gjøre noen endringer ved kostholdet. Selv har jeg matintoleranse mot både korn og melkeprodukter, så kommer til å være veldig nøye med hva jeg spiser ved neste forsøk. Hvis man spiser mat man er intolerant for, kan dette trigge immunforsvaret og bli en stor belastning på kroppen. Dette kan igjen føre til et "aggressivt" immunforsvar som også kan reagere på et evt embryo/foster og avstøte det (enkelt forklart;)) Kan anbefale deg en bok som heter "vi ønsker oss barn" av Zita West. Der står det mye forskjellig om bl.a både kosthold og IVF. Synes boken er lettlest og har endel nyttige tips. Ønsker deg lykke til:-)

Skrevet

Takk for tipset. Jeg skal sjekke opp boken=)

Skrevet

Hei

Veldig enig i det Lie79 skriver. Selv kutter jeg ut melkeprodukter, gluten og egg i dette forsøket, men det er hovedsaklig pga autoimmun sykdom og matintoleranse mot egg og myse (som er i mange melkeprodukter).

Har også Zita West sin bok, og hun skriver mye bra og gjør det lettere å forstå sammenhengene.

Hva vi putter i oss er de byggesteinene kroppen har til å skape nye celler med - både til eggproduksjon og i et nytt foster. Så det er ikke uvesentlig hva vi spiser. Men vi skal selvfølgelig ikke bli hysteriske, og fortsatt kunne nyte mat.

Kort anbefalingsliste fra meg på hva jeg ville spist mye av:

- avokado

- nøtter (spesielt mandler + en paranøtt hver dag)

- lager du smoothie så putt alfaalfa frø i + solsikkefrø er bra (mye mineraler og næring). Linfrø i smoothie er også bra; omega 3

- stek mat i smør eller kokusnøttolje (ikke rapsolje ol)

- bytt ferdigsauser ut med rene, hakkede tomater eller kokusmelk + smaksett m urter og krydder

- bruk olivenolje til salater ol.

- spis masse fisk (helst ikke oppdrettsfisk pga antibiotika og dårlig for)

- av kjøtt; kylling, kalkun og lam

- masse grønne grønnsaker, brokkoli er bra + rødbeter og de vanlige grønnsakene

- frukt er også bra

- jeg velger å spise (mest mulig) økologisk mat pga den er ren og uten pestisider, sprøytemidler og kunstgjødsel.

kutt ut:

- ferdigmat og posemat

- mest mulig melkeprodukter

- mest mulig sukker (skaper gode forhold for sopp i kroppen)

- kunstig søtningsmidler (er rett og slett git: formaldehyd)

- vanlig salt - bytt til grått, økologisk havsalt (masse bra mineraler)

- erstatt en del av pastaen med brun ris

hmm...det var visst det jeg kom på i denne omgang.

Lykke til :-)

ps: jeg laget den beste yoghurt her om dagen; du tar en boks m økologisk kokusmelk, rører klumpene ut, putter i pulveret fra to kapsler med probiotika (eks fra bio care), rører det sammen og lar det stå 12-24 t på badgulvet: melkesyrebakteriene gjør at det blir til yoghurt! smakte kjempegodt og er supersunt. jeg blandet i banan, hakkede nøtter og solsikkefrø: helt nydelig...

Skrevet

Hei b77h

Takk for mange gode og utfyllende tips. Dette er kjempe greit å vite=) Blir ikke så verst å spise disse anbefalingene. Det verste blir vel kanskje å kutte ned på sukkeret. Men det skal nok gå greit så lenge en har såå go grunn til å holde seg unna!

Selvlaga yoghurt høres bra ut må jeg si=) Men hva er probiotika? og hvor får en kjøpt det?

Boka er bestilt=)

Klem

Skrevet

Hei :-)

kjekt hvis det er noe som kan være til inspirasjon.

Ja, sukker er jo noe man blir avhengig av, så det er ikke så lett. jeg har vært sjokoman i mange år, de siste årene vel nok på 70%. Men har måttet ha litt hver dag.

Så før forsøket så prøvde jeg å trappe ned rett og slett... Egentlig greit å ikke slutte pang med alt, men ta det litt gradvis.

Når jeg skal ha noe "snop" nå, så spiser jeg popcorn, svisker, fiken, mandler eller riskake m eplemos (kjøper på helsekost, 100% epler) m masse kanel på.Høres sikkert kjempekjedelig ut, men alt blir en vane. Og nå har jeg liksom lært meg at disse tingene er litt kos ;-) + smootie da. Har faktisk også laget smoothie med kakao i, og det ble kjempegodt!

Probiotika er melkesyrebakterier; de "gode" bakteriene som vi trenger i fordøyelsen. Det er bl.a de det er ekstra mye av i Biola ol. Spesielt hvis man går på antibiotika er det kjempeviktig med tilskudd av probiotika, fordi antibiotikaen dreper alle de gode bakteriene.

Man kan kjøpe det som kapsler, og disse kan åpnes og drysses ned i kokusmelken. Når det står et sted hvor det er varmt vil det lages yoghurt av det; det syrner pga melkesyrebakteriene.

Kjøpes på helsekost (står ofte i kjøleskap)

Lykke til :-)

Skrevet

Se her ja=)

Her er det en som har lært leksa si angående kosthold=) Kjempemange gode og nyttige tips å finne her ja. Jeg er inspirert ja!!

Og det er nok lurt å spise noe bakteriedrepende nå ja,, så jeg skal jammen meg ut å handle probiotika og prøve meg på yoghurten. Frosne bær er allerede på plass og klar til smootie. Synes de coop- pakkene med frosne bær er veldig greie og gode.

Kakao- sjokolade er vel også lurt ja. Har lagt merke til at mørk sjokolade ikke er så verst dersom man ikke har lysere sjokolade tilgjengelig, hehe Alt kan vel egentlig vennes til og godt er det=)

Blir nok en annerledes handleliste neste gang jeg skal på handel nå ja;)

Takk

Skrevet

Har du ett normalt sunt kosthold så holder dette. Jeg venter nr 2 nå som begge er prøverør,og de gangene jeg har blitt gravid er de gangene jeg har levd mest mulig normalt hvis det kan kalles det. Både når det gjelder jobbing og kosthold. Man må nesten bare glemme litt hva man holder på med, hvis du forstår meg rett he he:) Lykke til uansett hva gjør. Det viktigste er at du prøver å kose deg og slappe av gjennom forsøkene.

Skrevet

Veldig greit å vite=)

Tenker jeg da kan leve som normalt, men kutte ned på sukker (har lavt blodtrykk fra før av)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...